نیم قرن با اقتصاد؛ ۶ شهریور

دادگاه‌های نظامی برای مبارزه با گرانفروشی وارد می‌شوند

کدخبر: ۶۶۸۹۰۰
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
دادگاه‌های نظامی برای مبارزه با گرانفروشی وارد می‌شوند

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

ششم شهریور 1354؛ دادگاه های نظامی برای مبارزه با گرانفروشی وارد می شوند

چنانچه تا پایان ماه جاری نتایج لازم از مبارزه با گران فروشی به دست نیاید، دادگاه های نظامی به طور بسیار شدید و قاطع وارد عمل خواهد شد و افراد خطاکار را به سزای اعمالشان خواهد رساند.

مطالب فوق را شاهنشاه آریامهر دیروز در فرودگاه مهرآباد در پاسخ سوال خبرنگار خبرگزاری پارس بیان فرمودند و اضافه کردند: همان طور که اطلاع دارید اهمیت این موضوع به اندازه ای هست که ما آن را اصل چهاردهم انقلاب ایران اعلام کردیم و این کار در ردیف عمیق ترین و بزرگ ترین اصول انقلاب ایران است.

به دلایل زیاد اول اینکه گرانفروشی همان طور که قبلا گفتیم درواقع استثمار فرد به وسیله فرد است که در جامعه امروز ایران دیگر قابل قبول نیست.

دوم به قدری فسادهای مختلف در این کار هست که اگر بخواهید حقیقتا دانه آنه آنها را بشمارید، احتیاج به بیش از انگشتان دو دست خواهید داشت.

مطلبی که باید کاملا برای همه روشن بشود این است که گرانفروشی ملا به ضرر همه است؛ یعنی حتی خود همان گرانفروشی که البته باید گفت بدون شعور زیاد فکر می کند که یک جنس را گران می فروشد بدون اینکه متوجه باشد باید احتیاجات خودش را که شاید چندین هزار جنس باشد، آن را هم گران بخرد. الان دستگاه های ما در حدود 2 هزار و 800 جنس را قیمت گذاری کرده اند. اجناسی که بیشتر مورد احتیاج مردم است پس اگر ارزان بفروشد مسلما به نوبه خودش هم جنس های دیگر را ارزان خواهد خرید.

پس باز تکرار می کنم مبارزه با گرانفروشی به نفع همه و ادامه گران فروشی به ضرر همه و به هر صورت یک امر کثیف غیر قابل تحملی است که باید در این مملکت از بین برود و خواهد رفت و یک ماه مدت تمدیدی که ما دادیم قبل از اینکه موضوع به محاکم یا دادگاه های نظامی مراجعه شود برای این است که در ماه اول نتایج خوبی گرفتیم کمااینکه دیروز شنیدید که قیمت ها در مردادماه به اندازه چشمگیری پایین آمده است و  اگر ادامه پیدا کند تا آخر سال نتایج فوق العاده درخشانی خواهیم گرفت ولی این امر همیشه موجود هست که اگر تا آخر این ماه آن نتایج لازم را ما نگرفته باشیم، همیشه دادگاه های نظامی خواهد بود که ان وقت به طور خیلی شدید و قاطع وارد عمل بشود و افراد خطاکار را به سزای عمل خودشان برساند.

اصل مبارزه با گران فروشی درواقع مبارزه با دروغ گویی، مبارزه با یک نوع فساد عمیقی است که شاید مدتهاست این مملکت را فراگرفته بود و به اندازه کافی به آن توجه نمی شد؛ فسادی که ضررش به همه می رسید حتی به خود آن آدم فاسدی که این کار را انجام می داد ولی باز هم چه رادیو تلویزیون ما باید خوب تفهیم کنند که این مبارزه با فساد گران فروشی جزء مبارزه با فساد است به طور اعم والا کمافی السابق ما از خدا می خواهیم که فرد ایرانی ده ها بار میلیونر باشد به شرط اینکه مالیاتش را بپردازد. هر کسی در ناز و نعمت باشد، هر کسی نه یک خانه بلکه چندین خانه داشته باشد نه یک مغازه بلکه چندین مغازه داشته باشد ولی به شرطی که قواعد و اصول صحیح اجتماعی و درستکاری و امانت را رعایت کند.

قیمت پیکان کاهش یافت

ایران ناسیونال به دنبال اقدامات دولت، در زمینه پایین آوردن قیمت ها، امروز انواع مدل های پیکان را 5 تا 11 هزار ریال به نفع مصرف کننده کاهش داد. نرخ های جدید پیکان از روز شنبه آینده به موقع اجرا گذاشته می شود.

یک مقام ایران ناسیونال گفت: کارخانجات ایران ناسیونال به منظور همکاری با دولت و همگام با کاهش قیمت سایر کالاها، قیمت های خود را از شنبه کاهش می دهد.

وی تاکید کرد: چون اقدامات دولت سبب پایین آمدن بهای قسمتی از قطعات و مواد اولیه کارخانه های داخلی که در ساخت پیکان با کارخانجات ایران ناسیونال همکاری مستقیم دارند، گردیده به همین جهت ایران ناسیونال نیز تخفیف ویژه ای برای مصرف کنندگان خود قائل شده است و نمایندگی های فروش ایران ناسیونال در سراسر کشور موظفند از روز شنبه این تخفیف ها را به نفع مصرف کننده منظور نمایند و فاکتورهای فروش را براساس نرخ های جدید صادر کنند.

