نیم‌ قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۴ مرداد

10 پروژه بزرگ نفت و گاز ایران به مناقصه بین المللی رفت

کدخبر: ۶۶۴۰۰۱
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
10 پروژه بزرگ نفت و گاز ایران به مناقصه بین المللی رفت

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

14 مرداد 1354؛ 20 تن پیاز با کامیون در تهران توزیع شد

برای مقابله با کمبود عرضه پیاز مسوولان میدان تصمیم گرفتند که پیازهای موجود در میادین را با کامیون به مغازه های میوه و سبزی فروشی ببرند و در مقابل دریافت رسید به هر مغازه چند کیسه پیاز تحویل دهند.

تصمیم فوق از عصر دیروز به اجرا گذارده شد و سه کامیون حامل 20 تن پیاز در نقاط مختلف شمیران توزیع گردید.

14 مرداد 1374؛ سهمیه بخش خصوصی از تسهیلات بانکی تعیین شد

سهمیه تفکیکی بخش غیردولتی از 1200 میلیارد ریال تسهیلات بانکی (تبصره 50 قانون بودجه) تعیین شد.

شورای اقتصاد، پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه درخصوص نحوه توزیع تسهیلات موضوع تبصره 50 قانون بودجه سال 1374 کل کشور را بررسی و سهم تفکیکی وزارتخانه های مختلف و فهرست فعالیت های هر دستگاه را از محل تسهیلات تبصره مذکور تعیین کرد.

سقف تسهیلات مذکور در سال جاری حداکثر 1200 میلیارد ریال خواهد بود و طرح های نیمه تمام تولیدی برای برخورداری از این تسهیلات اعتباری از اولویت خاصی برخوردارند.

براساس این مصوبه، مبلغ 205 میلیارد ریال از کل تسهیلات این تبصره برای اجرای بندهای «ب»، «ج» و «د» تبصره 50 قانون بودجه در نظر گرفته شده است.

10 پروژه بزرگ نفت و گاز ایران به مناقصه بین المللی رفت

شرکت ملی نفت ایران 10 پروژه نفت و گاز را در جنوب کشور و خلیج فارس به مناقصه بین المللی گذاشت.

شرکت ملی نفت ایران با انتشار یک آگهی، در مورد نوع این پروژه های درون ساحلی و برون ساحلی توضیح داد و اعلام کرد که نیازمند کمک تکنیکی خارجی و نیز بودجه این طرح ها براساس «بای بک» است.

غلامرضا آقازاده، وزیر نفت ایران ماه گذشته این پیشنهاد چند میلیارد دلاری را مطرح کرد و گفت: انتظار می رود این پروژه ها تا پایان برنامه پنجساله توسعه کشور در سال 2000 تکمیل شود.

این پروژه ها منطقه «سروش» واقع در نزدیکی بندر خارک در شمال خلیج فارس و نیز منطقه نفتی گازی «بلال» واقع در 98 کیلومتری جنوب غربی جزیره لاوان در مرکز خلیج فارس را شامل می شود.

پروژه های دیگر شامل تکمیل یک پالایشگاه نفت در شیراز و کارهای ساختمانی در صنایع نفت کشور است.

هزینه توسعه منطقه پارس جنوب به تنهایی 900 میلیون دلار برآورد شده است.

اعلام آمادگی فنلاند برای خرید نفت و گاز از ایران

«اوله نوریاک» وزیر امور اروپایی فنلاند در دیدار سفیر کشورمان در هلسینکی با وی، برای واردات نفت، گاز و محصولات غیرنفتی از جمهوری اسلامی ایران اعلام آمادگی کرد.

در این دیدار، آخرین وضعیت روابط اقتصادی، تجاری دو کشور مورد بررسی قرار گرفت و طرفین خواستار بسط این روابط شدند.

سفیر ایران همچنین به برخی طرح های مهم صنعتی در دومین برنامه پنجساله توسعه اقتصادی اجتماعی کشور اشاره و نسبت به فراهم شدن زمینه افزایش مشارکت فنلاند در این طرح ها ابراز امیدواری کرد.

14 مرداد 1394؛حضور مدیران ارشد دایملر آلمان در ایران

مدیران ارشد گروه دایملر در راستای افزایش مجدد همکاری های فنی و توسعه بازار محصولات این شرکت در ایران از شرکت تولید موتورهای دیزلی ایران (ایدم) در تبریز بازدید به عمل آورده و با مدیران ارشد این شرکت دیدار و گفتگو کردند.

در این بازدید که مدیران ارشد دایملر در منطقه خاورمیانه و بخش قوای محرکه دایملر حاضر بودند، گفت و گوهایی مبنی بر افزایش مجدد همکاری ها درخصوص تولید جدیدترین نسل موتورهای دیزلی جهان از جمله موتورهای 924OM، 926OM و 457OM و ارتقا  استاندارد آلایندگی موتورهای تولیدی تا استاندارد یورو 5 و یورو 6 صورت گرفت.

هاشم یکه زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو چندی پیش در گفت و گو با خبرنگاران از برنامه خرید 30 درصد سهام ایدم توسط دایملر و تولید موتورهای روز جهانی در شرکت ایدم خبر داده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید