نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۹ شهریور

آغاز مذاکرات وزیران خارجه ایران، اوکراین و ترکمنستان

کدخبر: ۶۷۱۴۳۳
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
آغاز مذاکرات وزیران خارجه ایران، اوکراین و ترکمنستان

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

19 شهریور 1354؛ طرح راه آهن کرمان – بندرعباس را رومانی می سازد

مذاکرات کارشناسان راه آهن ایران و رومانی برای احداث خط آهن بندرعباس-کرمان آغاز شد.

در این مذاکرات به غیر از احداث خط آهن بندرعباس-کرمان مسائلی از قبیل خرید تجهیزات راهسازی و واگن‌های حمل مواد معدنی نیز بین کارشناسان ایران و رومانی مورد گفت‌و‌گو قرار می‌گیرد.

سازمان برنامه کامپیوتر فارسی خرید

سازمان برنامه  خرید تعدادی کامپیوتر با حروف و اعداد فارسی را به یکی از کارخانجات ساخت کامپیوتر سفارش داد تا بهره‌گیری از کامپیوتر در سطوح مختلف تدوین مدل‌های اقتصادی و همچنین ارزشیابی پیشرفت طرح های عمرانی در تهران و دیگر نقاط کشور امکان‌پذیر شود.

این کامپیوترها  احتمالا تا سال آینده در اختیار سازمان برنامه قرار می‌گیرد و نتایج بررسی‌های اقتصادی به زبان فارسی در اختیار کارشناسان برنامه‌ریزی قرار خواهد گرفت.

همچنین در جلسه توجیهی سیستم جدید بهره‌برداری از کامپیوتر در حضور آقای نخست‌وزیر و چند تن از وزیران و مقامات مسوول در سازمان برنامه و بودجه تشکیل یافت. گفته شد برنامه عمرانی ششم که اجرای آن از سال 1357 آغاز می‌گردد به کمک کامپیوتر تهیه و تدوین خواهد شد.

19 شهریور 1374؛ آغاز مذاکرات وزیران خارجه ایران، اوکراین و ترکمنستان

دومین اجلاس سه‌جانبه وزیران امور خارجه ایران، ترکمنستان و اوکراین با هدف توسعه همکاری‌های اقتصادی و بهره‌برداری از توان و ظرفیت‌های موجود سه کشور امروز در عشق‌آباد آغاز به کار می‌کند.

گفتنی است که در پایان نخستین دور مذاکرات سه‌جانبه ایران، ترکمنستان و اوکراین که در روزهای 19 و 20 فروردین امسال در تهران برگزار شد، سه کشور با امضای یک یادداشت تفاهم، تبادل کالا و خدمات میان ایران و اوکراین و ایران و ترکمنستان از محل گاز تحویلی ترکمنستان به اوکراین را مورد موافقت قرار دادند.

براساس این موافقتنامه، اوکراین گاز موردنیاز خود را از ترکمنستان تحویل گرفته و در ازای آن، کالا و خدمات موردنیاز را به ایران تحویل می دهد و ایران نیز در قبال آن، کالا و خدمات به ترکمنستان صادر می‌کند.

ایران یک پالایشگاه نفت در بنگلادش می‌سازد

بنگلادش از جمهوری اسلامی ایران درخواست کرده است تا یک پالایشگاه با ظرفیت پالایش 60 هزار بشکه نفت در روز، در این کشور بسازد.

این درخواست بنگلادش در پایان دومین دور مذاکرات بروجردی، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه با «فاروق سبحان» قائم‌مقام وزارت خارجه بنگلادش عنوان شد.

ایران عملیات اکتشاف نفت در دریای خزر را ماه آینده آغاز می‌کند

یک روزنامه ژاپنی گزارش داد که ایران از اواخر سپتامبر (اوایل مهرماه) به طور جدی به عملیات اکتشاف نفت در دریای خزر می‌پردازد.

روزنامه آساهی چاپ توکیو به نقل از مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران نوشت: حفاری ناحیه شمالی ظرف 6 تا 12 ماه آینده به نتیجه خواهد رسید.

این روزنامه افزود: ایران تصمیم دارد در سال‌جاری یک دستگاه حفاری دیگر نیز از جمهوری آذربایجان وارد کند و به تجسس نفت در این منطقه بپردازد.

خبرنگار آساهی در ادامه گزارش خود می‌نویسد، دریای خزر، خلیج فارس دوم ایران محسوب می شود.

19 شهریور 1384؛ اساسنامه شرکت ملی نفت تا دی‌ماه تدوین می‌شود

نایب رئیس دوم کمیسیون انرژی مجلس گفت: اساسنامه شرکت ملی نفت ایران در حال بررسی در کمیسیون‌های مجلس بوده و تا دی‌ماه در صحن علنی مجلس به تصویب می‌رسد.

عطارزاده درباره آخرین وضعیت اساسنامه شرکت ملی نفت ایران گفت: در حال حاضر اساسنامه تهیه‌شده توسط وزارت نفت در کمیسیون‌های مختلف مجلس در حال بررسی بوده و پیش بینی می‌شود تا دی‌ماه برای تصویب به صحن علنی مجلس بیاید.

وی افزود: بررسی‌های انجام‌شده درباره موارد این اساسنامه نشان می‌دهد که نکات این اساسنامه برگرفته از اساسنامه قدیم با تغییرات جدید بوده و مفاد جدیدی نیز به آن اضافه شده است.

وی درباره تصویب آن در مجلس گفت: پیش بینی می‌شود این اساسنامه با کمی تغییرات در صحن علنی مجلس به تصویب رسد؛ چراکه کمیسیون انرژی نیز تقریبا در کلیت با مفاد آن موافق است.

19 شهریور 1394؛ امیدواریم رشد 1394 مثبت باشد

ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌و‌گویی تفصیلی از تازه‌ترین جهت‌گیری‌های بانک مرکزی نسبت به مسائل اقتصادی کشور پرده برداشت و دیدگاه‌های خود پیرامون مسائلی همچون کاهش نرخ سپرده قانونی بانک‌ها، استقلال بانک مرکزی، تداوم مسیر کاهش تورم، اصلاح صورت‌های مالی بانک‌ها و شاخص‌های بانکی مثل نسبت کفایت سرمایه را بیان کرد.

سیف همچنین آمارهایی را از شاخص‌هایی مثل نسبت کفایت سرمایه، منابع قفل‌شده شبکه بانکی در صنعت و دارایی‌های منجمد شبکه بانکی بیان کرد و درخصوص ابهامات ایجادشده درخصوص اعلام رقم 29 میلیارد دلاری منابع ارزی آزادشده با برداشته شدن تحریم‌ها، شفاف‌سازی کرد.

رئیس‌کل بانک مرکزی در گفت‌و‌گو با هفته‌نامه «تجارت فردا» به ظهور برخی از عوامل بازدارنده رشد اقتصادی در سال‌جاری اشاره و پیش‌بینی کرد که نرخ رشد اقتصادی سال 1394، کمتر از یک درصد باشد. سیف همچنین با ابراز امیدواری نسبت به مثبت بودن رشد در سال‌جاری از برنامه‌ریزی برای تحقق رشد 3 درصدی با رفع تحریم‌ها خبر داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید