بررسی «اقتصادنیوز» از کدال آبی‌های جاده مخصوص نشان می‌دهد

فروش پژو آب رفت؛ نقشه تازه ایران خودرو برای متقاضیان

کدخبر: ۶۷۲۶۳۵
اقتصادنیوز: اطلاعات منتشر شده ایران خودرو در سایت کدال از باریک شدن جاده عرضه محصولات این خودروساز با برند پژو خبر می‌دهد.
فروش پژو آب رفت؛ نقشه تازه ایران خودرو برای متقاضیان
عکس: اکوایران/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، فروش خانواده پژو در پایان مرداد ۱۴۰۳ به نسبت مدت مشابه سال گذشته اُفت حدود ۳۴ درصدی را نشان می‌دهد. براساس اطلاعات منتشر شده ایران خودرو در سایت کدال این خودروساز تا پایان دومین ماه از تابستان ۱۴۰۳ در مجموع حول و حوش ۷۵ هزار و ۶۵۰ دستگاه انواع محصولات خود با برند پژو را روانه بازار کرد. این در حالیست که آبی‌های جاده مخصوص در پایان پنج ماهه اول سال ۱۴۰۲ تیراژ عرضه نزدیک به ۱۲۰ هزار و ۱۵۰ دستگاهی از محصولات حاضر در سبد محصولاتی پژو را در کارنامه ثبت کرده بودند. بنابراین شاهد ریزش بیش از ۴۴ هزار و ۵۰۰ دستگاهی در عرضه اعضای خانواده پژو هستیم.

به نظر می‌رسد حذف پژو ۲۰۶ و همچنین پژو پارس بیشترین نقش را در کاهش تیراژ عرضه محصولات برند پژو بازی می‌کند. البته ایران خودرویی‌ها در چند سال اخیر پژو ۴۰۵، محصول محبوب خود در دهه ۷۰ شمسی را هم به موزه فرستادند. اما باریک شدن جاده عرضه خانواده پژو در سال جاری به نسبت سال گذشته بیشتر نشانی از حذف پژو ۲۰۶ و همچنین پژو پارس بوده است. به گزارش اقتصادنیوز، حال سوال اینجاست که آبی‌های جاده مخصوص بر حفظ سهم بازار خود و به نوعی پُر کردن جای خالی اعضای خانواده پژو چه برنامه‌ای را تدارک دیده‌اند؟

بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، نشان می‌دهد این خودروساز برای این منظور سراغ افزایش تیراژ عرضه خانواده سورن رفته است. اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد ایران خودرویی‌ها در بازه زمانی مورد بررسی تیراژ فروش انواع سورن (سمند) را حول و حوش ۷۲ درصد افزایش داده‌اند. آبی‌های جاده مخصوص در پایان دومین ماه از تابستان سال گذشته نزدیک به ۲۰ هزار و ۹۰۰ دستگاه انواع سورن را روانه بازار کردند اما این آمار در پایان مرداد ۱۴۰۳ به بیش از ۳۵ هزار و ۹۰۰ دستگاه افزایش یافت. بنابراین شاهد رشد فروش حدود ۱۵ هزار دستگاهی انواع سورن هستیم. البته این تنها نقش ایران خودرو برای پُر کردن جای خالی انواع پژو در سبد فروش این خودروساز نیست. رونمایی از ری را و حضور اولین کراس اوور ایرانی در اولین طرح فروش ایران خودرویی‌ها بعد از حذف سامانه یکپارچه تخصیص خودرو را می‌توان گام بعدی آبی‌های جاده مخصوص برای حفظ سهم بازار دانست.

نکته قابل توجه درباره ری را این است که مبلغی که این خودروساز در ازای فروش هر دستگاه از این محصول خود دریافت می‌کند حدود ۹۷۵ میلیون تومان است. این قیمت منهای هزینه‌های بیمه‌ای و همچنین مالیات و عوارض مربوط به مصرف کنندگان است و مستقیم به جیب ایران خودرو می‌رود. اما تا پایان مرداد ۱۴۰۳ ایران خودرویی‌ها به طور متوسط هر دستگاه از محصولات خود با برند پژو را با قیمت میانگینی حول و حوش ۳۷۶ میلیون تومان می فروختند. بنابراین فروش هر دستگاه ری را بیش از دو برابر محصولات برند پژو نقدینگی وارد حساب ایران خودرویی‌ها می‌کند.

البته اخباری هم در مورد بازگشت پژو ۲۰۷ صندوقدار از سوی این خودروساز مظرح شده است. به نظر می‌رسد آبی های حاده مخصوص علاوه بر باز گرداندن پژو ۲۰۷ صندوقدار به سبد محصولاتی خود، توسعه سبد محصولات خانواده رانا با اضافه کردن رانا پلاس با گیربکس اتوماتیک را نیز در برنامه دارند. این دست اقدام های مدیران ایران خودرو را می توان گام سوم ایران خودرویی ها برای پُر کردن جای خالی پژو در بازار دانست. به گزارش اقتصادنیوز، به نظر می‌رسد خانواده پژو دیگر گاو شیرده ایران خودرویی‌ها محسوب نمی شود و تدوام قیمت گذاری دستوری و زیان تولید این خانواده خودرویی در سال های اخیر باعث شده مدیران ایران خودرو چاره ای نداشته باشند تا سر گاو شیرده خود را سر بِبُرند. باید منتظر باشیم و ببینیم واکنش مشتاقان محصولات این شیر فرانسوی در بازار چگونه با این مساله کنار می‌آیند.

پربازدیدترین‌ها
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید