قیمت خوراکی در ایران طی 13 سال چند برابر شده است؟

کدخبر: ۶۶۵۹۲۴
اقتصادنیوز: شاخص کل قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور در تیرماه امسال به ۲۵۵.۲ رسیده است. این در حالی‌ست که این رقم در ابتدای دهه ۹۰، ۱۰.۹ بود. به عبارت دیگر، شاخص کل طی ۱۳ سال بیش از ۲۳ برابر شده است.
قیمت خوراکی در ایران طی 13 سال چند برابر شده است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، میزان افزایش شاخص قیمت گروه‌های خوراکی و آشامیدنی‌ها به طور قابل توجهی بیشتر از افزایش قیمت شاخص کل بود. متوسط قیمت گروه «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» در این دوره بیش از ۴۱ برابر شده است. در این میان، گروهی که بیشترین افزایش قیمت را داشته، گروه «سبزیجات» بود که در این مدت بیش از ۶۳ برابر شده است. کمترین افزایش قیمت متعلق به گروه «نان و غلات» بود که در این دوره ۲۶.۵ برابر شده که اصلی‌ترین دلیل آن قیمت‌گذاری دستوری و تعلق یارانه به این بخش است.

خبر مرتبط
کاهش جزئی تورم/ وضعیت تورم در استان‌های مختلف مشخص شد+ نمودار

اقتصادنیوز: تورم سالانه کل کشور در تیرماه سال جاری از 36.1 درصد به 35.5 درصد کاهش پیدا کرده است.

شاخص قیمت مصرف‌کننده یا CPI یکی از شاخص‌های مهم اقتصادی است که سطح عمومی قیمت‌ها را در طول زمان نشان می‌دهد. این شاخص بر اساس سبد کالا و خدمات مصرفی یک خانوار تعیین می‌شود. از دلایل اهمیت شاخص قیمت مصرف‌کننده این است که نشان می‌دهد قدرت خرید مردم در طول زمان چگونه تغییر کرده است. به عبارتی دیگر، قیمت کالا و خدمات مصرفی مردم چقدر تغییر کرده است. اگر عدد این شاخص افزایش یابد، نشان‌دهنده تورم و اگر کاهش یابد نشان‌دهنده کاهش قیمت‌ها است.

مشروح این گزارش را در اکوایران با عنوان «41 برابر شدن قیمت خوراکی‌ها در 13 سال» بخوانید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید