گزارش «اقتصادنیوز»‌ از بازار ارز

قیمت دلار روی الاکلنگ طلا؛ شرط مهم برای ریزش دلار چیست؟/ طالبان بازار ارز هرات را تعطیل کرد/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۲۳ مرداد 1403

کدخبر: ۶۶۶۰۴۴
اقتصادنیوز: چهارشنبه مصادف با سومین سالگرد حکومت طالبان در افغانستان، بازار ارز هرات تعطیل شد. معامله‌گران می‌گویند که شرایط موجود و تیز بودن گوش بازار نسبت به اخبار تنش در خاورمیانه، شانتاژ قیمت در نیمه دوم معاملات امروز بازار ارز را محتمل کرده است.
قیمت دلار روی الاکلنگ طلا؛ شرط مهم برای ریزش دلار چیست؟/ طالبان بازار ارز هرات را تعطیل کرد/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۲۳ مرداد 1403
عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بازار ارز درحالی امروز را شروع می‌کند که قیمت دلار در روز گذشته با افزایش به کانال 60 هزار تومان برگشت. قیمت دلار که هفته را در میانه کانال 60 هزار تومان آغاز کرده بود و از همان ابتدا گارد نزول داشت، با کاهش در روز یکشنبه به کانال 59 هزار تومان افتاد. اما استقرار دلار در این کانال تنها به یک روز اکتفا کرد و در روز دوشنبه، قیمت دلار وارد کانال 60 هزار تومان شد.

معامله‌گران می‌گویند که به دلیل فشار فروش در بازار ارز ، در مرز حمایت وضعیت اشباع فروش سنگین شد و قیمت از سطوح پایینی برگشت خوردند. البته نقش اخبار کابینه و تنش‌های منطقه نیز در نوسان نرخ دلار اثرگذار بود. 

به گزارش اقتصادنیوز، در سمت دیگر، قیمت دلار هرات دوشنبه را در 59 هزار و 300 تومان و در بالای مرز حمایت و همچنین بالاتر از نرخ بسته شده یکشنبه شب شروع کرد و از ابتدا بر مدار صعود بود. البته قیمت دلار هرات در نهایت در 59 هزار و 500 تومان بسته شد. با این حال قیمت فردایی دلار هرات با قیمت نقدی شکاف داشت و در معاملات روزانه تا 59 هزار و 900 تومان بالا رفت. به این ترتیب میزان بلوکه در بازار ارز به بیش از 400 تومان رسیده بود که مانع افزایش بیشتر قیمت دلار شد. 

همچنین، در معاملات پشت خطی قیمت دلار فردایی به نوسان ادامه داد و برای ورود به کانال 60 هزار تومان تلاش داشت که البته در نهایت ناکام ماند و در 59 هزار و 730 تومان به کار خود پایان داد.

بر اساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز،  برخی از معامله‌گران علت کاهش قیمت دلار در پشت خط را افزایش قیمت انس طلا می‌دانستند. از منظر این گروه حرکت دلار و انس طلا در برخی شرایط الاکلنگی می‌شود.

با این همه، در معاملات شبانه بازار ارز یا بازار فردایی که به پشت خطی معروف است، یک اطلاعیه از بازار ارز هرات مورد توجه معامله‌گران قرار گرفت. طبق این اطلاعیه روز چهارشنبه مصادف با سومین سالگرد حکومت طالبان در افغانستان است و بازار ارز هرات در این روز تعطیل اعلام شد. به خاطر شرایط موجود و تیز بودن گوش بازار نسبت به اخبار جنگی، احتمال شانتاژ قیمت در نیمه دوم معاملات امروز بازار ارز وجود دارد.

از سوی دیگر، قیمت درهم نیز دوشنبه را در 16 هزار و 280 تومان آغاز به کار کرد و با افزایش 80 تومانی به 16 هزار و 360 تومان رسید. مرز حمایت درهم در حوالی 16 هزار و 230 تومان بود که در روز یکشنبه با برخورد به آن واکنش داشت و افزایشی شد.

در بازار ارزهای دیجیتال نیز  قیمت تتر با افزایش تا میانه کانال 60 هزار تومان و مرز مقاومتش بالا آمد اما توان عبور از این مرز را نداشت.

به عقیده معامله‌گران فنی اگر ذهن بازار از تنش در منطقه خلاص شود، قیمت دلار به دلیل افزایش قیمت انس، می‌تواند دوباره به سمت کف کانال 59 هزار تومان حرکت کند. مرز تعیین کننده حرکت بازار 59 هزار و 600 تومان است؛ اگر قیمت زیر این بازگشایی کند و تثبیت دهد می‌تواند تا 59 هزار و 200 تومان کاهش یابد اما اگر قیمت بازگشایی بالاتر از مرز تصمیم‌گیری باشد و تثبیت دهد، روند نرخ حرکت به سمت کانال 60 هزار تومان خواهد بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید