نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۰ شهریور

بازگشت مزدا و فیات به ایران

کدخبر: ۶۷۳۴۴۳
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
بازگشت مزدا و فیات به ایران

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

رونمایی از بسته «25 میلیارد یورویی» راه و شهرسازی برای «سرمایه‌گذاران خارجی»

30 شهریور 1354؛ شاه: امسال رشد تورم در ایران به صفر می‌رسد

شاهنشاه پس از استماع عریضه جوابیه مجلسین سنا و شورای ملی فرمودند، غیر از یک مطلب که به اندازه کافی در آن نطق افتتاحیه تذکر نداده‌ایم و آن این است که این مجلسین، مجلسین دوره رستاخیز هستند و دوره رستاخیز از لحاظ مجلسین به طور یقین روش بارزی نشان دادند که حقیقت انتخابات ایران از هر دوره‌ای طبیعی تر و شرکت مردم از هر دوره بیشتر بوده است.

اصل سیزدهم که آن قسمت معاش را تامین خواهد کرد و اضافه بر اصلاحات ارضی، اصل چهاردهم بازار معاش تاثیر فوق العاده دارد،‌ همه ناظر و شاهد هستند که این مبارزه با گرانفروشی چه نتایجی تا به حال در مملکت داشته و در بعضی از اجناس فوق العاده و شاید 80 درصد پایین آمده. آخرین گزارش که دیروز به من رسیده این است که شاخص کلی هزینه زندگی تا اواخر شهریور به حدود 3.5 درصد پایین آمده است؛ یعنی ما کاری می خواهیم بکنیم که در دنیا بی‌سابقه است.

امسال را می‌خواهم با صرف درصد رشد تورم (با صفر درصد عوض رشد باید معکوسش را گفت) به پایان برسانیم و در عین حال 17 درصد رشد اقتصادی و تولید ملی.

دولت به شدت جلوی بی نظمی در تجارت را می گیرد

اجرای اصل چهاردهم انقلاب با مشارکت گسترده مردم و با موفقیت و سرعت در سراسر کشور ادامه دارد و در این جنبش ملی، سود عادلانه و جلوگیری از گرانفروشی و اجحاف به مصرف‌کننده دو هدف اساسی است.

این قسمتی از اظهارات دکتر فریدون مهدوی، وزیر بازرگانی و قائم‌مقام دبیرکل حزب رستاخیز ملت ایران بود که دیروز در اجتماع بزرگ واردکنندگان عمده در محل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران را بیان کرد.

وزیر بازرگانی ادامه داد: بخش خصوصی همان نقش اساسی و موثری را که در دهه گذشته در اقتصاد کشور به عهده داشته است در دهه آینده نیز عهده‌دار خواهد بود.

تاکنون قیمت 13714 کالا اعلام شده و لیست آنها در نرخ نامه‌هایی در اختیار بازرسان ستاد مبارزه با گرانفروشی قرار گرفته است.

30 شهریور 1374؛ تصمیمات دولت برای خودروهای وارداتی بدون ثبت‌سفارش

ستاد پشتیبانی برنامه تنظیم بازار که به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهوری تشکیل شد، تصویب کرد که اگر هر نوع خودرو بدون رعایت مقررات صادرات و واردات ازجمله ثبت‌سفارش، وارد گمرکات کشور شود، در حکم کالای قاچاق محسوب می‌شود، این تصمیم از دیروز به مورد اجرا گذاشته شد.

در این جلسه همچنین مقرر شد که صاحبان خودروها باید در مهلت قانونی، خودروهای موجود در گمرکات را مرجوع کنند و پس از پایان مهلت قانونی، خودروهای مرجوع نشده، متروکه شناخته شده و توسط مراجع ذیربط نسبت به فروش خودروها با قیمت تمام‌شده، برای امور حمل و نقل عمومی اقدام خواهد شد.

30 شهریور 1384؛ استفاده از فاینانس در انتظار نظر مجمع تشخیص مصلحت

قائم‌مقام معاون برنامه ریزی، توسعه و فناوری وزارت صنایع و معادن گفت: استفاده از فاینانس با مشکل شورای نگهبان مواجه شده و تا زمانی که مجمع تشخیص مصلحت نظام نظر خود را در این مورد اعلام نکند، بانک مرکزی هیچ کار فاینانسی را انجام نمی دهد.

سیامک صمیمی دهکردی، استفاده از منابع حساب ذخیره ارزی، منابع ریالی بانک‌ها، وجوه اداره‌شده، بورس و فاینانس را از منابع مالی مورداستفاده توسط طرح‌های بخش صنعت و معدن ذکر کرد و گفت: در سال جدید و با گذشت 6 ماه از سال و براساس ماده یک قانون برنامه چهارم توسعه هنوز هیچ طرحی از بخش خصوصی برای استفاده از منابع حساب ذخیره ارزی تصویب و گشایش اعتبار نشده است.

30 شهریور 1394؛ رونمایی از بسته «25 میلیارد یورویی» راه و شهرسازی برای «سرمایه‌گذاران خارجی»

وزارت راه و شهرسازی با رونمایی از بسته عمرانی قابل سرمایه‌گذاری به ارزش کلی 25 میلیارد یورو، جزئیات 121 پروژه آماده ساخت و اجرا در 10 حوزه قابل ورود سرمایه‌گذاران خارجی – و ایرانی – را اعلام کرد.

11 مهر امسال 100 کارشناس، سرمایه‌گذار و نماینده شرکت‌های خارجی از حداقل 7 کشور اروپایی و آسیایی برای حضور در همایش بین‌المللی «فرصت‌های سرمایه‌گذاری حمل و نقل، مسکن و شهرسازی» وارد تهران می‌شوند.

این 121 پروژه در حوزه‌های مختلف حمل و نقل ریلی، ‌جاده‌ای، دریایی و هوایی و همچنین انبوه‌سازی مسکن و احداث هتل و فرودگاه طبقه‌بندی شده و ارزش سرمایه‌گذاری تک‌تک آنها به یورو تعیین کرده است.

بازگشت مزدا و فیات به ایران

در شرایطی که مشتریان ایرانی منتظر حضور بزرگان خودروسازی دنیا در کشور هستند، آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: مزدا و فیات پیش‌دستی کرده و به «جاده مخصوص» برگشته‌اند. طبق آمار، شرکت مزدای ژاپن که همکار «گروه بهمن» (یکی از شرکت‌های بخش خصوصی خودروسازان ایرانی) به شمار می‌رود. از دو سه ماه پیش، مونتاژ محصولات خود را در ایران از سر گرفته است.

اما دیگر  خودروسازی که آمارهای تولید از بازگشت آن به ایرن حکایت دارند، فیات ایتالیا است. طبق آمار وزارت صنعت، فیات دو خودرو «سی‌ینا» و «استرادا» را طی سال جاری در ایران مونتاژ کرده تا عملا حضوری دوباره در «جاده مخصوص» داشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید