بررسی «اقتصادنیوز» از لیست قیمت محصولات نارنجی‌های جاده مخصوص

بمب ساعتی سایپا برای بازار خودرو؛ نقشه تازه برای متقاضیان/ افزایش قیمت کلید خورد؟

کدخبر: ۶۶۴۹۰۱
اقتصادنیوز: خودروسازی سایپا قیمت کارخانه جدیدترین محصولش را پیش از واگذاری به مشتریان مشخص کرد.
بمب ساعتی سایپا برای بازار خودرو؛ نقشه تازه برای متقاضیان/ افزایش قیمت کلید خورد؟

به گزارش اقتصادنیوز، قیمت سهند از سوی سایپا اعلام شد و براساس اطلاعات منتشر شده، نارنجی های جاده مخصوص این محصول خود را با قیمتی حول وحوش ۴۶۰ میلیون تومان برای متقاضیان فاکتور می کنند. آن طور که سایپایی ها اعلام کرده بودند؛ اولین سری از سهندهای عرضه شده در مرداد ۱۴۰۳ به متقاضیان واگذار می شود؛ بنابراین به زودی شاهد حضور این محصول سایپایی ها در بازار خودرو خواهیم بود.

پیش‌تر خودروسازی سایپا اطلس را با قیمتی حدود ۴۱۲ میلیون تومان روانه بازار کرده بود. به گزارش اقتصادنیوز، خودروساز کیلومتر ۱۵ جاده مخصوص در حال حاضر انواع کوییک و ساینا را در سبد محصولاتی خود دارد. ساینا S با استانداردهای ۸۵ با قیمتی حدود ۳۴۰ میلیون تومان عرضه می شود و ارزان ترین مدل کوییک یعنی GX-L نیز با قیمتی  نزدیک به ۳۶۸ میلیون تومان در لیست محصولات سایپا حاضر است.

مدیران سایپا به دنبال این هستند تا سهند را جایگزین ساینا کنند و اطلس را نیز به جای کوییک تولید کنند. کوییک و ساینا دو خودرویی هستند که به نوعی کف قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ کشور را به خودشان اختصاص می دهند. بنابراین خروج این دو محصول از خطوط تولید نارنجی های جاده مخصوص خبر خوبی برای متقاضیانی که به دنبال خودروهای ارزان قیمت هستند؛ نیست.

البته سایپایی ها هنوز زمان بندی خروج کوییک و ساینا را از سبد محصولاتش خود اعلام نکرده اند. به نظر می رسد به تدریج از تیراژ تولید ساینا و کوییک کاسته شود و سهم اطلس و سهند از کیک تولید افزایش پیدا کند. به گزارش اقتصادنیوز، فراموش نکنیم چنانچه خودروسازی سایپا بتواند مدیران صمت را برای امضای مجوز افزایش قیمت محصولاتش قانع کند؛ این امکان وجود دارد که قیمت اطلس و سهند بیش از این افزایش پیدا کند.

افزایش قیمت کارخانه ای خودرو یکی از مولفه هایی است که روی قیمت بازاری محصولات خودروسازان اثر گذار است؛ بنابراین با دریافت مجوز افزایش قیمت از سوی خودروسازان، سوخت لازم برای رشد قیمت بازاری خودروها فراهم می شود.

افزایش قیمت بازاری در شرایطی که هنوز عرضه شرکت های خودروساز به روال پیش از بازگشت تحریم ها بازنگشته و شاهد هستیم که تقاضا از عرضه سبقت گرفته است و همین موضوع باعث می شود بخشی از متقاضیان به ناچار قید خرید مستقیم از خودروسازان را بزنند.

رشد قیمت های بازاری نیز مجوز ورود همه متقاضیان را به بازار  نمی دهد؛ بنابراین در این شرایط بخشی از تقاضا امکان دسترسی به محصولات صفر کیلومتر را از دست می دهند و مجبور هستند چنانچه شرایط مالی آنها اجازه دهد سراغ بازار خودروهای دست دوم بروند یا علی رغم میل باطنی از بازار خارج شوند. برنامه سایپا برای تغییر در سبد محصولاتی خود را می توان به بمبی ساعتی تعبیر کرد که زمان انفجارش مشخص نیست. اما در صورت انفجار می تواند حسابی کف بازار خودرو را بلرزاند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید