نیم‌ قرن با اقتصاد ایران؛ 11 مرداد

تصویب تقاضای 450 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در بورس

کدخبر: ۶۶۳۳۹۴
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
تصویب تقاضای 450 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در بورس

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است. 

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

11 مرداد 135؛ قیمت لوازم یدکی اتومبیل از امروز کاهش یافت

لوازم و قطعات یدکی اتومبیل از امروز با قیمت‌های دی‌ماه گذشته عرضه شد.

سازندگان و واردکنندگان اتومبیل و لوازم یدکی آن در جلسه‌ای با حضور نمایندگان وزارت بازرگانی و مرکز بررسی قیمت‌ها آمادگی خود را برای اجرای برنامه‌های مبارزه با گرانفروشی دولت اعلام کردند و تعهد دادند قیمت انواع لوازم یدکی اتومبیل را بر مبنای قیمت‌های دی‌ماه 53 تعدیل کنند.

نرخ‌های جدید از امروز اجرا شد. براساس قیمت های جدید بهای 40 هزار قلم از لوازم و وسایل یدکی اتومبیل پیکان نیز بین 10 تا 18 درصد کاهش یافت و به قیمت های دی‌ماه سال گذشته برگردانده شد.

11 مرداد 1384؛ تصویب تقاضای 450 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در بورس

شورای بورس تقاضای سرمایه‌گذاری خارجی تا سقف 450 میلیون دلاری را تصویب و پرداخت 100 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی را نهایی کرد.

حسین عبده تبریزی، دبیرکل بورس اوراق بهادار همچنین از تصویب کلیات آیین‌نامه بورس نفت خبر داد و گفت: هفته گذشته این کلیات تصویب شده و پس از ارائه شناسنامه، آیین‌نامه آن تصویب خواهد شد.

دبیرکل بورس اوراق بهادار همچنین از انتشار اوراق مشارکت ایران خودرو در هفته آینده خبر داد و گفت: هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت در روز یکشنبه منتشر خواهد شد.

11 مرداد 1394؛ «معادله نفت» در بازار مسکن

قیمت نسبی مسکن در کشورهای صادرکننده نفت بیشترین اثرپذیری بیرونی را ابتدا از شوک درآمدهای نفتی و سپس از رشد نرخ ارز دریافت می‌کند؛ طوری که اتخاذ سیاست مناسب برای ممانعت از انتقال آثار شوک‌ نفتی به حساس‌ترین بازار غیرقابل مبادله – بازار ملک – می تواند از یکسو حجم زیادی از فعالیت‌های سوداگری در بخش مسکن را کاهش دهد و ازسوی دیگر به تخصیص بهینه منابع در سمت تقاضای واقعی مسکن (مصرفی) منجر شود.

نتایج یک تحقیق مبتنی‌بر مطالعات نظری داخلی و خارجی و همچنین تحلیل روندهای 33 ساله درآمدهای نفتی کشور و قیمت نسبی مسکن نشان می‌دهد در ایران به عنوان کشوری که هنگام جهش قیمت جهانی نفت به «بیماری هلندی» دچار می‌شود، ‌یک رابطه مستقیم و مثبت بین رشد درآمد نفت و قیمت نسبی مسکن وجود دارد؛ به طوری که با افزایش درآمدهای نفتی هم در کوتاه‌مدت و هم در میان و بلندمدت صعود چشمگیر 8.5 تا 36.7 درصدی در قیمت نسبی مسکن (نسبت شاخص قیمت مسکن به قیمت کالاهای قابل مبادله یا واردات‌پذیر) اتفاق می‌افتد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید