سیگنال مهم به فدرال رزرو رسید/ اقتصاد جهان در آستانه شوک بزرگ؟

کدخبر: ۶۶۴۴۱۶
اقتصادنیوز: اقتصاددانان شرکت خدمات مالی و بانکداری گلدمن ساکس احتمال رویارویی اقتصاد آمریکا با رکود در سال آینده میلادی را افزایش دادند و آن را از 15 درصد به 25 درصد رساندند.
سیگنال مهم به فدرال رزرو رسید/ اقتصاد جهان در آستانه شوک بزرگ؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، اقتصاددانان گلدمن به رهبری «یان هاتزیوس» در گزارشی طی روز یکشنبه (14 مرداد) به مشتریان خود اعلام کردند: «ما همچنان ریسک رکود اقتصادی را محدود می‌بینیم.»

آن‌ها گفته‌اند وضعیت اقتصاد آمریکا در مجموع «خوب» تلقی می‌شود، هیچ‌گونه بی‌ثباتی بزرگ مالی وجود ندارد و فدرال رزرو فضای زیادی برای کاهش نرخ بهره دارد و می‌تواند در صورت نیاز، این کار را به‌‌سرعت انجام دهد.

طی روزهای اخیر گزارش بازار کار آمریکا نشان داد میزان استخدام به‌طور مشخص در جولای آهسته شده و نرخ بیکاری تقریبا به بالاترین سطح خود طی سه سال اخیر رسیده است. این گزارش باعث ایجاد نگرانی‌هایی شده که اقتصاد آمریکا در حال آهسته شدن است و بانک مرکزی این کشور بیش از اندازه برای کاهش نرخ بهره صبر کرده است.

پیش‌بینی‌های گلدمن ساکس درباره اقدامات آتی فدرال رزرو نسبت به پیش‌بینی‌های جی‌پی مورگان چیس و سیتی‌گروپ در این زمینه، ملایم‌تر است. تیم اقتصادی یان هاتزیوس انتظار دارد بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را در ماه‌های سپتامبر، نوامبر و دسامبر، 0/25 درصد کاهش دهد. در مقابل، جی‌پی مورگان و سیتی‌گروپ پیش‌بینی‌های خود را اصلاح کرده و گفته‌اند سیاست‌گذاران نرخ بهره را در سپتامبر به میزان نیم درصد کاهش خواهند داد.

اقتصاددانان گلدمن ساکس اعلام کرده‌اند: «فرض پیش‌بینی ما این است که رشد مشاغل در آگوست بهبود می‌یابد و کمیته بازار آزاد فدرال، کاهش 0/25 درصدی را یک پاسخ مناسب به ریسک‌های موجود در نظر بگیرد. اگر ما اشتباه کنیم و گزارش بازار کار آگوست مانند ماه جولای ضعیف باشد، بنابراین احتمال کاهش نیم درصدی در سپتامبر وجود دارد.»

این اقتصاددانان افزودند که آن‌ها نسبت به ریسک وخیم‌تر شدن سریع بازار کار تردید دارند، چراکه فرصت‌های شغلی نشان می‌دهد تقاضا در سطح مطلوب باقی مانده است و هیچ شوک واضحی که باعث رکود شود، وجود ندارد.

وضعیت بد بازارهای سهام در آمریکا، اروپا و آسیا

از سوی دیگر، بازارهای سهام آمریکا طی روزهای اخیر با افت شدیدی روبه‌رو شده که ناشی از نگرانی‌ها از این موضوع است که فدرال رزرو شانس خود را برای کمک به اقتصاد آمریکا از دست داده است. اکنون سرمایه‌گذاران این سوال را از خود می‌پرسند که بازارهای سهام از این پس در چه مسیری قرار خواهند گرفت.

پس از آنکه فدرال رزرو تصمیم گرفت نرخ بهره را در جلسه دو روزه خود که چهارشنبه گذشته به پایان رسید، ثابت نگه دارد، بازارهای سهام با ریزش مواجه شدند؛ این اتفاق در حالی رخ داد که حتی جروم پاول - رئیس بانک مرکزی آمریکا - به نوعی این سیگنال را مخابره کرد که کاهش نرخ بهره ممکن است به زودی و شاید در جلسه بعدی در سپتامبر، انجام شود.

شاخص نزدک 100 که غول‌های فناوری در آن حضور دارند، با ریزش شدیدی مواجه و شاخص اس‌اندپی 500 طی دو روز با افت 3/2 درصدی روبه‌رو شد که بدترین عملکرد آن طی دو روز متوالی از مارس 2023 محسوب می‌شود.

اما همه بخش‌ها با زیان روبه‌رو نشدند. شرکت‌های آب و برق و املاک و مستغلات - که سودهای تقسیمی کلانی پرداخت می‌کنند و زمانی که بازده اوراق قرضه کاهش می‌یابد، این شرکت‌ها در میان سرمایه‌گذاران درآمدی، محبوبیت زیادی پیدا می‌کنند - با فاصله دارای بهترین عملکرد هفته اخیر در شاخص اس‌اندپی 500 بودند.

در نتیجه این اتفاق، سرمایه‌گذاران در هفته گذشته حدود 1 میلیارد دلار به صندوق‌های قابل معامله بخش املاک و مستغلات و برق و گاز سرازیر کردند؛ این درحالیست که میزان ورود سرمایه به صندوق‌های قابل معامله شرکت‌های فناوری در این بازه زمانی تنها 300 میلیون دلار بوده است.

همچنین شاخص‌های اصلی در بازارهای آسیایی سقوط کرده‌اند و شاخص نیکی 225 بازار سهام توکیو با افت 12/4 درصدی روبه‌رو و همین امر منجر به توقف موقت معاملات شد.

بازارهای سهام در سطح اروپا نیز با افت روبه‌رو شده‌اند و شاخص استاکس اروپا 600 با ریزش 2/7 درصدی همراه شده است.

کاهش اضطراری نرخ بهره توسط فدرال رزرو؟

در بحبوحه نشانه‌های ضعف در اقتصاد آمریکا و وضعیت بازارهای سهام این کشور و تأثیر آن بر بازارهای جهانی، صحبت‌ها درباره کاهش اضطراری نرخ بهره توسط فدرال رزور بار دیگر به یک موضوع داغ تبدیل شده است، اما مارکوس اشورث، نویسنده بخش دیدگاه در بولمبرگ نسبت به آن هشدار می‌دهد. اشورث می‌گوید کاهش نرخ‌های بانکی در حال حاضر، به دنبال از دست دادن فرصت فدرال رزرو در هفته گذشته، نه تنها بسیار بعید است، بلکه می‌تواند تأثیر معکوس داشته باشد. رکود در بازارهای سهام "یک موقعیت گشایی در بازار است، نه پاسخی به شوک اقتصادی.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید