نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 24 شهریور

کشت فراسرزمینی ایران در اوکراین

کدخبر: ۶۷۲۲۵۱
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
کشت فراسرزمینی ایران در اوکراین

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

24 شهریور 1354؛ کارگروه‌های ضربتی مبارزه با گرانفروشی آغاز شد

گروه‌های ضربتی مبارزه با گرانفروشی حزب رستاخیز در 14 گروه 10 نفری با یک دادگاه سیار و یک پاسگاه انتظامی سیار در منطقه فجرالدوله نرخ‌ها را کنترل کردند.

براساس این برنامه‌ریزی که قبلا توسط گروه برنامه‌ریز ستاد مبارزه با گرانفروشی حزب انجام شده بود، گروه ضربتی مبارزه با گرانفروشی حزب در گروه‌های 10 نفری فروشگاه‌ها و مراکز توزیع کالا و اجناس را در خیابان‌های سعودی، لاله‌زار، فردوسی، اسلامبول و کوچه مهران و تمام فروشگاه هایی که در این مناطق قرار داشتند بازرسی کردند و متخلفین را بلافاصله توسط مامورین انتظامی پاسگاه سیار به دادگاه جنحه 58 تهران که در میدان فجرالدوله در چادری مستقر شده بود اعزام کردند و بر بالای مغازه یا فروشگاه متخلفینی که امروز جریمه و یا به دادگاه اعزام می‌شدند موارد تخلف آنها روی پارچه‌ای نوشته بود. این تابلو سه روز بر سر در مغازه‌ها باقی خواهد ماند.

24 شهریور 1384؛ برداشت 3 میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی طی 5 ماه

در پنج ماه اول امسال، دولت از حساب ذخیره ارزی 3 میلیارد و 274 میلیون دلار برداشت کرده است.

میزان برداشت دولت از حساب ذخیره ارزی در 5 ماه اول سال‌جاری به 29 هزار و 473 میلیارد ریال رسیده است که با احتساب هر دلار 9000 ریال این میزان تقریبا برابر 3 میلیارد و 274 میلیون دلار می‌شود.

براساس این گزارش، میزان برداشت دولت از حساب ذخیره ارزی از 20 هزار و 456 میلیارد ریال در 5 ماه اول سال 1383 با 44 درصد افزایش به 29 هزار و 473 میلیارد ریال در 5 ماه اول سال‌جاری رسیده است.

24 شهریور 1394؛ کشت فراسرزمینی ایران در اوکراین

دوازدهمین هیات اروپایی روز گذشته به ایران آمد و در دیدار با رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران، برای آینده تجاری دو کشور تفاهم‌نامه مشترک را امضا کرد.

به نظر می‌رسد این هیات که با 80 نماینده شرکت‌های اوکراینی در پارلمان بخش خصوصی ایران حاضر شد بیشتر برای رایزنی به‌منظور فروش محصولات خود به ایران آمده بود و سرمایه‌گذاری مشترک جزو اولین اهداف آنها نبود؛ بنابراین مذاکرات دوجانبه این هیات با تجار ایرانی بیشتر به بازاریابی تبدیل شده بود.

در این دیدار، رئیس اتاق بازرگانی ایران 5 زمینه فعالیت تخصصی هیات‌هایی را که برای مذاکره بین دو کشور رد و بدل می‌شود، پیشنهاد داد. کاهش هزینه حمل و نقل ایران و به تبع آن ایجاد شرکت‌های مشترک حمل و نقل ازجمله موضوعاتی بود که مورد تاکید رئیس اتاق ایران قرار گرفت.

همچنین سفیر ایران در اوکراین در این دیدار از آغاز کشت فراسرزمینی ایران در اوکراین خبر داد و این موضوع را گامی بزرگ برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور دانست. به این منظور 8 هزار هکتار زمین در اوکراین برای این کار در نظر گرفته شده است.

سفیر ایران در اوکراین با بیان اینکه استان اودسا در اوکراین آلمان باز اعلام شده است، خاطرنشان کرد: از همین طریق در تدارک لغو روادید تجار ایرانی هستیم تا از آلمان این استان استفاده کنند.

بهشتی منفرد اظهار کرد: مجتمع کشت صنعتی نیز از ماه آینده در راستای کشت فراسرزمینی در 8 هزار هکتار زمین در اوکراین کار خود را آغاز می‌کند که این رقم در آینده به 20 هزار هکتار افزایش خواهد یافت و نکته قابل توجه این است که بخش اعظمی از کشاورزی در اوکراین دیم بوده و نیاز به آبیاری ندارد و تقریبا تمام تولیدات ارگانیک است.

دو فرانسوی جدید میهمان ایران خودرو و سایپا

دو خودروساز بزرگ ایران اگرچه تقریبا هیچ‌گاه همکاری رسمی مشترکی با یکدیگر نداشته‌اند، اما گاهی تولید محصولات جدید سبب شده تا دو غول جاده مخصوص شراکتی نصفه و نیمه را آغاز کنند.

به گفته منابع آگاه ایران خودرو قصد دارد در آینده یکی از محصولات پژو به نام 301 را روانه خطوط تولید خود کند و این در حالی است که سایپایی‌ها نیز همین محصول را منتها با شکل و شمایلی دیگر به تولید خواهند رساند.

خودرویی که سایپا قرار است تولید کند، «الیزه» نام دارد و محصول سیتروئن فرانسه به شمار می‌رود. درواقع الیزه و 301 به نوعی یک خودرو به شمار می‌روند و پلت‌فرمی مشترک و یکسان دارند که اولی در سیتروئن به تولید می‌رسد و دومی نیز در پژو.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید