گزارش «اقتصادنیوز» از بازار ارز

2 سناریوی مهم برای بازار ارز؛ نوسان قیمت دلار در مرز مقاومت/ بازار چشم انتظار سیاست‌های اقتصادی دولت پزشکیان/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۱ شهریور 1403

کدخبر: ۶۶۸۰۵۸
اقتصادنیوز: معامله‌گران اشاره کردند که بازار روز شنبه و یکشنبه تعطیل است و نرخ‌های فردایی برای دوشنبه تسویه می‌شوند. اگر در این ایام تعطیلی نوسان‌گیران وارد بازار شوند، قیمت‌ها ممکن است نوسانات رفت و برگشتی را تجربه کنند.
2 سناریوی مهم برای بازار ارز؛ نوسان قیمت دلار در مرز مقاومت/ بازار چشم انتظار سیاست‌های اقتصادی دولت پزشکیان/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۱ شهریور 1403
عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، امروز بازار ارز در حالی به سراغ آخرین روز هفته و اولین روز آخرین ماه تابستان می‌رود که در روزهای اخیر تحت تأثیر تحولات سیاسی و اقتصادی قرار گرفته است. با توجه به رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت جدید، معامله‌گران انتظار دارند که این تغییرات به نفع بازار ارز باشد. موضوعی که در جریان معاملات روز گذشته شاهد آن بودیم و قیمت دلار که در آغاز معاملات افزایشی بود؛ پس از دریافت رأی اعتماد مجلس به تمامی وزرای پیشنهادی، کاهش یافت و در سطح قیمت پایانی روز قبل تثبیت شد. براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز، پیش از این، برخی از معامله‌گران و تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که عدم رأی موافقت مجلس به برخی وزرای پیشنهادی می‌تواند زمینه‌ساز افزایش قیمت دلار باشد و همین موضوع در ابتدای روز چهارشنبه افزایش قیمت دلار کمک کرد و قیمت دلار هرات در ابتدا با نرخ 58 هزار و 450 تومان شروع به کار کرد و سپس به 58 هزار و 510 تومان رسید، اما در ادامه معاملات به 58 هزار و 450 تومان برگشت. معامله گران معتقدند این نوسانات نشان‌دهنده عدم قطعیت در بازار ارز است.

در تهران نیز قیمت دلار مشابه روند هرات عمل کرد و این ارز در کانال 58 هزار تومان آغاز به کار کرد و پس از صعود به 59 هزار و 100 تومان، دوباره کاهش یافت. این نوسانات حاکی از فشارهای موجود در بازار و عدم توانایی برای شکستن سطوح مقاومتی است. قیمت درهم امارات نیز تحت تأثیر نوسانات دلار قرار دارد. این ارز با گپ منفی 20 تومانی در 16 هزار و 70 تومان شروع به کار کرد و در پایان روز به 16 هزار و 90 تومان رسید؛ روندی که ضعف تقاضا برای درهم در مقایسه با دلار را نشان می دهد.

اما در بازار رمزارزها هم نوسانات مهمی اتفاق افتاد و قیمت بیت‌کوین در روز چهارشنبه از 58 هزار و 831 دلار تا 60 هزار و 169 دلار نوسان داد. تغییر قیمت بیت‌کوین در 24 ساعت گذشته مثبت بود و قیمت آن حدود 900 دلار افزایش یافت. ارزش معاملات بزرگ‌ترین ارز دیجیتال در 24 ساعت گذشته 26/08 میلیارد دلار بود و ارزش این رمزارز نسبت به یک هفته قبل، حدود 1 درصد رشد داشته است. همچنین قیمت اتریوم در همین روز از 2 هزار و 541 دلار تا 2 هزار و 628 دلار نوسان داشته است. ارزش معاملات دومین ارز دیجیتال جهان از نظر ارزش بازار در 24 ساعت گذشته 11/87 میلیارد دلار بوده و ارزش این رمزارز نسبت به یک هفته قبل حدود 1 درصد کاهش یافته است.

تحلیلگران بر این باورند که سیاست‌های اقتصادی دولت جدید می‌تواند تأثیرات زیادی بر بازار ارز داشته باشد. انتخاب عبدالناصر همتی به عنوان وزیر اقتصاد، که سابقه ریاست بانک مرکزی را دارد، می‌تواند نویدبخش تغییراتی در سیاست‌های ارزی باشد. همتی در گذشته با نوسانات شدید قیمت دلار مواجه بوده و به عنوان "نوسان‌گیر بزرگ" شناخته می‌شود. سیاست‌های همتی در مدیریت نرخ دلار، شامل تزریق‌های آبشاری و کنترل مستقیم بر بازار، می‌تواند به ثبات نسبی کمک کند. اما چالش‌های جدی مانند تحریم‌ها و نوسانات جهانی قیمت نفت همچنان وجود دارند.

همچنین معامله‌گران اشاره کردند که بازار روز شنبه و یکشنبه تعطیل است و نرخ‌های فردایی برای دوشنبه تسویه می‌شوند. اگر در این ایام تعطیلی نوسان‌گیران وارد بازار شوند، قیمت‌ها ممکن است نوسانات رفت و برگشتی را تجربه کنند. به اعتقاد معامله‌گران فنی، تا زمان ورود پول جدید، نوسانات بازار در یک محدوده ثابت خواهد ماند تا آماتورها را تحت تأثیر قرار دهد. البته آن‌ها با توجه به گپ‌های ایجاد شده در چارت، بر این باورند که قیمت‌ها در سطوح بالا یک بدهی دارند و احتمال مشاهده این اعداد در بازار طلا وجود دارد.

معامله گران فنی هم معتقدند دلار مرز مقاومت 58 هزار و 500 تومان را پیش روی خود دارد که همچنان در شکستن آن ناکام مانده است و باید دید در معاملات امروز بار دیگر شانس خود را برای عبور از این مرز امتحان خواهد کرد یا خیر؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید