نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 11 شهریور

آمار جدید از بدهی دولت

کدخبر: ۶۶۹۹۶۰
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
آمار جدید از بدهی دولت
عکس: اکوایران/ دانیال شایگان

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

11 شهریور 1354؛ مراکز استان‌ها با خطوط آهن به هم می‌پیوندند

راه آهن دولتی ایران نقشه جزئیات طرح ساخت خطوط راه آهن سراسر کشور را اعلام کرد.

براساس این طرح، در طول برنامه های عمرانی پنجم تا هشم کلیه مراکز استان ها و شهرستان های بزرگ کشور به وسیله خطوط آهن به یکدیگر متصل می شوند.

در اجرای طرح یکپارچه کردن خطوط آهن سراسر کشور قصر شیرین از طریق همدان به خط آهن جنوب کشور می پیوندد، مشهد از طریق کرمان به زاهدان متصل می شود و سراسر نقاط کناره های جنوب و شمال کشور از طریق خط آهن به همدیگر وصل می شوند.

ساخت خطوط آهن سراسری کشور در 11 مرحله و در طول برنامه های عمرانی پنج ساله پنجم، ششم، هفتم و هشتم کشور ساخته می شود.

مراحل اول و دوم این طرح که شامل دو خطه کردن و برقی کردن خطوط فعلی راه آهن کشور و همچنین ادامه خط آهن مشهد به سرخس و تایباد و متصل کردن خط آهن جنوب کشور به اصفهان از طریق ازنا و ادامه خط آهن زرند به کرمان و متصل شدن آن به بندرعباس است که در طول برنامه عمرانی پنجم و ابتدای برنامه ششم انجام می شود.

مرحله سوم این طرح که متصل کردن کرمان به زاهدان می باشد که تا پایان برنامه عمرانی ششم ایجاد می شود. در طول این برنامه مراغه نیز به وسیله خط آهن به اشنویه متصل می شود.

بدین ترتیب با اجرای طرح های فوق در آینده خط آهن سراسری کشور از طریق سرخس، جلفا و آستارا به خط آهن شوروی و از طریق زاهدان به خط آهن پاکستان و از تایباد به افغانستان و از طریق قصر شیرین به عراق متصل خواهد شد.

11 شهریور 1364؛ اراضی کشت موقت کماکان در دست زارعان باقی می ماند

به دنبال صحبت هایی که در جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری در رابطه با اراضی کشت موقت مطرح شد و نیز انتشار شایعاتی مبنی بر اینکه در اراضی کشت موقت نباید کشت شود و چنانچه زارعین اقدام به کشت نمایند بر علیه آنها اقامه دعوی خواهد شد. ستاد مرکزی هیات های واگذاری زمین در اطلاعیه ای اعلام کرد، به استناد بخش های شماره 27630/1 مورخ 62.9.21 و 45513/1 مورخ 62.10.28 شورای عالی قضایی، اراضی کشت موقت که در سال های 58 و 59 در کل کشور و تا پایان سال 60 در کردستان در اختیار کشاورزان بوده است کماکان تا تعیین تکلیف قطعی از طرف مجلس شورای اسلامی به همان وضعیت خواهد ماند.

11 شهریور 1394؛ آمار جدید از بدهی دولت

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حجم بدهی های دولت به پیمانکاران حدود 300 هزار میلیارد تومان است از ضرورت تدارک تمهیداتی برای جریان یافتن این دارایی های منجمد در اقتصاد کشور سخن گفت.

پیش از این برآوردهای وزیر اقتصاد از تخمین 250 هزار میلیارد تومانی برای مانده بدهی دولت به پیمانکاران سخن گفته و اضافه کرده بود که دفتر ویژه ای که طی یک سال گذشته برای پایش و محاسبه بدهی های دولتی در وزارت امور اقتصاد و دارایی تشکیل شده، طی این مدت بیش از 150 هزار میلیارد تومان از بدهی های دولتی را دقیقا شناسایی کرده است آمار جدید نشان می دهد دولت به براورد جدیدتری از حجم بدهی ها دست یافته است.

این در حالی است که به جز بدهی دولت به پیمانکاران، موارد دیگری از بدهی دولتی مثل «بدهی دولت به شبکه بانکی»، «بدهی دولت به صندوق های بازنشستگی به خصوص تامین اجتماعی»، «بدهی دولت از ناحیه فروش اوراق مشارکت»، «بدهی های خارجی»، «بدهی دولت به صندوق توسعه ملی» و «بدهی دولت به پیمانکاران بخش خصوصی» نیز وجود دارد که سنجش آنها، ارقام فعلی را تا حد قابل توجهی افزایش می دهد؛ چراکه فقط یک قلم بدهی تقریبا 106 هزار میلیارد تومانی به شبکه بانکی می تواند سطح آمار بدهی ها را بیش از یک سوم افزایش دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید