نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 5 شهریور

ذخیره نفت ایران در مخازن آفریقای جنوبی

کدخبر: ۶۶۸۴۹۵
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
ذخیره نفت ایران در مخازن آفریقای جنوبی

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

پنجم شهریور 1354؛ سقوط قیمت ها در ایران

کاهش قیمت کالا در هر ماه مرداد نمایانگر کامل سیر نزولی قیمت ها در این ماه نیست آقای جلیل شرکاء، قائم مقام رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: بانک مرکزی روزانه قیمت کالاها را دریافت می کند و در بعضی موارد مستقیما اقدام به خرید می نماید تا قیمت حقیقی در دست باشد.

کاهش 2.8 درصد شاخص قیمت عمده فروشی کالاها در این ماه هنوز آثارش را روی بسیاری از اقلام کالاها در خرده فروشی نشان نداده است. سیستم تولید و توزیع طوری است که خرده فروشی این تقابل را در ماه های دیگر و جذب آثارش را بروز می دهد.

پنجم شهریور 1374؛ برنامه وزارت صنایع برای تولید انبوه خودرو

شرکت طراحی و مهندسی سازه گستر تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با انعقاد 2400 قرارداد ساخت انواع قطعات خودرو با 450 سازنده سالانه 200 میلیون دلار صرفه جویی ارزی عاید کشور می کند.

مدیرعامل شرکت سازه گستر گفت: تاکنون 1300 قرارداد از این تعداد به تولید انبوه رسیده است.

احمد رفعت افزود: این قراردادها که ارزش آن بالغ بر 350 میلیارد ریال می شود زمینه اشتغال 40 هزار نفر را ایجاد خواهد کرد.

به گفته وی، این قراردادها که میزان برنامه تولید سال جاری شرکت است، در مجموع ارسال 75 به پایان خواهد رسید.

ذخیره نفت ایران در مخازن آفریقای جنوبی

یک روزنامه بازرگانی چاپ لندن نوشت که شرکت ملی نفتکش ایران هفته گذشته 8 تانکر بزرگ نفتکش را که احتمالا می تواند برای انبار کردن نفت خام ایران در آفریقای جنوبی مورداستفاده قرار گیرد، اجار کرده است.

روزنامه «لویدز لیست» نوشت، این کشتی ها در طبقه بندی های مربوطه در زمره کشتی های خیلی بزرگ و مافوق بزرگ حمل کننده نفت خام با ظرفیتی معادل 250 تا 350 هزار تن است.

ایران در ماه گذشته انجام معامله با آفریقای جنوبی برای انبار کردن نفت در تانکرهای زیرزمینی تا یافتن مشتری در آمریکای لاتین و اروپا را مورد تایید قرار داد.

روزناه مذکور نوشت، بنا به گزارش ها مسیر این تانکرهای نفتکش به مقصد بنادر اروپای غربی تعیین شده بود، اما تحریم تجاری آمریکا علیه ایران این طرح انبار کردن را به عنوان راه چاره ای مناسب تر ارائه داد.

پنجم شهریور 1384؛ معماری نظام پولی و بانکی کشور تا پایان سال تغییر می کند

با اجرایی شدن طرح توسعه بازار مالی، سیستم بانکی کشور دست کم تا 6 ماه آینده دچار تحول اساسی می شود.

محمدهادی مهدویان، مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی افزود: براساس این طرح که حدود دو سال است در دست بررسی قرار دارد شالوده و معماری سیستم پولی بانکی کشور تغییر می کند و روش جدید بر ان حاکم می شود.

وی اظهار کرد: این سیستم نظا بانکی را شفاف می کند و ضمن ساده سازی، روان سازی و بهینه سازی مقررات و روش حاکم بر آن، زمینه پویایی بانک ها را فراهم می کند.

وی تصریح کرد: این سیستم نظام بانکی را شفاف می کند و ضمن ساده سازی، روان سازی و بهینه سازی مقررات و روش حاکم بر آن زمینه  پویایی بانک ها را فراهم می کند.

وی تصریح کرد: این سیستم متکی بر جدایی بازار پول از بازار سرمایه است و این دو بازار از یکدیگر کاملا مستقل می شوند اما در تعامل ها با هم خواهند ماند.

پنجم شهریور 1394؛ ماجرای پارکینگ های مملو از خودرو

بازار خودرو ایران در حالی این روزها با تشدید رکود دست و پنجه نرم می کند که این ماجرا در شبکه های اجتماعی به منشا اخبار و شایعات تبدیل و حتی دستمایه طنز کاربران نیز قرار گرفته است.

یکی از اخباری که شبکه های اجتماعی طی دو سه هفته گذشته مانور زیادی روی آن داده اند، به پر شدن انبار و پارکینگ های خودروسازان مربوط می شود تا جایی که حتی اکبر ترکان، مشاور رئیس جمهوری نیز به آن اشاره کرده است.

وی به تازگی عنوان کرده که در یکی از پارکینگ های خودروسازان کشور 80 هزار خودرو پارک است و این نشان از افت شدید تقاضا دارد.

با این حال، اما خودروسازان پر بودن پارکینگ ها را موضوع چندان عجیبی ندانسته و تاکید دارند که رکود بازار تنها به اندازه چند هزار دستگاه، روی تولید و فروش آنها اثر گذاشته است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید