گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و سکه

2 شرط مهم برای کاهش قیمت سکه/ قیمت‌ طلا رکورد زد؛ حباب سکه سقوط کرد/ آرامش در بازار طلا و سکه/ پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۳ شهریور 1403

کدخبر: ۶۶۸۳۷۰
اقتصادنیوز: در پی افزایش قیمت‌های جهانی طلا و تغییرات اخیر در سیاست‌های اقتصادی، بازار طلا و سکه در ایران شاهد نوسانات قابل توجهی بوده است. قیمت سکه امامی با کاهش حباب قیمتی، به ثبات نسبی دست یافته و واردات شمش طلا نیز رکورد جدیدی را ثبت کرده است. این تحولات در کنار ثبت‌نام خودرو و امید به تغییرات مثبت در دولت جدید، فضای اقتصادی کشور را تحت تأثیر قرار داده است.
2 شرط مهم برای کاهش قیمت سکه/ قیمت‌ طلا رکورد زد؛ حباب سکه سقوط کرد/ آرامش در بازار طلا و سکه/ پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۳ شهریور 1403
عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، امروز بازار طلا وسکه در حالی به سراغ روز اول هفته می رود که بازار در هفته پیش با شلوغی ثبت‌نام برای فراخوان ایران‌خودرو کار خود را آغاز کرد؛ اتفاقی که رکود را در همه بازارها سنگین کرد. در شرایطی که رکود در بازارها حاکم بود ثبت نام خودروهای ایرانخودرو برای مردم جذاب شد زیرا اختلاف قیمت خودرو در بازار با درب کارخانه باعث ایجاد حاشیه سودی جذاب شده که صاحبان سرمایه را مجاب کرد تا شانس خود را برای خرید خودرو امتحان کنند. این روند بازار زمینه صعود قیمت قیمت طلای آبشده را فراهم کرد. طلا در پایان هفته گذشته در پله سوم کانال 15 میلیون آغاز به کار کرد و با افزایش برای سومین بار پیاپی در سه روز گذشته به سمت مرز مقاومت در پله پنجم کانال 15 میلیون حرکت کرد و در عدم شکست این مرز هتریک کرد و عقب نشست. قیمت اونس طلای جهانی نیز در بالای عدد 2500 دلار و حدود 2512 دلار در معامله است.

قیمت سکه امامی سرنوشتی مشابه طلا داشت و کماکان در کانال 42 میلیون به سر می برد و 42 میلیون و 350 هزار تومان معامله می شود. سکه گرمی تنها عضو بازار طلا و سکه بود که در این هفته حباب آن کاهش یافت، رکوردزنی اونس جهانی طلا در این هفته و رشد هفتگی ۱.۷ درصدی آن، عامل صعودی شدن اقلام طلا و سکه بود. در این هفته بیشترین بازدهی هفتگی توسط ربع سکه ثبت شد و رشد هفتگی ۴.۱ درصدی را ثبت کرد، سکه امامی هم با افزایش ۳.۱۵ درصدی در پله بعدی ایستاد. طلای آب شده، نیم سکه و سکه گرمی هم به ترتیب رشد ۲.۹۹، ۲، ۱.۴ درصدی را ثبت کردند.

همچنین واردات شمش طلا رکورد زد. به گفته محمد رضوانی‌فر، رئیس کل گمرک ایران «واردات شمش طلای استاندارد در ۵ ماهه ابتدایی امسال» با ثبت «رکورد ۳۰ تن و ۶۳۳ کیلوگرم» به «۱.۶ میلیارد دلار» رسید. این در حالیست که میزان واردات شمش طلا در ۵ ماهه سال گذشته به میزان «۴ تن و ۲۳۳ کیلوگرم و به ارزش ۲۷۴ میلیون دلار» بوده است.

همچنین اظهارات رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره حباب قیمتی سکه مورد توجه قرار گرفت. به گزارش اقتصادنیوز، براساس گفته نادر بذرافشان «حباب سکه» در مجموع در طول هفته پایانی مرداد «۱۵۰ هزار تومان کاهش داشت» و به «هفت میلیون و ۳۵۰ هزار تومان» رسید.

بذرافشان در خصوص ارزیابی وضعیت بازار طلا و سکه در هفته پایانی مردادماه اظهار داشت: «در این هفته بازار سکه و طلا هم نوسان در قیمت‌ها بود به طوری که هم افزایش و هم کاهش قیمت‌ها ثبت شد. در بازارهای داخلی در طول هفته در مجموع فقط روند افزایشی قیمت‌ها را داشتیم که در طول هفته هر گرم طلای 18 عیار با 119 هزار تومان افزایش 3 میلیون 580 هزار تومان شد.»

در هفته گذشته همچنین مسعود پزشکیان رئیس جمهور چهاردهم موفق شد تا رأی اعتماد مجلس را برای تمامی وزرای پیشنهادی خود اخذ کند و در آخرین روز هفته اولین جلسه دولت چهاردهم با حضور وزرای جدید برگزار شد. به گزارش اقتصادنیوز، معامله گران نسبت به دولت چهاردهم و انتخاب عباس عراقچی واکنش مثبت نشان دادند، یکسری‌ها تصور می‌کنند رای به عباس عراقچی به معنای این است که سیاست خارجی ایران احتمالا در دوره جدید به سمت روابط متوازن با دولت‌های مختلف پیش می‌رود. چهره دیگر مورد بحث بازار عبدالناصر همتی به عنوان وزیر اقتصاد بود.

به عقیده معامله گران امروز در بازار با توجه به تعطیلی روز یکشنبه، روند آرامی خواهیم داشت. با توجه به روند فعلی بازار طلا و سکه، به نظر می‌رسد که قیمت‌ها همچنان تحت تأثیر عوامل داخلی و خارجی قرار خواهند داشت. افزایش واردات شمش طلا می‌تواند به ثبات نسبی قیمت‌ها کمک کند، اما نوسانات جهانی قیمت طلا نیز می‌تواند بر بازار داخلی تأثیر بگذارد. براساس پیگیری اقتصادنیوز از بازار طلا و سکه، معامله گران معتقدند اگر دولت جدید بتواند سیاست‌های اقتصادی موثری را اجرا کند و روابط خود را با کشورهای دیگر بهبود بخشد، احتمالاً شاهد افزایش اعتماد عمومی و سرمایه‌گذاری‌ها خواهیم بود. این امر می‌تواند به کاهش حباب قیمتی سکه و ثبات بیشتر در بازار طلا منجر شود.

از سوی دیگر، اگر رکود اقتصادی ادامه یابد و تقاضا برای کالاهای لوکس مانند طلا و سکه کاهش یابد، ممکن است شاهد افت قیمت‌ها باشیم. بنابراین، معامله‌گران باید با دقت تحولات سیاسی و اقتصادی را زیر نظر داشته باشند تا بتوانند تصمیمات آگاهانه‌ای اتخاذ کنند. به عقیده معامله گران فنی سکه همچنان مرز 42 میلیون و 200 هزار تومان را پیش روی خود دارد و باید دید ادامه معاملات این هفته می تواند زیر این مرز تثبیت دهید یا خیر؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید