شوک اقتصادی چه تاثیری بر خانواده‌های روستایی می‌گذارد؟

کدخبر: ۶۷۱۱۶۳
اقتصادنیوز: زمانی که یک شوک اقتصادی وارد می‌شود، سبد خانوارهای روستایی واکنش قیمتی شدیدتری به آن نشان می‌دهند.
شوک اقتصادی چه تاثیری بر خانواده‌های روستایی می‌گذارد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، زمانی که صحبت از سبد مصرف خانوار باشد همواره پای تورم به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های قیمتی به میان می‌آید. این شاخص نشان می‌دهد که قیمت یک سبد یکسان از کالا و خدمات مورد استفاده خانوار در هر ماه چند درصد نسبت به گذشته تغییر کرده است.

روند 23 ساله تورم ماهانه در کشور نشان می‌دهد که در اکثر مواقع، جهت حرکت و رفتار تورم شهری و روستایی مشابه هم است و معمولا مناطق شهری تورم ماهانه بالاتری نسبت به روستایی دارند اما زمانی که یک شوک اقتصادی وارد می‌شود، سبد خانوارهای روستایی واکنش قیمتی شدیدتری به آن نشان می‌دهند.

شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) نشان‌دهنده قیمت کالاها و خدمات موجود در سبد مصرفی خانوارهاست. مرکز آمار این شاخص را با سال پایه 1400 محاسبه می‌کند. در این روش، فرض می‌شود که خانوارها از یک سبد مشخص شامل کالاهای خوراکی، غیرخوراکی و خدمات استفاده می‌کنند. هر یک از اقلام موجود در این سبد دارای وزن یکسان و ثابت است. قیمت این سبد در سال پایه برابر با 100 در نظر گرفته می‌شود و سپس تغییرات قیمت ماهانه بر اساس این مقدار محاسبه می‌شود تا تورم به دست آید.

حال اگر رشد این شاخص در هر ماه نسبت به یک ماه قبل محاسبه شود، تورم ماهانه به دست می‌آید. این نرخ بیانگر آن است که قیمت یک سبد یکسان از کالا و خدمات در هر ماه چند درصد نسبت به ماه قبل تغییر کرده است.

مشروح این گزارش را در اکوایران با عنوان «آسیب‌پذیری سبد خانوار روستایی نسبت به شوک‌های اقتصادی» بخوانید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید