نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۵ شهریور

آمادگی مشروط ایران برای ارسال نفت خام به آمریکا

کدخبر: ۶۷۰۶۹۱
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
آمادگی مشروط ایران برای ارسال نفت خام به آمریکا

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

15 شهریور 1354؛ صاحب کارخانه «برق لامع» زندانی شد

مبارزه بی‌امان با گرانفروشان شهرستانی همچنان ادامه دارد، این مبارزه در تبریز شدت بیشتری دارد.

حاج جواد برق لامع، صاحب بزرگ ترین کارخانه حوله بافی ایران در این شهر به جرم گرانفروشی به 61 روز زندان (بازداشت موقت) و پرداخت 90 هزار ریال جریمه محکوم شد.

همچنین حسن صابونی (19 ساله) صاحب هتل «زیبا»ی تبریز به جرم تخلف از قانون نظام صنفی بازداشت شد.

از اول مردادماه گذشته که مبارزه پیگیر و بی امان با گرانفروشان آغاز شده است، دادگاه های نظام صنفی تبریز به پرونده 985 گرانفروش رسیدگی کرده اند و تاکنون با رای این دادگاه‌ها 48 پیشه ور محکوم به زندان شده‌اند.

15 شهریور 1374؛ اوکراینی‌ها، تکنولوژی ساخت هواپیما را به ایران می‌دهند

نتایج مذاکرات مهندس شاهچراغی، معاون وزیر راه و ترابری و رئیس سازمان هواپیمایی با مقامات هواپیمایی اوکراین تشریح شد.

مذاکره درباره بدهی شرکت های هواپیمایی اوکراین به ایران بررسی درخواست افزایش پروازهای عبوری شرکت‌های هواپیمایی اوکراین از فضای ایران از 6 به 8 پرواز مذاکره درباره ثبت و انجام آزمایش بر روی هواپیماهایی که در هر دو کشور طراحی و ساخته می‌شود و انتقال تکنولوژی ساخت هواپیما و موتور به ایران ازجمله نتایج سفر مهندس شاهچراغی به اوکراین گزارش شده است.

در مذاکرات مقام های هواپیمایی ایران و اوکراین همچنین موافقتنامه مربوط به انتقال تکنولوژی ساخت رادارهای اولیه به ایران بین دو کشور به امضا رسید.

15 شهریور 1384؛ آمادگی مشروط ایران برای ارسال نفت خام به آمریکا

سرویس خبری «داوجونز» آمریکا به نقل از یک مسوول وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران گزارش داد، ایران با توجه به اثرات توفان استوایی کاترینا بر عرضه نفت در آمریکا، آماده است تا 20 میلیون بشکه نفت خام به این کشور ارسال کند.

حسین کاظم پور اردبیلی، نماینده ایران در هیات عامل اوپک گفت: اگر قوانین تحریمی آمریکا علیه ایران مانع نشود، آماده هستیم بین 10 تا 20 میلیون بشکه نفت به آمریکا بفرستیم.

کاظم پور افزود: اگر تحریم‌ها برداشته شود، می توانیم بدون درنگ این مقدار نفت را به آمریکا ارسال کنیم.

کسری یارانه خرید گندم از محل تسهیلات بانک‌ها تامین می‌شود

معاون وزیر بازرگانی بر تامین کسری یارانه خرید تضمینی گندم از محل حساب ذخیره ارزی تاکید و اظهار امیدواری کرد، نمایندگان مجلس هرچه سریع‌تر در این خصوص تصمیم لازم را اتخاذ کنند.

دکتر انصاری، معاون وزیر بازرگانی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: برای تامین این مبلغ، درخواست دریافت تسهیلات از بانک‌های صادرات و تجارت مطرح شده است.

وی اعلام کرد: برای خرید 10 میلیون و 500 هزار تن گندم از کشاورزان حدود 20 هزار میلیارد ریال یارانه پرداخت شده است و به زودی با استفاده از تسهیلات بانکی 1000 میلیارد ریال دیگر نیز پرداخت خواهد شد.

15 شهریور 1394؛ موبایل‌های ارزان قیمت ظرف 4 ماه آینده می‌آید

پیش بینی می‌شود با توجه به تعیین تکلیف اپراتور دوم و نیز توانایی شریک اصلی کنسرسیوم ایران سل برای ارائه سیم کارت های 150 هزار تومانی در طی 4 ماه که در کشور اوکراین انجام داد، موبایل‌های ارزان قیمت نهایتا ظرف 4 ماه آینده وارد بازار شود.

 

15 شهریور 1394؛ 36 مطالبه بخش خصوصی در پسابرجام

فعالان اقتصادی پس از حضور معاون اول رئیس جمهوری در جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران طی نامه‌ای، درخواست خود را برای دوره پساتحریم در 36 بند به اسحاق جهانگیری اعلام کردند.

معاون اول رئیس جمهوری اواسط مردادماه سال جاری با حضور در جمع هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، به بررسی مشکلات این بخش پرداخت.

مدیریت سرمایه گذاران خارجی و داخلی، شناسایی و حذف مقررات زاید، تعیین تکلیف بدهکاران ارزی و نقش بخش خصوصی در این جلسه با دولتمردان بود. این بار پارلمان بخش خصوصی طی نامه ای ، خواسته های خود را به صورت مکتوب به این مقام دولتی اعلام کرده است. در بخشی از این نامه به اجرای قانون بهبود کسب وکار اشاره شده است.

به علاوه حمایت از بخش خصوصی در بخش های مختلف ازجمله صادرات و مذاکرات با هیات‌های خارجی در دوره پساتحریم مورد تاکید قرار گرفته است.

افزایش قیمت خودرو به تاخیر افتاد

خودروسازان داخلی در حالی قصد داشتند طی هفته جاری قیمت محصولات خود را افزایش دهند که به نظر می‌رسد انتقاد چند روز پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت از حامیان کمپین «خرید خودرو صفر ممنوع» پروژه آنها را به تاخیر انداخته  است.

اواسط هفته گذشته بود که وزیر صنعت با انتقاد از کمپین نخریدن خودروی صفر آن را عملی ناپسند دانست و تاکید کرد: نخریدن خودرو داخلی خیانت به کشور است. این اظهارات محمدرضا نعمت‌زاده با موجی از انتقادات روبرو شد و حتی از رئیس‌جمهور نیز تذکر گرفت.

از دید منتقدان، وزیر صنعت در شرایطی به انتقاد از کمپین خودرو پرداخته که به نظر می‌رسد مشتریان و مردم عادی حامیان و اعضای این کمپین را تشکیل می‌دهند و از همین رو اظهارات نعمت زاده به نوعی افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داد.

اظهارات وزیر صنعت اما برای خودروسازان نیز بسیار گران تمام شد، چه آنکه (شرکت های خودروساز) قصد داشتند دیروز قیمت جدید محصولات خود را اعلام کنند اما با توجه به حواشی مربوط به گفته‌های نعمت‌زاده، این اتفاق رخ نداد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید