نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 13 مرداد

پایان حالت فوق‌العاده اقتصادی/ ستاد تدابیر ویژه اقتصادی منحل شد

کدخبر: ۶۶۳۷۷۳
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
پایان حالت فوق‌العاده اقتصادی/ ستاد تدابیر ویژه اقتصادی منحل شد

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

13 مرداد 1354؛ گروه‌های ضربتی کنترل قیمت ها به شهرستان ها اعزام شدند

آخرین تحولات مربوط به نرخ‌ها، کمبودها و وضع توزیع کالا توسط افراد گروه مورد بررسی قرار می‌گیرد و به تهران اطلاع داده می‌شود.

کمیته‌های ضربتی کنترل قیمت‌ها به 20 گروه افزایش یافت که 8 کمیته ویژه، نظارت مستقیم بر قیمت‌ها را در تهران به عهده دارد و 12 گروه به مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها اعزام شده‌اند.

آخرین گروه‌های اعزامی بیست گانه عصر دیروز به کرمانشاه و گیلان عزیمت کردند.

تا دیروز 8 کمیته ویژه سه نفری به دستور دکتر مهدوی، وزیر بازرگانی کار کنترل قیمت ها را در تهران و شهرستان‌ها به عهده داشتند که تحت نظر آقای احمد معمارزاده، معاون وزارت بازرگانی انجام وظیفه می‌کردند.

روسای گروه‌های 20گانه کمیته‌های ضربتی کنترل قیمت‌ها در سراسر کشور گزارش هایی مربوط به نرخ‌ها، وضع شبکه توزیع و همچنین کمبود عرضه کالا و مشکلاتی از این قبیل را مستقیما و در تمام مدت 24 ساعت برای اخذ تصمیم نهایی به تهران مخابره می کنند و پس از کسب دستورات لازم بلافاصله برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و مبارزه با گرانفروشی با همکاری استانداران و فرمانداران کل اقدامات لازم را به موقع اجرا می‌گذارند.

هیات رئیسه اصناف در مورد گرانی پاسخگوی دولت خواهند بود

در گران فروشی، عرضه کم کالا و نامرغوبی اجناس، هیات رئیسه اصناف مسوول و جوابگوی دولت خواهند بود.

دکتر مهدوی، وزیر بازرگانی و قائم‌مقام دبیرکل  حزب رستاخیر در پایان جلسه‌ای که با حضور آقای هویدا، نخست وزیر و دبیرکل حزب و شرکت هیات رئیسه اصناف تشکیل شده بود، گفت: دیشب در جلسه هیات دولت مبارزه با گرانفروشی مطرح شد و ضمن بررسی گزارش‌ها، گزارش بانک مرکزی نشان داد که قیمت کالاها رو به کاهش می‌رود و روند کاهش قیمت ها همچنان باید ادامه پیدا کند تا به یک سطح معقول و منطقی برسد.

13 مرداد 1384؛ زنگنه: صنعت نفتی سرافراز را به دولت بعدی هدیه می‌دهیم

صنعت نفتی سرافراز را به دولت بعدی هدیه می‌دهیم و بالغ‌بر ده‌ها طرح که پیشرفت برخی از آنها به بیش از 70 درصد رسیده است، مهم‌ترین ارمغانی است که به دولت بعدی داده می شود.

بیژن زنگنه، وزیر نفت در بیست و نهمین نشست هم اندیشی مدیران ارشد صنعت نفت که به منظور خداحافظی با مدیران ارشد این صنعت در پایان تصدی بر وزارت نفت برگزار شد، سخن می‌گفت با این توضیح که فعالیت هایی که از 8 سال گذشته در صنعت نفت کشور به وقوع پیوست، تنها با عشق امکان‌پذیر شد، گفت: این عشق با توکل، ایمان، برنامه‌ریزی و تدبیر همراه بوده است و روح تحرک و عشق مهم‌ترین دستاوردی بوده که امروز نتایج آن را در نقاط مختلف کشور ازجمله عسلویه و پارس جنوبی می‌توان دید.

وی با بیان اینکه تا پیش از 8 سال گذشته تنها دو طرح سپری A/E و طرح متانول خارگ در دست اجرا بوده است، گفت: این در حالی است که در طول 8 سال گذشته بالغ‌بر 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران انجام شده که از این میزان 30 میلیارد دلار مربوط به بخش بالادستی، 18 میلیارد دلار در بخش پتروشیمی و حدود دو میلیارد نیز در بخش‌های پالایش و پخش و گاز انجام شده است.

13 مرداد 1394؛ پایان حالت فوق العاده اقتصادی/ ستاد تدابیر ویژه اقتصادی منحل شد

اقتصاد ایران در حال ورود به شرایط جدیدی است که به اعتقاد دولتمردان از یک بیم و هراس بزرگ عبور کرده و مناقشه هسته‌ای و تحریم‌ها را پشت‌سر می‌گذارد. در این شرایط، نخستین اقدام با پایا حالت فوق العاده اقتصادی، لغو تمامی تصمیماتی است که در دوران تحریم در کشور اتخاذ شده است.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در نشست هیات نمایندگان بازرگانی تهران با اعلام انحلال ستاد تدابیر ویژه اقتصادی و مصوبات آن در دوره پساتحریم گفت: در این دوره دولت و بخش خصوصی باید با همدلی و همکاری شرایط جدیدی را تجربه کنند.

همچنین ولی‌ا... سیف، رئیس کل بانک مرکزی با اعلام برنامه راه اندازی بورس ارز و پایان کار مرکز مبادلات ارزی، از کلیه لایحه ای ازسوی دولت برای تاسیس بانک خارجی در ایران با 100 درصد سهام خبر داد.

نحوه بازپرداخت تسهیلات دریافتی از حساب ذخیره ارزی نیز از دیگر اخبار دولتمردان به فعالان اقتصادی بود.

ستاد تدابیر ویژه اقتصادی محصول دوران اضطرار بود و به گفته کارشناسان عمده تصمیم‌های چنین مرکزی واکنشی و برای خنثی کردن تهدیدات اقتصادی بوده است.

رنو برای خرید سهام پارس خودرو هنوز به نتیجه نرسیده است

مدیرعامل شرکت رنو پارس درخصوص برنامه شرکت رنو برای خرید بخشی از سهام پارس خودرو گفت: در این رابطه هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم. پیمان کارگر تصریح کرد: برنامه خود را برای ایجاد سایت‌های مشترک با دو خودروساز بزرگ ایران با جدیت دنبال می کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید