اقتصاد اروپا با چه ریسک‌هایی مواجه است؟

کدخبر: ۶۶۷۴۷۲
اقتصادنیوز: اروپا با ریسک‌هایی مواجه است که می‌تواند تصویر اقتصادی آن را تیره کند. اول اینکه، تقاضا به اندازه‌ای که ارقام رشد نشان می‌دهد سالم نیست؛ صنعت ساخت‌وساز این شرایط را نشان می‌دهد.
اقتصاد اروپا با چه ریسک‌هایی مواجه است؟

به گزارش اقتصادنیوز، زمانی که یک اقتصاد برای دو فصل (سه ماهه) متوالی با کاهش تولید ناخالص داخلی (GDP) مواجه می‌شود اغلب آن را در وضعیت رکودی درنظر می‌‌گیرند. اما سیاستگذاران اروپا امیدوارند که دو فصل رشد متوالی نیز به همان اندازه قابل توجه باشد. براساس تازه‌ترین داده‌ها، اقتصاد اروپا در سه ماهه دوم سال بار دیگر رشد 0.3 درصدی را ثبت کرد. گرچه با استانداردهای آمریکا این رشد حرفی برای گفتن ندارد ولی پس از بیش از یک سال رشد صفر امیدوارکننده است.

اما از منظر نشریه اکونومیست، خبر خوب به همینجا ختم نمی‌شود. اشتغال اروپا درحال رشد است؛ رشد دستمزدها نیز از تورم پیشی گرفته است و به افزایش استانداردهای زندگی منجر شده است. در هلند، دستمزدها ماه گذشته 7 درصد افزایش داشته است که دوبرابر سرعت تورم است. دستمزدها در آلمان نیز به همین صورت قوی است. با اینحال، بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را در ماه ژوئن کاهش داد، و انتظار می‌رود در سپتامبر نیز مجددا نرخ‌ها را کاهش دهد.

ولی این قاره با ریسک‌هایی مواجه است که می‌تواند تصویر اقتصادی آن را تیره کند. اول اینکه، تقاضا به اندازه‌ای که ارقام رشد نشان می‌دهد سالم نیست؛ صنعت ساخت‌وساز این شرایط را نشان می‌دهد. اجاره‌ها در بیشتر شهرهای جذاب اروپا درحال افزایش است. آتن، برلین و مادرید شاهد رشد سالانه 10 درصدی هستند. علاوه بر این، نرخ‌های بهره درحال کاهش است، که می‌تواند قیمت‌ املاک را تقویت کند. این درحالی است که اعتماد سازندگان در کمترین حد خود در سال جاری است.

مشروح این گزارش را در اکوایران با عنوان «خطر بزرگی که اقتصاد اروپا را تهدید می‌کند: آلمان!» بخوانید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۲ شهریور

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید