وضعیت سنی شاغلان در سال ۱۴۰۲

اقبال زنان جوان به بازار کار/ سهم مردان جوان از اشتغال چند درصد است؟+ نمودار

کدخبر: ۶۷۰۵۳۸
اقتصادنیوز: اساس آمارهای نیروی کار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۲، مردان در سنین «۳۵ تا ۳۹ سال» بیشترین سهم از کل شاغلان مرد را به خود اختصاص داده اند.
اقبال زنان جوان به بازار کار/ سهم مردان جوان از اشتغال چند درصد است؟+ نمودار
عکس: اکوایران/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، مرکز آمار ایران در گزارش آماری خود از سال ۱۴۰۲ هرم سنی مردان و زنان شاغل را اعلام کرده است بر اساس این آمار بیش از ۱۷ درصد مردان و بیش از ۱۸ درصد زنان شاغل در کشور سنی بین «۳۵ تا ۳۹ سال» دارند.

از سوی دیگر کمترین میزان سهم مردان شاغل مربوط به دو گروه سنی «بین ۱۵ تا ۱۹ سال» و «بیش از ۶۵ سال» و کمترین میزان سهم زنان شاغل مربوط به گروه سنی «بیش از ۶۵ سال» است.

030607

حدود ۵۰ درصد زنان شاغل در سنین بین ۳۰ تا ۴۴ سال

به گزارش اکوایران، بر اساس آمارهای نیروی کار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۲، مردان در سنین «۳۵ تا ۳۹ سال» بیشترین سهم از کل شاغلان مرد را به خود اختصاص داده اند. طبق این آمارها ۱۷.۴ درصد از مردان شاغل در سن ۳۵ تا ۳۹ سالگی قرار دارند.

همچنین مردان در دو گروه سنی «۱۵ تا ۱۹ سال» و «بیش از ۶۵ سال» کمترین سهم از مردان شاغل را دارند. طبق این آمار در سال گذشته ۲.۴ درصد از مردان شاغل در این دو گروه سنی جای گرفته‌اند.

همچنین این آمار نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۲، زنان همانند مردان در سنین «۳۵ تا ۳۹ سال» بیشترین سهم از کل شاغلان زن را به خود اختصاص داده‌اند. طبق این آمارها ۱۸.۸ درصد از زنان شاغل در سن ۳۵ تا ۳۹ سالگی قرار دارند.

همچنین زنان در گروه سنی «بیش از ۶۵ سال» کمترین سهم از زنان شاغل را داشته‌اند. طبق این آمار در سال گذشته ۱.۲ درصد از زنان شاغل سنی بیش از ۶۵ سال را به خود اختصاص داده‌اند.

مقایسه این دو هرم سنی در زنان و مردان نشان می‌دهد بیشترین سهم زنان شاغل مربوط به زنان جوان از ۲۰ تا ۴۴ سال بوده است. به طوریکه در این بازه سنی سهم زنان شاغل بیشتر از مردان بوده است. به عبارتی زنان شاغل بیشتر از مردان سن جوانی را برای کار کردن انتخاب می‌کنند و در مردان سن کار کردن محدود به دوران جوانی نمی‌شود و در سنین بالا نیز اشتغال مردان قابل ملاحظه است.

البته در تمامی این مقایسه‌ها باید در نظر داشت که کل جمعیت شاغل زنان حدود ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر بوده در حالیکه این جمعیت شاغل برای مردان بیش از ۲۰ میلیون نفر بوده است. پس سهم بیشتر زنان شاغل جوان از کل زنان شاغل نسبت به مردان شاغل جوان از کل مردان شاغل نشان‌دهنده تعداد بیشتر زنان جوان در بازار کار نسبت به مردان نیست. این مقایسه صرفا نشان می‌دهد زنان  در سنین پایین‌تر وارد بازار کار می‌شوند و با افزایش سن تمایل کمتری به کار نشان می‌دهند در حالیکه در مردان این اتفاق کمتر صورت میگیرد و مردان نسبت به زنان تمایل بیشتری برای کار در سنین بالاتر دارند.

030607

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید