نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۲ شهریور

قیمت محصولات ژاپنی ایران خودرو اعلام شد

کدخبر: ۶۷۰۲۱۷
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
قیمت محصولات ژاپنی ایران خودرو اعلام شد

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

12 شهریور 1354؛ مخالفت ایران با طرح نفتی آمریکا

جمشید آموزگار، وزیر کشور و نماینده ایران در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در اجلاسیه فوق العاده ای که سازمان ملل برای بحث درباره مسائل توسعه و همکاری های اقتصادی بین المللی در نیویورک تشکیل داده است، اعلام کرد که دولت ایران آماده است تا ابتکار عمل را در برنامه ای برای رساندن کمک به کشورهای نیازمندبه دست بگیرد و این کار را حتی بدون مشارکت کشورهای ثروتمند صنعتی انجام دهد.

وزیر کشور ایران در سخنرانی خود به تفصیل در نفی احتجاج کسانی که مدعی هستند که بحران اقتصادی جاری را افزایش قیمت نفت موجب شده است، سخن گفت.

آموزگار یادآوری کرد که تورم و هرج و مرج پولی از مدت ها جلوتر از دسامبر 1973 مانند تبی واگیر گریبانگیر کشورهای صنعتی بوده است.

آموزگار خاطرنشان کرد که اگر پیش بینی می شود که مازاد درآمد ارزی کشورهای تولیدکننده نفت در اوایل دهه 1980 به 200 تا 250 میلیارد دلار خواهد رسید، نباید فراموش کرد که این ارقام از سه چهارم درصد ارزش کل سهامی که در بورس های عمده ترین ممالک عضو گروه (OECD) در دنیای باختری مورد معامله هستند تجاوز نمی کند و از دو درصد ارزش سرمایه های ساکن کشورهای مذکور کمتر است.

مدیرعامل «بوتان گاز» زندانی شد

مهندس سعید خلیلی، صاحب و مدیرعامل شرکت «بوتان گاز» که در عین حال از بزرگ ترین شرکت های سازنده اجاق گاز و توزیع کننده گاز مایع است با حکم دادگاه سیار مبارزه با گرانفروشی برای هفت ماه روانه زندان شد.

ماموران ضمن بررسی طرز کار و داد و ستد کارگزاران این شرکت به گرانفروشی در این واحد صنفی پی بردند و به اتهام فروش اجاق گاز و گاز مایع به قیمتی بالاتر از نرخ مقرر، برای شرکت صنعتی بوتان و بوتان گاز قرار مجرمیت صادر کردند.

مهندس سعید خلیلی در شعبه 57 دادگاه سیار مبارزه با گرانفروشی که تصدی آن را «یحیی جلیلوند» به عهده دارد، محکوم شد.

12 شهریور 1374؛ هاشمی رفسنجانی: بانکداری بدون ربا نقش خوبی در نظام اقتصادی کشور ایفا کرد

آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهوری در دیدار با شرکت کنندگان سمینار بانکداری اسلامی از خدمات گسترده و باارزش سیستم بانکی کشور در اجرای طرح های عمده و زیربنایی برنامه اول توسعه قدردانی کرد و گفت: اجرای روش بانکی بدون ربا که نشأت گرفته از افکار روشنگرانه و نورانی امام راحل است یک ضرورت اساسی غیرقابل اجتناب بود.

وی گفت: عملیات بانکی بدون ربا از همان آغاز به عنوان یک سیاست مورد قبول علمای اهل نظر و آحاد جامعه واقع شد و توانست نقش خوبی در نظام اقتصادی کشور ایفا کند.

رئیس جمهوری با اشاره به موفقیت نظام بانکی کشور در جلب اعتماد مردم و جذب سپرده ها به میزان 85 درصد نقدینگی موجود  در جامعه اظهار کرد: حفظ اعتماد مردم، بزرگ ترین سرمایه بانک هاست و نظام بانکی کشور باید با هوشیاری لازم اعتبار خود را افزایش دهد.

12 شهریور 1384؛طرح جدید برای نرخ بهره

اکبر کمیجانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: طرح بازنویسی شده منطقی کردن (کاهش) نرخ سود تسهیلات بانکی به زودی در صحن علنی مجلس بررسی می شود.

به گفته وی، طرح اولیه کاهش نرخ سود در محافل دانشگاهی، علمی و سیاستگذاری بحث های وسیعی را به دنبال داشت و اکنون تمام صحبت ها حول این محور متمرکز شده است که نمی توان نرخ سود را به طور مجرد مورد توجه قرار داد و عنوان کرد نرخ سود در ایران نسبت به سایر کشورها بالا است.

به اعتقاد کمیجانی، باید در تعیین نرخ سود توجه شود که طرف دیگر معادله مردم هستند و هر سپرده ای که در اختیار نظام بانکی قرار می گیرد، حداقل انتظار این است که قدرت خرید پول سپرده گذار حفظ شود.

12 شهریور 1394؛ اعلام قیمت محصولات ژاپنی ایران خودرو

ایران خودرو در حالی قیمت برخی محصولات آینده خود را اعلام کرد که در لیست منتشره نامی از خودروهای وعده داده شده مانند پژو، رنو، فولکس واگن و فیات برده نشده است.

در لیست اعلامی ازسوی ایران خودرو تنها به چهار مدل از سوزوکی ژاپن اشاره شده که در این بین، خودروهای سوئیفت و دیزایر در اردیبهشت ماه سال 96 و با قیمت 80 میلیون تومان عرضه خواهند شد. همچنین ایران خودرو قرار است در شهریور 96 دو محصول دیگر از سوزوکی را عرضه کند که یکی کیزاشی قیمت اش 128 میلیون تومان و دیگری نیز با ناماس ایکس 4 با قیمتی معادل 106 میلیون تومان عرضه خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید