افزایش 64 درصدی صادرات از مرز دوغارون/ ۲۴۶ هزار تن کالا به افغانستان صادر شد

کدخبر: ۶۶۲۵۹۴
اقتصادنیوز: مدیر کل گمرک مرزی دوغارون تایباد با بیان اینکه ۲۴۶ هزار تن کالا از این مرز به افغانستان صادر شد، کفت: این میزان صادرات نسبت به مدت زمان مشابه پارسال ۶۴ درصد به لحاظ وزنی افزایش داشته است.
افزایش 64 درصدی صادرات از مرز دوغارون/ ۲۴۶ هزار تن کالا به افغانستان صادر شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، سید حسن رحیمی‌زاده افزود: ارزش کالاهای صادر شده به افغانستان در این مدت ۸۱ میلیون و ۵۲۸ هزار دلار برآورد شده است.

وی با اشاره به ترانزیت کالا به مقصد دوغارون اظهار کرد: در بازه زمانی چهار ماهه نخست سال جاری، ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش یک و نیم میلیارد دلار به مقصد دوغارون از سایر کشورها ترانزیت شد که به لحاظ وزنی ۱۳۰ درصد و از نظر ارزش ۱۵۰ درصد داشته است.

خبر مرتبط
افزایش ارزش کالای صادراتی در بهار 1403 / مهمترین کالای صادراتی + جدول

اقتصادنیوز: حجم صادرات کشور در بهار 1403 برابر با بر 37 میلیون و 838 هزار تن و به ارزش 13 میلیارد و 518 میلیون دلار بوده است.

مدیر کل گمرک مرزی دوغارون تایباد ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از پنج هزار و ۷۵۶ تن انواع کالا به ارزش هفت میلیون دلار از سمت کشور افغانستان وارد مرز دوغارون شده است.

وی گفت: مصالح ساختمانی، میلگرد، بنزین و گاز مایع از مهم ترین اقلام صادراتی به افغانستان است و انواع دانه های روغنی و سنگ های ساختمانی بیشترین کالاهای وارداتی از افغانستان به مرز دوغارون را شامل می شود.

رحیمی‌زاده افزود: در چهار ماهه نخست امسال ۷۸ هزار تن کالا به ارزش ۹۰ میلیون دلار از سمت افغانستان به دوغارون ترانزیت شده است.

وی بیان کرد: مرز دوغارون دروازه طلایی برای تجارت و ترانزیت کالا و یکی از پر رفت و آمدترین معبرهای زمینی کشور در بخش کالا و مسافر است.

مدیر کل گمرک مرزی دوغارون تایباد اضافه کرد: گمرک مرزی دوغارون یکی از پنج گمرک فعال اقتصادی کشور است که نقش مهمی در اشتغال جوانان جویای کار شهرستان تایباد دارد.

وی گفت: در بخش مسافری روزانه بیش از چهار هزار نفر شامل راننده، مسافر و کارکنان بخش های مختلف اداری و خدماتی در دوغارون رفت و آمد می کنند و سالانه بیش از یک میلیون مسافر به صورت قانونی از طریق معبر رسمی دوغارون وارد ۲ کشور ایران و افغانستان می شوند.

گمرک مرزی و گمرک دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان کشور است.

بیشترین حجم کار این گمرک، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است. کالاهای بازرگانان افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس و بندر لنگه منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شود.

شهرستان ۱۴۵ هزار نفری تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید