بررسی «اقتصادنیوز» از اخبار منتشر شده نشان می‌دهد

ایران خودرو آب پاکی را روی دست متقاضیان ریخت/ سهمیه این گروه به خطر افتاد؟

کدخبر: ۶۶۷۴۱۵
اقتصادنیوز: ترکیب واگذاری محصولات ایران خودرو در جدیدترین طرح فروش برای متقاضیان مشخص شد.
ایران خودرو آب پاکی را روی دست متقاضیان ریخت/ سهمیه این گروه به خطر افتاد؟
عکس: دانیال شایگان/ اکوایران

به گزارش اقتصادنیوز، متقاضیان عادی شانس اندکی برای تصاحب خودرو در جدیدترین طرح فروش ایران خودرو دارند. براساس اخبار منتشر شد، ایران خودرویی ها در این دور از فروش محصولات خود قرار است حدود ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو را در قالب طرح فروش فوق العاده و پیش فروش عرضه کنند. اما ترکیب عرضه خودرو به سه گروه از متقاضیان گویای این نکته است که همچنان مادران داری دو فرزند و بیشتر دست بالا را دارند. مشمولان قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ۵۰ درصد خودروهای عرضه شده را به خود اختصاص می دهند. متقاضیان عادی سهم ۳۰ درصدی از محصولات عرضه شده دارند و الباقی خودروها نیز به متقاضیانی که خودروی فرسوده دارند، تخصیص پیدا می کند.

با توجه به درصدهای یاد شده مادرانی که مشمول قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت می شوند حول و حوش ۶۰ هزار دستگاه از محصولات ایران خودرو را در این دور از فروش تصاحب می کنند. به گزارش اقتصادنیوز، دارندگان خودروهای فرسوده نزدیک به ۲۴ هزار دستگاه خودرو را در این طرح فروش در اختیار می گیرند و تنها ۳۶ هزار دستگاه از محصولات ایران خودرو به متقاضیان عادی می رسد.  

برخی از اخبار حکایت از آن دارد که تا کنون حدود ۶۰۰ هزار نفر از مشتریان عادی حساب های خود را وکالتی کردند. البته همچنان امکان افتتاح حساب وکالتی و واریز ۲۳۰ میلیون تومان تا پایان وقت ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ برای متقاضیان وجود دارد. برخی از متقاضیان نیز در فرآیند تایید وکالتی شدن حساب خود قرار دارند.

اما اگر فرض کنیم تنها ثبت نام کنندگان عادی همین حدود ۶۰۰ هزار نفر باشند؛ ایران خودرو برای عرضه هر دستگاه از محصولات خود به طور متوسط حول و حوش ۱۷ متقاضی در صف دارد. بنابراین شانس خرید خودرو برای متقاضیان عادی در این طرح فروش بسیار پایین است. اما دو گروه تقاضای دیگر یعنی مادران دارای دو فرزند و دارندگان خودروهای فرسوده با توجه به حجم خودروی اختصاص یافته از یک طرف و تقاضای کمتر شانس بالای برای خودرودار شدن از مسیر طرح فروش ایران خودرو دارند. به گزارش اقتصادنیوز، به نظر می رسد آنچه سبب شده تا دست متقاضیان عادی از خودروهای عرضه شده توسط ایران خودرو در جدیدترین طرح فروش این خودروساز کوتاه بماند؛ واگذاری 50 درصد ظرفیت به واجدان شرایط قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است. 

براساس محاسبه صورت گرفته توسط خبرنگار اقتصادنیوز شاهد خواهیم بود که چنانچه مادران دارای دو فرزند و بیشتر لاین ویژه ای برای خرید خودرو در طرح های فروش شرکت های خودروساز نداشتند و این 50 درصد ظرفیت هر طرح فروش بین متقاضیان عادی توزیع می شد و ظرفیت تخصیص یافته به متقاضیان دارای خودروی فرسوده ثابت می ماند؛ (ظرفیت اختصاص یافته به این صاحبان خودروهای فرسوده 20 درصد یا همان حول و حوش 24 هزار دستگاه در طرح فروش ایران خودرو است) شاهد خلوت شدن صف برای هر یک از محصولات عرضه شده بودیم. به طور مثال فرض کنیم 100 هزار نفر واجد شرایط دریافت خودرو از مسیر قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت هستند. اگر این تعداد را به متقاضیانی که در طرح جدید فروش ایران خودرو حساب وکالتی شان قطعی شده یعنی همان 600 هزار نفر اضافه کنیم. جمع متقاضیان به حدود 700 هزار نفر می رسد اما تعداد خودروها نیز تا حوالی 96 هزار دستگاه بالا خواهد آمد در نتیجه به ازای هر خودروی عرضه به طور میانگین حدود 7 نفر در صف قرار می گیرند.  

به نظر می رسد چنانچه دولت چهاردهم قصد دارد تا از مسیر عرضه شرکت های خودروساز سر و سامانی به بازار خودرو بدهد این اتفاق می تواند از مسیر تامل با نمایندگان مجلس برای حذف بند تخصیص 50 درصد طرح های فروش خودروسازان به مادران دارای دو فرزند و بیشتر ذیل قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت باشد.  

ایران خودرو در این طرح فروش ۱۲ محصول خود شامل ۹ خودروی پُرتقاضا، دو محصول وارداتی برقی و جدیدترین محصول خود یعنی "ری را" را در دسترس متقاضیان قرار داده است. این طرح فروش اولین طرح فروش گسترده ایران خودرو بعد از شرکت در اولین دور فروش خودرو از مسیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو در سال گذشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید