ضریب جینی 1402 در مناطق شهری صعودی شد/ روند معکوس در مناطق روستایی

کدخبر: ۶۷۳۰۸۶
اقتصادنیوز: تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد که ضریب جینی در کل کشور در سال 1402 افزایش یافته است. این ضریب در مناطق شهری بالا رفته در حالی که در مناطق روستایی کاهش یافته است.
ضریب جینی 1402 در مناطق شهری صعودی شد/ روند معکوس در مناطق روستایی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، برای نشان‌دادن اختلاف درآمدی و اختلاف طبقاتی بین خانوارها نماگرهای متفاوتی وجود دارد که یکی از آن‌ها ضریب جینی است. تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که این شاخص در سال 1402 نسبت به سال 1401 در کل کشور افزایش یافته است. رفتار مناطق شهری و روستایی در این شاخص یکسان نبوده به طوری که به نظر می‌رسد اختلاف طبقاتی در شهرها بالا رفته در حالی که در روستاها کاهش یافته است. بنابراین، افزایش ضریب جینی کل کشور نیز تحت تاثیر افزایش این شاخص در مناطق شهری به وقوع پیوسته است.

هر چه ضریب جینی به صفر نزدیک‌تر باشد نشان‌دهنده نابرابری درآمدی کمتر و هر چه به یک نزدیک‌تر باشد نشان‌دهنده شکاف درآمدی بالاتر است. می‌توان برای درک بهتر ارقام، ضریب جینی را به صورت درصد نیز بیان کرد.

اختلاف طبقاتی ایرانیان زیر ذره‌بین ضریب جینی

مرکز آمار در تازه‌ترین گزارش خود، وضعیت هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی در سال 1402 را منتشر کرده است. یکی از مهم‌ترین شاخص‌های به روز شده در این گزارش، ضریب جینی است.

ضریب جینی یک تعریف ریاضی پیچیده دارد که به زبان ساده نشان می‌دهد وضعیت اختلاف طبقاتی و نابرابری درآمدی بین خانوارها چه وضعیتی داشته است. این ضریب بین صفر و یک تعریف می‌شود و هر چه به یک نزدیک‌‌تر باشد، شکاف درآمدی بالاتری را نشان می‌دهد. در صورت تبدیل این ضریب به درصد، مقادیر ضریب جینی بین صفر و صد درصد تعیین می‌شود.

مشروح این گزارش را در اکوایران به تیتر اولین تصویر رسمی از ضریب جینی در 1402: نابرابری افزایش یافت بخوانید.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • بررسی تازه‌ترین آمارهای بانک مرکزی از رشد اقتصادی در بهار ۱۴۰۳

      اقتصادنیوز: آمارهای رشد اقتصادی به روش هزینه در بهار امسال نشان می‌دهد رشد اقتصادی در بهار ۱۴۰۳ به سطح ۴.۲ درصد رسیده…

    کارگزاری مفید