کاهش قیمت ها امروز رسما به شرح زیر از جانب کارخانجات ایران ناسیونال اعلام گردید:

پیکان جوانان 11 هزار ریال، پیکان دولوکس 10 هزار ریال، پیکان کار 5 هزار ریال، پیکان وانت 5 هزار ریال، پیکان جوانان 31620 تومان، پیکان دولوکس 27410 تومان، پیکان کار 24 هزار و 60 تومان و پیکان وانت 20 هزار و 540 تومان. قیمت های جدید بدون احتساب 5 درصد عوارض آسفالت است.

ششم شهریور 1364؛ هاشمی رفسنجانی: از دستاوردهای مهم صدر انقلاب خارج کردن صنایع از دست طاغوتی هاست

مدیران کارخانجات تحت پوشش سازمان صنایع ملی ایران که در دومین گردهمایی سراسری این سازمان شرکت داشتند، با حجت الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی دیدار کردند.

هاشمی رفسنجانی اعلام کرد: یکی از دستاوردهای هم صدر انقلاب، خارج کردن بخشی از صنایع از دست طاغوتی ها و پایگاه های طاغوتی است.

وی افزود: این کار بسیار مهم و ارزشمندی بود اگرچه بعضی افکار سطحی وجود دارد که ارزش این کار را نفهمیدند و یا مغرضانی وجود دارند که می خواهند این کار را زیر سوال ببرند، ولی چه طور امکان داشت انقلاب کنیم و ملت با خون خود طاغوت و سران سیاسی او را از کشور بیرون کنند، اما پایگاه های اصلی آن را که همین جریان های شوم اقتصادی بودند در جای خود بگذارند.

وی با اشاره به اسناد لانه جاسوسی افزود: در این جریان های اقتصادی، آمریکا هم برنامه ریزی گسترده ای داشته و در کنار آن جریان های فنی و مالی و مدیریت ها با هم کار می کردند و هزار فامیل هم که گرداننده بود و به وسیله این ابزارها حکومت را حفظ می کردند. اگر ساده لوحی شود که محمدرضا رفت و چند تا از سران رفتند و بقیه آدم شدند، این جهل است و یک عده نادان که انتقاد می کنند متوجه این مسائل نیستند. آنها نمی توانند از این گونه مسائل تحلیل سیاسی و اجتماعی ارائه دهند. این اشخاص ظواهر را می بینند که مثلا فلان حاج آقا مکه ای می رود، مشهد می رود و ماه رمضان هم یک افطاری می دهد و در حالی که میلیون، میلیون می خورد 10 تومان، 10 تومان هم سهم امام می دهد این را فکر می کنند اسلام است، اما نمی دانند که همین آدم ستون آن کاخ شوم است که زیر آن کاخ شوم همه جنایت ها  انجام می شود.

آدم کشی ها، بی عفتی ها، مملکت فروشی ها، خیانت ها، وابستگی ها، خوردن حقوق ضعفا و همه اینها در پناه یک چنین مظهری ندیده گرفته می شود و این ستون ها یعنی این قبیل آدم ها آن نظام را حفظ کرده بودند و یکی از کارهای عاقلانه شورای انقلاب این بود که اینها را خلع کرد. ما حال مدعی نیستیم که کلید آن چیزهایی که گرفته شده غصبی بوده، شاید چیزی هم به خودشان تعلق داشته ولی در شرایط انقلابی امکان تفکیک آن نبود و از لحاظ سیاسی لازم بود آنها خلع سلاح شوند. حالا بعضی از آقایان می گویند خلاف شرع است. این آقایان شرع را نمی فهمند.

ششم شهریور 1374؛ تاکید هاشمی رفسنجانی بر برخورد جدی با اخلالگران اقتصادی

آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهوری در جلسات ستاد پشتیبانی برنامه تنظیم بازار با تاکید بر اولویت تولید داخلی بر واردات، بار دیگر حمایت همه جانبه خود را از تولید و صنایع اعلا کرد و از مسوولان دستگاه های اجرایی و برنامه ریز کشور خواست تا به طور هماهنگ نسبت به اجرای مصوبات ستاد تنظیم بازار اقدام کنند.

رئیس جمهوری همچنین بر ادامه برخورد جدی سازمان بازرسی و نظارت و تعزیرات حکومتی با اخلالگران اقتصادی تاکید کرد.

ششم شهریور 1384؛ تاکید احمدی نژاد بر تسریع در کوچک کردن بدنه دولت

هشتمین جشنواره شهید رجایی با سخنان دکتر احمدی نژاد، رئیس جمهوری درمحل اجلاس سران برگزار شد.

وی افزود: امکانات موجود در اختیار دولت ریال به ریال متعلق به مردم است و جلوگیری از ریخت و پاش و بدخرجی یک اصل است.

احمدی نژاد گفت: امروز هزینه های مصرفی در بودجه دولت بسیار بالاست که باید جلوی آن را گرفت.

مردمسالاری دینی یعنی مردم امور را هدایت کنند. به گفته وی از سال 70 تا سال گذشته نسبت سرمایه گذاری جدید در شرکت های دولتی به نسبت واگذاری به مردم از 10 برابر تا 530 برابر بود، یعنی نه تنها واگذاری اتفاق نمی افتد بلکه بدنه دولت در حال بزرگ شدن است.

واگذاری یعنی دل کندن و ما باید از این دارایی ها دل بکنیم و به مردم واگذار کنیم. البته باید در ابتدا موانع واگذاری به مردم رفع شود.

وی گفت: باور من این است کوچک سازی بدنه دولت به معنای واگذاری حوزه کارها و دخالت هاست.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید