این استان قطب تولید پنیر ایران است

کدخبر: ۶۷۴۵۳۵
اقتصادنیوز: مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد که ۹۰ درصد پنیر پیتزای کشور در این استان تولید می‌شود.
این استان قطب تولید پنیر ایران است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، مجید رضایی فریمانی اظهار کرد: خراسان رضوی به‌عنوان قطب صنایع تبدیلی غذایی در کشور مطرح است، به‌طوری‌ که ۹۰ درصد پنیر پیتزای کشور در این استان تولید می‌شود، همچنین در زمینه تولید کمپوت و کنسرو، پیشتاز است، علاوه بر آن خراسان رضوی در تولید رب گوجه‌فرنگی هم به لحاظ کمیت و هم کیفیت حرف برای گفتن دارد، در زمینه تولید خوراک دام و طیور و سردخانه و ... هم این استان در کشور سرآمد است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: در این استان سالانه یک‌ میلیون و ۱۶۲ هزار تن تولید شیر داریم، حال‌آنکه ظرفیت کارخانه‌های آن ۲.۶ میلیون تن است، بدین ترتیب واحدهای لبنی خراسان رضوی با ظرفیت کمتر از ۴۰ درصد کار می‌کنند و ظرفیت واحدهای صنعتی ما بیش از شیر تولیدی است.

وی افزود: در زمینه خوراک دام نیز سالانه یک‌ میلیون و ۱۳۸ هزار تن خوراک دام تولید می‌کنیم که ظرفیت کارخانه‌های استان ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن است و این میزان ظرفیت، سه برابر بیشتر از تولید است، بنابراین آن‌ها می‌توانند این میزان خوراک دام را تولید کنند، ولی کشش و بازاری وجود ندارد.

رضایی گفت: اگر دولت بخواهد به سمتی برود که در حوزه خوراک دام صادرات داشته باشیم، ارز آزاد شود و کارخانه‌های خوراک دام، محصول خود را صادر کنند، فعالیت این واحدها توجیه دارد.

کارخانه‌های استان با تمام ظرفیت کار نمی‌کنند

وی یادآور شد: در زمینه آرد هم وضعیت همین‌گونه است، به‌طوری‌که در خراسان رضوی ۳۴ کارخانه آرد فعالیت دارند که کل مصرف آن‌ها ۷۰۰ هزار تن است درحالی‌که ظرفیت این واحدها ۳ میلیون تن است و کارخانه‌های استان با تمام ظرفیت کار نمی‌کنند. اگر بتوان گندم را وارد و از ظرفیت کارخانه‌های آرد استفاده کرد و اجازه صادرات این محصول را به کشورهای اطراف از جمله عراق، افغانستان، پاکستان و کشورهای آسیای میانه داشته باشیم، اوضاع این واحدها بهتر می‌شود، اما ازآنجایی‌که به گندم یارانه داده می‌شود و اجازه صادرات نداریم؛ این کارخانه‌ها نمی‌توانند در زمینه صادرات دوم کار کنند و با واردات گندم و تبدیل آن به آرد و صادرات آن به کشورهای دیگر اقدام کنند، در حالی که زیرساخت‌ها آماده است.

رضایی از یارانه و تخصیص ارز ارزان به‌عنوان یک چاقوی دو لبه یادکرد و گفت: اگر این موارد برداشته شود کارخانجات با دست‌باز می‌توانند فعالیت کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه متقاضیان در حوزه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در عناوین صنایع باغی، دامی، زراعی، شیلات، خوراک دام و طیور، سردخانه و کود درخواست خود را به جهاد کشاورزی اعلام و در سامانه سماک بارگذاری می‌کنند، تا پایان سال ۱۴۰۲ سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ۱۷۶۱ پروانه صادر و برای ۳۲ هزار و ۹۵ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: ظرفیت این واحدها برای جذب مواد خام ۱۱ میلیون و ۳۰۷ هزار تن برای یک شیفت کار در نظر گرفته‌ شده است، اما ظرفیت واقعی این واحدها بسیار بیشتر است. برخی از این واحدها مثل واحدهای فرآوری و پوست‌کنی پسته و واحدهای تولید کمپوت و کنسرو در استان دو تا سه ماه در سال کار می‌کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید