خزانه دولت خالی است؟/ پشت پرده یک دعوای جنجالی+ جزئیات

کدخبر: ۶۶۳۰۴۷
اقتصادنیوز: عمر دولت سیزدهم به پایان رسید و مسعود پزشکیان به صورت رسمی دولت را تحویل گرفت، اما در کنار مراسمات تحویل دولت حواشی مبنی به خالی بودن خزانه کشور به گوش می‌رسد.
خزانه دولت خالی است؟/ پشت پرده یک دعوای جنجالی+ جزئیات

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، دولت سیزدهم همواره ادعا می‌کرد که دولت را با خزانه منفی 53 هزار میلیاردی از دولت روحانی تحویل گرفت و همین عامل کار رئیسی و همراهانش را بیش از پیش سخت کرد. البته مسئولان دولت سیزدهم بارها به این نکته اشاره کردند که در دوران ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی رشد کشور را به رشد اقتصادی قابل توجهی رساندند و قرار نیست خزانه خالی تحویل دولت بعدی شود. در این راستا، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم در خرداد امسال گفت:« تجربه خزانه خالی نباید تکرار شود تا دولت آینده با دغدغه کمتری نسبت به مسایل فوریتی تصمیم بگیرد.»

خزانه کشور «هیچ» است؟

اکنون بعد از گذشت حدود دو ماه از صحبت‌های خاندوزی اخبار ضد و نقیض دیگری به گوش می‌رسد. در ابتدا داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد:«دولت را با خزانه 30 هزار میلیارد تومانی تحویل می‌دهیم.» اما حال وزیر اقتصاد عددی متفاوت را اعلام کرده است؛ او در مکاتبه با سرپرست ریاست جمهوری آورده است که مطابق اطلاعات خزانه داری کل کشور پس از پرداخت 671 هزار میلیارد تومان مصارف بودجه عمومی دولت طی چهار ماه، بدهی خزانه بابت تنخواه بانک مرکزی صفر و خالص طلب خزانه از سازمان هدفمندی یارانه‌ها حدود هشت هزار میلیارد تومان است که با لحاظ موجودی نقدی 10.5 هزار میلیارد تومانی مجموعاً نزدیک 18.5 هزار میلیارد تومان مثبت است.

مشروح این گزارش را در اکوایران با عنوان «دعوای تکراری خزانه خالی/ درآمد نفتی کشور صرف بدهی‌ها شد؟» بخوانید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید