گزارش «اقتصادنیوز» از سایه روشن جایگزینی مهم در سازمان بورس

لیست جانشینان احتمالی مجید عشقی طولانی شد/ اولین واکنش وزارت اقتصاد به گمانه‌زنی‌ها

کدخبر: ۶۷۱۳۲۱
اقتصادنیوز: بازار گمانه زنی‌ها درباره کرسی ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار در حالی داغ شده که وزارت امور اقتصادی و دارایی با انتشار یک اطلاعیه، همه گمانه ها را یکجا تکذیب کرد.
لیست جانشینان احتمالی مجید عشقی طولانی شد/ اولین واکنش وزارت اقتصاد به گمانه‌زنی‌ها

به گزارش اقتصادنیوز، همزمان با استعفای مجید عشقی از ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار و پذیرش آن در جلسه شورای عالی بورس، گمانه‌زنی‌ها درباره سکان دار بعدی ساختمان شیشه‌ای شدت گرفت و اسامی برخی چهره‌ها به عنوان رئیس جدید سازمان یاد شده مطرح شد؛ موضوعی که البته واکنش وزارت اقتصاد و امور دارایی را به همراه داشت و این وزارتخانه با انتشار اطلاعیه‌ای، تمامی گمانه‌زنی‌ها درباره رئیس آینده سازمان بورس را تکذیب کرد.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی، تأکید کرد «در جلسه مورخ ۱۴۰۳/۶/۱۷ این شورا هیچ گونه بحثی توسط اعضا برای تعیین رئیس جدید سازمان بورس انجام نشده و انتخاب رئیس جدید این سازمان به جلسه بعدی شورای عالی موکول شده است.»

این در حالیست که روز گذشته همزمان با قبول استعفای مجید عشقی توسط شورای عالی بورس به ریاست عبدالناصر همتی، برخی رسانه‌ها به گمانه‌زنی درباره گزینه های نهایی ریاست سازمان بورس پرداختند و اسامی را هم به عنوان نامزدهای تصدی این پست معرفی کردند، مانند سایت خبری تابناک که از حجت الله صیدی، مهدی رباطی و بهرنگ اسدی به عنوان سه گزینه نهایی شورای عالی بورس برای ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار یاد کرد.

همچنین براساس شنیده ها و آنچه در رسانه ها منتشر شده بود، فرهاد حنیفی (مدیر عامل سرمایه گذاری ملی ایران)، مهدی سدیدی (رئیس تشکیلات اقتصادی آستان قدس رضوی)، رحمت الله صادقیان (رئیس هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی) و وحید ماجد (عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد تهران) از دیگر گزینه های مطرح شده برای ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار در دو روز اخیر بودند. این در حالیست که شورای عالی بورس جمع‌بندی و انتخاب گزینه نهایی برای ریاست سازمان بورس را به جلسه بعد موکول کرده است.

استعفای مجید عشقی در حالی تقدیم عبدالناصر همتی، رئیس شورای عالی بورس شد که روز پنجشنبه یک سند مهم توسط سازمان بازرسی درباره وام‌هایی که رئیس و هیئت مدیره سازمان بورس دریافت کردند، منتشر شد و حسابی جنجال به پا کرد. بیشترین مبلغ این وام به مجید عشقی، رئیس هیات مدیره سازمان بورس اختصاص یافته و مبلغ آن ٢میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان با دوره بازگشت ۱۰ ساله و سود چهار درصد است.

موضوعی که واکنش عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد را همراه داشت و او در یک توییت، تاکید کرد: «برای حذف رانت‌ها آمده‌ایم و اجازه ویژه‌خواری نمی‌دهیم». بر اساس دستور صریح «عبدالناصر همتی»، مدیران بورس ملزم به انتشار مستندات و دلایل این تصمیم شده اند. همتی همچنین مرکز بازرسی وزارت امور اقتصادی و دارایی را به پیگیری موضوع و نظارت بر انجام اقدامات لازم مکلف کرد.

وزیر اقتصاد همچنین در این دستور خواستار رسیدگی به پرداخت وام قرض‌الحسنه هیات مدیره بورس شد. این در حالیست که به گفته عشقی او «استعفای خود را چندی پیش در مجلس به شکل شفاهی به وزیر اقتصاد اعلام کرده بود و استعفای کتبی خود را در تاریخ اعلام شده تقدیم همتی کرده است.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید