نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 25 مرداد

تصمیمات تازه برای مبارزه با افزایش قیمت‌ها

کدخبر: ۶۶۶۵۰۵
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
تصمیمات تازه برای مبارزه با افزایش قیمت‌ها

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

25 مرداد 1354؛ زکی یمانی: برخی اعضای اوپک خواستار افزایش 35 درصدی قیمت نفت هستند

شیخ احمد زکی یمانی، وزیر نفت عربستان سعودی اعلام کرد که برخی از کشورهای عضو اوپک اصرار دارند که پس از انقضای دوره تثبیت جاری قیمت های نفت خام که تا سپتامبر طول خواهد کشید، 35 درصد بر قیمت نفت افزوده شود.

یمانی در گفت و گو با «آریانا فالاچی» اظهار کرد: عربستان سعودی، بزرگ ترین تولیدکننده نفت در اوپک با چنان افزایش بزرگی در قیمت نفت (35 درصد) مخالف است، اما در عین حال موافق نیست که کاهشی در قیمت کنونی نفت پیدا شود.

تصمیمات تازه برای مبارزه با افزایش قیمت ها

حجم اعتبارات سیستم بانکی کشور در سال جاری با 214 میلیارد ریال افزایش به حدود 750 میلیارد ریال خواهد رسید.

بانک های کشور مکلف شدند به جای 30 درصد اوراق قرضه نسبت به افزایش سپرده های غیردیداری 45 درصد اوراق مذکور را خریداری کنند.

تصمیمات فوق در جلسه اخیر شورای پول و اعتبار به منظور اجرای سیاست دولت در جهت مبارزه با افزایش قیمت ها، تولید بیشتر و توزیع مطلوب تر کالاهای ضروری مردم اتخاذ شده است.

در جلسه ای که در بانک مرکزی ایران با حضور مدیران عامل بانک ها تشکیل گردید، جلیل شرکا قام مقام بانک مرکزی ایران تصمیمات جدید شورای پول و اعتبار را برای آنان تشریح کرد.

قیمت 777 قلم کالا تعیین شد

مرکز بررسی قیمت ها امروز قیمت های جدید 777 قلم کالا را تعیین و اعلام کرد براساس قیمت های جدید میزان کاهش بها برای اقلام فوق بین 6 تا 41 درصد است.

در بین کالاهایی که امروز قیمت های جدید آن اعلام شد قیمت 113 قلم انواع تلویزیون با 6 تا 13 درصد تقلیل نسبت به نرخ های تثبیتی سال 53 وجود دارد.

25 مرداد 1374؛ خریداران اوراق مشارکت مسکن از اولویت خرید خانه برخوردار هستند

در پی تصمیم دولت در زمینه انتشار اوراق جدید مشارکت در زمینه تکمیل بیمارستان ها و ساخت انبوه مسکن، سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد، این اوراق در بورس قابل معامله خواهد بود.

رجایی، دبیرکل سازمان بورس اوراق بهادار با اشاره به نقش اوراق مشارکت در تامین هزینه اجرایی طرح های اقتصادی و عمرانی در کشورهای در حال توسعه یافته و توسعه یافته گفت: انتشار اوراق مشارکت بهترین ابزار تامین مالی طرح های توسعه است.

دبیرکل بورس اوراق بهادار تهران اضافه کرد: در قانون برناه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای تامین هزینه های ساخت انبوه واحدهای مسکونی و تکمیل بیمارستان ها، انتشار اوراق مشارکت مورد توجه قرار گرفت و مصوبه اخیر دولت براساس قانون بودجه سال 74 به وزارت مسکن و شهرسازی اجازه داد که برای تامین مالی طرح های یادشده اوراق منتشر کنند.

25 مرداد 1384؛ نفتکش‌های غول پیکر در راه ایران

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران از سفارش پروژه بزرگ ساخت 17 فروند نفتکش این شرکت به ارزش بیش از 2 میلیارد دلار خبر داد و افزود: ظرفیت ناوگان این شرکت به بیش از 11 میلیون تن می رسد.

محمد سوری با اشاره به اینکه ظرفیت موجود ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران 6 میلیون و 37 هزار تن است، گفت: با احتساب سفارش های جدید داخلی و خارجی ظرفیت ناوگان این شرکت به بیش از 11 میلیون و 81 هزار تن خواهد رسید.

سوری افزود: 3 فروند کشتی غول پیکر از این مجموعه در صنایع کشتی سازی «دوو» در کره جنوبی روی هم با ظرفیت 954 هزار تن ساخته می شود. ساخت 3 فروند نفتکش 317 هزار تنی دیگر نیز به کشتی سازی «هیوندایی» با مجموع ظرفیت 951 هزار تن سفارش داده شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید