از کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص خبر می‌رسد

این خودرو ۶ ماه زودتر واگذار می‌شود/ سایپا کارناتمام ایران خودرو را تمام کرد

کدخبر: ۶۶۴۶۱۰
اقتصادنیوز: سایپا طی اطلاعیه خبر از واگذاری محصولی داد که باید زمستون به متقاضیان واگذار می‌کرد.
این خودرو ۶ ماه زودتر واگذار می‌شود/ سایپا کارناتمام ایران خودرو را تمام کرد

به گزارش اقتصادنیوز، متقاضیان ساینا S که سال گذشته در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو نسبت به انتخاب ساینا S اقدام کرده بودند؛ سوپرایز شدند. سایپایی‌ها در حالی که تابستان ۱۴۰۳ به نیمه رسیده به متقاضیان سایپا S که موعد تحویل خودروی آن‌ها پیش تر نیمه اول زمستان سال جاری اعلام شده بود؛ وعده دادند که ۹۰ روزه کاری خودروی مورد نظر را برای آنها فاکتور می کنند.

واگذاری حدود ۶ ماه زودتر ساینا S در حالی رقم خورده که رقیب سایپا، یعنی ایران خودرو در واگذاری سورن بنزینی حسابی عقب افتاده است. آبی های جاده مخصوص چند روز پیش در اطلاعیه اعلام کردند متقاضیان سورن بنزینی که موعد تحویل آنها بهار، تابستان و پاییز امسال است می توانند بعد از تکمیل پرونده و واریز وجه طی ۹۰ روز کاری خودروی مورد نظر خود را تحویل بگیرند. به گزارش اقتصادنیوز، سایپا در حالی ۶ ماه زودتر ساینا  S را برای متقاضیان فاکتور می کند که ایران خودرویی ها حدود ۶ ماه در واگذار سورن بنزینی عقب هستند.

بررسی های خبرنگار اقتصادنیوز نشان می دهد دو موضوع سبب شده است تا شرکت های خودروساز نتوانند در زمان مقرر نسبت به واگذاری محصولات خود اقدام کنند. چالش اول مربوط به ارتقای استانداردهای خودرویی است. سال گذشته سازمان ملی استاندارد به شرکت های خودروساز تکلیف کرد تا محصولات تولیدی خود را با استانداردهای ۸۵ گانه عرضه کنند‌؛ این مساله تا حدی حرکت خودروسازان را در جاده تولید کُند کرد. چالش دیگری که گریبان خودروسازان را گرفته مربوط به بحث تامین ارز مورد نیاز برای تولید می شود.

بانک مرکزی دست اندازهایی در مسیر رسیدن ارز به شرکت های خودروساز ایجاد کرده و همین اتفاق سبب شده تا تولید خودرو با افت همراه شود. به نظر می رسد این مسائل ایران خودرویی ها را بیش از سایپایی ها درگیر کرده باشد. سایپایی ها اعلام کردند متقاضیان واجد شرایط باید حول و حول ۳۴۶ میلیون تومان برای این خودرو به حساب سایپایی ها واریز کنند. خودروسازی سایپا در اطلاعیه خود اعلام کرده که ساینا S های مورد اشاره را با رنگ سفید واگذار می کند.

سایپا S را می توان یکی از خودروهای اقتصادی بازار خودرو قلمداد کرد که متقاضیان خاص خود را دارد. خبر واگذاری ساینا S می تواند روی قیمت های بازاری این خودرو اثر گذاشته است و نمودار قیمتی این خودرو را در بازار نزولی کند.

نکته دیگر در مورد واگذاری ساینا S این است که نارنجی های جاده مخصوص در این دور از واگذاری خودروهای عرضه شده در سامانه یکپارچه تنها متقاضیان عادی را مورد توجه قرار داده اند و خبری از صاحبان خودروهای فرسوده و همچنین مادران دارای دو فرزند و بیشتر که مشمول قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت هستند؛ نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید