نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 17 شهریور

پراید و پژو صادراتی چه قیمتی دارند؟

کدخبر: ۶۷۱۰۰۲
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
پراید و پژو صادراتی چه قیمتی دارند؟

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

17 شهریور 1354؛ شاه: گرانفروشی را ریشه‌کن می‌کنیم

شاهنشاه آریامهر امروز هفتمین دوره مجلس سنا و بیست و چهارمین دوره قانونگذاری مجلس شورای ملی را افتتاح فرمودند.

در مراسم افتتاح دوره جدید مجلسین شاهنشاه نطقی به این شرح ایراد کردند: با تاییدات خداوند متعال، هفتمین دوره مجلس سنا و بیست و چهارمین دوره قانونگذاری مجلس شورای ملی تا به امروز گذاشته است، کشور ما از جهات مختلف سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و آموزشی و سایر شئون مادی و معنوی، دورانی را گذرانده که شاید در تمام تاریخ ایران از نظر کیفیت و اهمیت آثار آن نظیر نداشته باشد.

این دوران با برگزاری بزرگ ترین جشن ملی تاریخ ایران یعنی بزرگداشت دو هزار و پانصدمین سال بنیانگذاری شاهنشاهی ایران شروع شد و این خود آغاز فرخنده ای برای تمام موفقیت هایی بود که در این مدت با روح میهن پرستی و وحدت ملی و پیوستگی عمیق شاه و ملت که همواره ضامن تاریخی بقا و تمامیت ملی ما بوده است، در جامعه ما به دست آمد.

درآمد سالانه ما از بابت نفت و گاز که در سال 1350 معادل 2.036 میلیون دلار بود در سال‌جاری به 21.970 میلیون دلار برآورد می شود.

شرکت ملی نفت ایران اکنون سومین شرکت نفت جهان و نهمین شرکت بزرگ دنیا است. بودجه عمرانی پنجم کشور با آنکه عظیم‌ترین بودجه تمام تاریخ ایران بود، قبل از پایان دوره پنج ساله مجددا مورد تجدیدنظر قرار گرفت و از 36 میلیارد دلار به ترتیب 69 میلیارد دلار افزایش یافت که حجم کل سرمایه گذاری بخش عمومی و خصوصی را شامل می شود.

رقم رشد تولید ناخالص ملی کشور ما اکنون نیز مانند چند سال گذشته کماکان در تمام جهان مقام اول را دارد و درآمد سرانه افراد ایرانی که در آغاز برنامه پنجم سالانه 565 دلار بود، در سال 1353 به 1.336 دلار رسید و پیش بینی می شود که تا پایان این برنامه یعنی در سال 1356 این رقم قیمت‌های جاری به 2069 دلار برسد.

بدیهی است همه این کوشش‌ها براساس اصول انقلاب اجتماعی ایران یعنی انقلاب شاه و ملت انجام می‌گیرد که هیچ وقت متوقف نمی‌شود و پیوسته در حال اجرا و در عین حال تکامل است.

بدین جهت هر وقت لازم تشخیص داده شود، اصول تازه‌ای بدان اضافه می‌شود، کما اینکه اخیرا اصل گسترش مالکیت‌های صنعتی و تولیدی و عرضه کردن سهام کارخانه‌ها به همه مردم به عنوان اصل سیزدهم و اصل تعیین و تثبیت مداوم قیمت‌ها و توزیع صحیح کالاها براساس سود عادلانه و جلوگیری از گران‌فروشی که درواقع استثمار مصرف‌کنندگان است، به عنوان اصل چهاردهم انقلاب ایران اعلام شد که هر دو از مهم‌ترین اصول این انقلاب است.

در کمتر از دو ماه که از صدور فرمان مبارزه با گرانفروشی می‌گذرد تا به امروز شاخص خرده‌فروشی در سراسر کشور پنج درصد پایین آمده و اگر به نسبت قیمت‌ها در آخر اسفندماه گذشته سنجیده شود، این شاخص به جای اینکه افزایش نشان دهد، به حدود 2 درصد زیر صفر رسیده است.

بدین ترتیب نه تنها جلوی تورم گرفته شده، ‌بلکه کشور ما در عین ادامه رشد سریع اقتصادی خود رکورد پایین آوردن تورم را به دست آورده است و این امری است که در جهان امروز بی‌سابقه است.

براساس روح و مفهوم انقلاب ایران ما نه تنها با گران فروشی و کم فروشی بلکه با همه مظاهر دیگر نادرستی من‌جمله فساد، کم کاری، بی قیدی و به طور کلی همه آن عوامل منفی که برای جامعه مترقی و پیشرو امروز ایران قابل قبول نیست با کمال شدت مبارزه خواهیم کرد و آنها را ریشه‌کن خواهیم ساخت.

در جامعه‌ای که شاید از لحاظ قوانین اجتماعی پیشروترین جامعه جهان باشد، باید رفتار و کردار هر فردی نیز با این قوانین هماهنگ باشد و مسلما هیچ قصوری در این راه قابل بخشش نیست.

17 شهریور 1374؛ کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آلمان احیا می‌شود

دکتر «پترسن» سفیر جمهوری فدرال آلمان در محل غرفه این کشور در نمایشگاه بین‌المللی تهران در مصاحبه‌ای با نمایندگان مطبوعات در زمینه روابط اقتصادی دو کشور ایران و آلمان مطالبی بیان کرد.

وی ابتدا در زمینه روابط اقتصادی دو کشور گفت: تا پایان سال 1983 ارزش سرمایه‌گذاری آلمان در ایران به 400 میلیون مارک بالغ شد که بیشتر در زمینه ماشین‌سازی و داروسازی بوده است.

در سال 1984 نیز آلمان یک میلیارد و 848 میلیون مارک نفت و کالاهای غیرنفتی از ایران خریداری کرده که یک میلیارد و 443 میلیون مارک آن نفت بوده است.

صادرات آلمان به ایران شامل وسایل نقلیه، ماشین آلات صنعتی، کالاهای الکتریکی، آهن‌آلات، محصولات شیمیایی و مواد غذایی است.

در مقابل این کشور نفت، قالی، روده، خشکبار و الیاف از ایران خریداری کرده است.

پترسن گفت: با توجه به مناسبات دو کشور خوب و حسنه است، گفت: با توجه به مناسباتی که بین دو کشور وجود دارد، پیش بینی شده که وزیر اقتصاد آلمان از ایران دیدار کند و کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور که از گذشته وجود داشته بار دیگر فعال شود.

17 شهریور 1384؛ برداشت 100 میلیون دلاری برای کمک به مدارس دولتی

براساس گزارش‌هایی که دیروز منتشر شد، «دکتر احمدی‌نژاد» رئیس جمهور با برداشت 100 میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی به منظور کمک به مدارس دولتی که پیش از این جهت گردش امور داخلی خود نیازمند همیاری اولیا بودند، موافقت کرده است.

روز سه‌شنبه در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع طراحی لایحه 100 میلیون دلاری برداشت از صندوق ذخیره ارزی برای حل مشکل اخذ وجه در مدارس مطرح شد.

17 شهریور 1394؛ پراید و پژو صادراتی چه قیمتی دارند؟

در بین آمار خودروهایی که ایران عمدتا به عراق می‌فروشد، پژو پارس و پراید بیشترین میزان صادرات را دارد؛ به طوری که در پنج ماه ابتدای امسال از مجموع 6 هزار دستگاه خودروی صادرشده بیش از 5800 دستگاه پراید و پژو به قیمت 5500 تا 5600 دلار به عراق بوده است.

طبق آمار گمرک حدود 1100 دستگاه خودروی سواری در مردادماه به دیگر کشورها از جمله عراق،‌ مصر، سودان،‌ ترکمنستان و... صادر شد و در نهایت مجموع صادرات خودروی سواری به بیش از 6 هزار دستگاه رسید. بیشترین صادرات خودرو همچون ماه  های قبل مربوط به پژو پارس بوده است؛ به طوری که مجموعا طی پنج ماه نخست سال حدود 4700 دستگاه خودروی پژو پارس به ارزش حدود 5600 دلار به عراق صادر شد.

بعد از آن بیشترین صادرات مربوط به پراید و همچنان بزرگ‌ترین خریدار کشور عراق بوده است.

به این ترتیب در این پنج ماه حدود 1100 دستگاه پراید به ارزش حدود 5500 دلار به عراق فروخته شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید