جزئیات تورم تولیدکننده بخش معدن/ تورم تولید چه سمت‌وسویی دارد؟+ نمودار

کدخبر: ۶۶۲۵۲۶
اقتصادنیوز: تورم تولیدکننده ماهانه بخش معدن در خرداد ماه امسال به ۳.۶ درصد رسیده است. این در حالی است که تورم تولیدکننده ماهانه این بخش در اردیبهشت ماه ۱.۶ درصد بوده است.
جزئیات تورم تولیدکننده بخش معدن/ تورم تولید چه سمت‌وسویی دارد؟+ نمودار

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، تورم تولیدکننده یکی از متغیرهایی است که نشان می‌دهد قیمت نهاده‌های تولید در کارخانه و بنگاه‌های تولیدی چه میزان افزایش داشته است. زمانیکه این تورم تولیدکننده در یک بخش افزایش پیدا می‌کند یعنی قیمت نهاده‌های تولید مانند نیروی کار و مواد اولیه در آن بخش افزایش یافته است. در نتیجه این افزایش در قیمت نهاده‌ها، افزایش قیمت در محصولات تولید شده کارخانه‌های آن بخش نیز اتفاق می‌افتد. لذا می‌توان گفت حاصل تورم تولیدکننده در هر بخشی از اقتصاد در نهایت با یک اختلاف زمانی به قیمت بازاری کالاها منتقل می‌شود.

این اختلاف زمانی در بخش‌های مختلف اقتصاد متفاوت است برای مثال در بخش کشاورزی به دلیل کوتاه بودن زنجیره تولید، تورم تولیدکننده با فاصله زمانی بسیار کمی به قیمت‌های بازاری منتقل و باعث افزایش تورم مصرف‌کننده بخش کشاورزی می‌شود.

اما برای مثال در بخش صنعت به دلیل پیچیده‌تر بودن محصولات و طولانی تر بودن زنجیره تولید، فاصله زمانی انتقال تورم تولیدکننده به تورم مصرف‌کننده طولانی‌تر خواهد بود و ممکن است به چند ماه نیز برسد که این مدت در صنایع مختلف نیز متفاوت است.

به همین دلیل به تورم تولیدکننده در یک اقتصاد، تورم پیشران نیز گفته می‌شود چرا که این تورم نقش پیشران برای تورم مصرف‌کننده در آن بخش را بازی می‌کند و به طور مستقیم با یک فاصله زمانی بر آن اثر می‌گذارد.

بخش معدن نیز یکی از مهمترین بخش‌های اقتصاد است که از این قاعده مستثنا نیست. آمارهای مرکز آمار ایران از تورم تولیدکننده بخش معدن در خردادماه سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد تورم پیشران ماهانه و نقطه به نقطه در این بخش نسبت به اردیبهشت ماه افزایش یافته است. اما تورم پیشران سالانه این بخش در کاهشی شده است.

به طور کلی می‌توان گفت تورم سالانه اطلاعات ۲۴ ماه در درون خود دارد و این فرایند کاهشی در تورم تولیدکننده بخش معدن در اینده ادامه دار نخواهد بود و افزایش در تورم ماهانه و نقطه به نقطه در نهایت باعث توقف این روند کاهشی در تورم پیشران سالانه این بخش خواهد شد.

افزایش تورم پیشران ماهانه معدن به ۳.۶ درصد

‌‌مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود آماری از تورم تولیدکننده بخش معدن را اعلام کرده است. براساس این آمار، تورم تولیدکننده ماهانه بخش معدن در خرداد ماه امسال به ۳.۶ درصد رسیده است. این در حالی است که تورم تولیدکننده ماهانه این بخش در اردیبهشت ماه ۱.۶ درصد بوده است.

این افزایش در تورم تولیدکننده نقطه‌ای بخش معدن نیز دیده می‌شود. تورم پیشران نقطه به نقطه در اردیبهشت ماه امسال معادل ۱۹.۷ درصد بوده که با افزایش به سطح ۲۴.۱ درصد در خردادماه افزایش یافته است. به بیان دیگر قیمت نهاده‌ها در بخش معدن در خردادماه امسال نسبت به خردادماه سال گذشته ۲۴.۱ درصد افزایش یافته است.

اما تورم پیشران سالانه در این بخش کاهشی بوده است. تورم تولیدکننده سالانه در بخش معدن در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ معادل ۳۹.۲ درصد بوده که به سطح ۳۷.۶ درصد در خردادماه کاهش یافته است.

البته باید به این نکته اشاره کرد که تورم سالانه اطلاعات ۲۴ ماه را در درون خود دارد و با افزایش تورم نقطه به نقطه و ماهانه این روند کاهشی در تورم سالانه دوام زیادی نخواهد یافت و متوقف خواهد شد.

030429

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید