نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۹ مرداد

مسیرهای شفاف انتقال ارز، جانشین کانال‌های نامرئی می‌شود

کدخبر: ۶۶۵۱۷۳
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
مسیرهای شفاف انتقال ارز، جانشین کانال‌های نامرئی می‌شود

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

19 مرداد 1354؛ آخرین اولتیماتوم دولت به میوه فروشان ابلاغ شد

سخنگوی اتاق اصناف تهران اعلام کرد که با وجود برکناری هیات رئیسه این اتاق امور جاری اتاق و مخصوصا برنامه مبارزه با گرانفروشان ادامه خواهد یافت.

نورالدین حکمتی، سرپرست اتاق اصناف پس از انتشار خبر برکناری هیات رئیسه آن در دفتر کار خود حضور یافت و به امور جاری رسیدگی کرد.

وی عصر دیروز در اجتماع 500 میوه فروش که برای شنیدن اولتیماتوم دولت به این صنف احضار شده بودند شرکت کرد و گفتنی ها را با  افراد صنف میوه فروش در میان نهاد.

سرپرست اتاق اصناف اخطار کرد که اگر فروشندگان از دستور دولت و اتاق اصناف تبعیت نکنند، در مراکز فروش میوه از آنها خلع ید می شود و اداره امور مغازه های فروشندگان خلافکار به فروشندگان تعاونی محول می گردد.

19 مرداد 1374؛ تصمیم های جدید دولت برای انتشار اوراق مشارکت مسکن

اوراق مشارکت مسکن به مشتریان حقیقی و حقوقی که قصد سرمایه گذاری در امر مسکن را دارند، فروخته می شود.

معاون اول رئیس جمهور افزود: برای اوراق مشارکت در امر مسکن یک سود علی الحساب و یک سود قطعی در نظر گرفته شده است که همراه با اصل قیمت ازسوی وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی دولت تعیین و تضمین می شود.

دکتر حبیبی ادامه داد: این اوراق بدون نام و مستقیما به وسیله سازمان بورس اوراق بهادار خرید و فروش می شود؛ بنابراین دارنده این اوراق ملک آن شناخته می شود.

19 مرداد 1384؛ بزرگ ترین قرارداد ساخت کشتی های اقیانوس پیما در داخل امضا شد

بزرگ ترین سفارش ساخت کشتی های اقیانوس پیما در داخل کشور ارائه شد.

قرارداد نهایی ساخت 6 فروند کشتی اقیانوس پیمای پاناماکس) به ظرفیت هر کدام 75 هزار تن (DWt) و نیز تفاهم نامه ساخت 10 فروند کشتی اقیانوس پیمای فله بر (هندی ماکس) به ظرفیت هر کدام 53 هزار تن (DWt) در تهران میان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، مجتمع کشتی سازی فراساحل ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع و بانک ملی ایران منعقد شد.

براساس این قرارداد مجتمع کشتی سازی فراساحل ایران از 32 ماه دیگر به ترتیب کشتی های سفارش داده شده ازسوی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را با استفاده از 510 میلیون دلار اعتبار صندوق ذخیره ارزی که توسط بانک ملی ایران پرداخته خواهد شد، تحویل می دهد.

19 مرداد 1394؛ مسیرهای شفاف نقل و انتقال ارز جانشین، کانال های نامرئی می شود

یکی از مهم ترین تاثیرات تحریم ها در نظام پرداخت بین المللی، تغییر کانال های ارتباطی ارزی بوده است. با تحریم شبکه بانکی و قطع ارتباط کارگزاری ها، نقل و انتقالات ارزی از کانال های رسمی و شفاف مانند «اعتبار اسنادی» که توسط بانک ها تضمین می شد به سمت کانال های غیررسمی مانند «حواله» تغییر مسیر داد.

این موضوع عواقبی ازجمله «افزایش ریسک»، «کاهش شفافیت» و «افت سرعت» در مبادلات ارزی به همراه داشت.

سیاستگذاران ارزی با حصول توافق هسته ای و لغو تحریم های بانکی در ماه های آتی از تغییر جهت در حرکت «شبکه ارتباط ارزی» و بازگشت به مسیر اصلی خبر دادند.

به گفته مسوولان بانک مرکزی، پس از لغو تحریم ها، ابزارهای پرداخت بین المللی گسترده خواهد شد و ابزاری مانند «اعتبارات اسنادی» جایگزین «حواله» می شود. ازسوی دیگر روابط کارگزاری براساس قوانین پولی و بانکی و ارزی، توسعه خواهد یافت. ازسوی دیگر، با بهبود روابط نظام بانکی با بانک های تراز اول دنیا، امکان بهره مندی از «خطوط اعتباری»، «دانش بانکی» و «خدمات نوین» به وجود خواهد آمد در تامین مالی برای بنگاه های تولیدی نیز اعتبارات خارجی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت و تسهیلات ریفاینانس افزایش خواهد یافت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید