اتوبوس‌های ترمینال اهواز به کجا رفتند؟‌/ میراثی که برای فرزانه صادق مالواجرد به جا ماند!

کدخبر: ۶۷۲۵۲۶
اقتصادنیوز: ترمینال اهواز این روزها با کمبود اتوبوس دست و پنجه نرم می‌کند و تهیه آنلاین بلیت از سایت‌های اینترنتی هم به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است و مسافران با پیام «هیچ اتوبوسی برای این تارخی وجود ندارد» رو به رو می‌شوند.
اتوبوس‌های ترمینال اهواز به کجا رفتند؟‌/ میراثی که برای فرزانه صادق مالواجرد به جا ماند!

به گزارش اقتصادنیوز، وضعیت این روزهای ترمینال اتوبوسرانی اهواز چندان مساعد نیست و مسافران با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند. عده‌ای می‌گویند کار شرکت ملی نفت است که اتوبوس‌ها را برای کارهای خود کرایه کرده است. عده‌ای هم یواشکی می‌گویند افغانی‌ها، پاکستانی‌ها یا عراقی‌هایی که از اربعین و زیارت عتبات عالیات برگشته‌اند می‌خواهند به قم و مشهد بروند و چون به جای کرایه ۵۰۰ هزار تومانی، یک میلیون تومان هم پرداخت می‌کنند، اتوبوس‌ها کمیاب شده‌اند.

هر چه هست و باعث و بانی‌اش هر کسی که هست در نهایت این مردم هستند که متضرر می‌شوند و در لحظه فروش اینترنتی‌شان تعطیل می‌شود و باید ساعتها و تا زمان نامعلوم در ترمینال سرپا معطل بمانند.

با مردم که صحبت می‌کنی، همه حرف‌شان از این است که این مشکل فقط متعلق به ترمینال اهواز است.

BIlJfGZWwwbxصف مسافران ترمینال اهواز امروز

ریشه اصلی: «قیمت‌گذاری دولتی»

با آغاز صدارت مهرداد بذرپاش بر وزارت راه و شهرسازی، چیزی که بیش از همیشه از زبان او و مدیرانش و البته ستاد تنظیم بازار شنیده می‌شد یک عبارت بود: «قیمت مصوب بلیت». عبارتی که گرچه برای مدیران دولتی و مردم آشناست، اما برای کسی که با مبانی علم اقتصاد امروز آشناست، مترادف با «صف»، «زیان»، «کمبود»، «فرسودگی» و «رانت» است.

وقتی قیمت اتوبوس بخشنامه‌ای توسط وزارت راه و شهرسازی به صورت دستوری پایین ابلاغ می‌شود راننده‌ای حاضر نمی‌شود که سرمایه بیش از ۱۰ میلیاردی خود را با چنین قیمت‌هایی به کار بیاندازد چه برسد که با انباشت درآمد یا تامین مالی بخواهد اتوبوس خود را تعمیر، ارتقا یا به روز کند. در نتیجه راننده‌ها به بهانه آب و هوای گرم جنوب، اربعین، زیارت عراقی‌ها یا هر اتفاق دیگری که ممکن است باعث شود جای دیگری و به طور غیررسمی بازار تشکیل شود، اتوبوس خود را حرکت به آن مقصد خواهند برد.

photo_2024-09-14_02-53-34

BDJdg7qzGqoG

تجربه موفق داخلی

شهروندان پا به سن گذاشته به خاطر می‌آورند که دوره ابتدای دهه ۸۰ شمسی در دولت سیدمحمد خاتمی دوره‌ای بود که همزمان به رفع مداخله قیمت دستوری، وزارت و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای وقت، ناوگان اتوبوسرانی بین شهری ایران به کلی نوسازی شد و اتوبوس‌های بنز سری C (معروف به ایران پیما) به تدریج جای خود را به ولوو و اسکانیاهای دارای کولر و تلویزیون داد و رفاه مسافر و درآمد راننده و مالکین به شدت افزایش پیدا کرد. اما متاسفانه از سال ۱۳۹۷ ستاد تنظیم بازار خود را متولی قیمت‌گذاری دستوری ارزان و ثابت و غیر شناور بلیت اتوبوس دانست و البته در دوران مهرداد بذرپاش همراهی دولت با این قیمت‌گذاری دستوری ثابت و غیرشناور به اوج خود رسید. در نتیجه همه این اتفاقات است که در شرایط خاص موسم اربعین، نوروز یا سفرهای تابستانی بلیط اتوبوس به کلی نایاب شده و مردم به دردسر می‌افتند. 

یکی از اولین اولویت‌های فرزانه صادق مالواجرد در قامت وزیر می‌تواند برگرداندن فرمان راهبری حمل و نقل بین شهری به جاده توسعه پیشین باشد.

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید