خروج ۹۰۰ میلیون دلاری ارز از کشور با ممنوعیت واردات آیفون

کدخبر: ۶۷۰۵۰۱
اقتصادنیوز: ممنوعیت واردات آیفون‌ طی دو سال گذشته، نه‌تنها نتوانسته منابع ارزی کشور را مدیریت کند، بلکه براساس آمار غیررسمی در شش ماهه دوم سال گذشته حدود ۹۰۰ میلیون دلار ارز نیز از کشور خارج شده است.
خروج ۹۰۰ میلیون دلاری ارز از کشور با ممنوعیت واردات آیفون

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، در شش ماه دوم سال گذشته، حدود ۹۰۰ میلیون دلار به‌صورت غیررسمی، آیفون وارد کشورشده است. این خبری است که رئیس انجمن تلفن همراه ایران، آن را منتشر کرد.

در همین راستا رئیس انجمن تلفن همراه ایران بر ادامه‌ پیگیری رفع ممنوعیت واردات از وزارت ارتباطات تاکید و پیش‌بینی کرد چنانچه مشکل ریجستری‌ها حل نشود، تا پایان سال میزان ارزبری غیررسمی از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار هم تجاوز خواهد کرد.

برداشتن ممنوعیت واردات گوشی آیفون قوت گرفت؟

از اسفند ماه سال گذشته زمزمه‌هایی درباره رجسیتری آیفون‌های 14 و 15 شنیده می‌شد اما سخنان اخیر وزیر ارتباطات مبنی بر رایزنی‌ها با وزارت صمت به منظور پیدا کردن راه‌حل برای رفع مشکل رجیستری آیفون‌های ۱۴ و ۱۵، این گمانه را تقویت می‌کند که یک قدم به برداشتن ممنوعیت واردات آیفون به کشور و رجیستر شدن آن ها نزدیک‌تر شدیم.

عبدالمهدی اسدی رئیس انجمن تلفن همراه نیز با تاکید براینکه نه تنها با برداشتن ممنوعیت رجیستری گوشی‌های آیفون دولت از عوارض این موضوع منتفع می‌شود بلکه مردم نیز از تکنولوژی روز دنیا به صورت ساده‌تر بهره‌مند شوند و فعالان و تجار این حوزه نیز مجدد به چرخه فعالیت تخصصی خود باز گردند. 

ضرر هنگفت دولت و متقاضیان از ممنوعیت واردات 

به بهانه‌ بحث‌های ارزی، مسیر قانونی واردات قانونی آیفون به ایران بسته شد. سیاستی که هرگز به نتیجه گفته شده خود نرسید؛ چرا که آیفون‌های ۱۴ و ۱۵ به‌ صورت غیررسمی وارد کشور می‌شود و همان ارز به صورت غیررسمی از کشور خارج می‌شود.

به عبارتی بازار غیررسمی است که در حال حاضر از واردات آیفون ۱۴ و ۱۵ سود می‌برند. دولت خود را از عوارض گمرکی محروم کرده است. و مشتری‌ها هم رو به کالاهای فاقد گارانتی و اصالت آورده‌اند که خدمات پس از فروش خاصی هم ندارند. 

به گفته رئیس انجمن تلفن همراه ایران آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد در حدود ۹۰۰ میلیون دلار به‌صورت غیررسمی، آیفون وارد کشور و ارز آن به صورت غیررسمی خارج می‌شود. این عدد مختص به شش ماهه دوم سال گذشته است. تا پیش از معرفی آیفون ۱۵، این عدد چیزی در حدود ۳۰۰ میلیون دلار بود.

این عدد با معرفی آیفون ۱۶ تا پایان سال، در صورتی‌ که مشکل ممنوعیت و رجیستری حل نشود، به بیش از ۱.۳ تا ۱.۴ میلیارد دلار خواهد رسید. 

امکان رجیستری گوشی‌های مسافری وجود دارد‌؟

در رابطه با اینکه اگر ممنوعیت واردات آیفون برداشته شود و رجیستری صورت گیرد، آیا یک میلیون دستگاه آیفون ۱۴ و ۱۵ که طی دو سال اخیر وارد کشور شده‌اند هم رجیستر خواهند شد یا خیر؟ اسدی اینگونه پاسخ داد که تا دی ماه سال گذشته، تعدادی آیفون وارد کشور شده که مسافری بوده و در فرودگاه ثبت و رجیستر شدند. اما در صورت موافقت با رجیستر شدن این گوشی‌ها، مالکان آن‌ها، با پرداخت هزینه‌ای در سامانه، می‌توانند گوشی‌های خود را ثبت کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید