نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 4 مهر

برنامه جدید دولت برای ثبات قیمت و توزیع عادلانه کالا

کدخبر: ۶۷۴۶۴۴
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
برنامه جدید دولت برای ثبات قیمت و توزیع عادلانه کالا
عکس: اکوایران/ دانیال شایگان

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

چهارم مهر 1354؛ حضور ایران در نمایشگاه فرش کانادا

جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه فرش تورنتو کانادا که از دوم تا پنجم آذرماه سال‌جاری برگزار می شود، شرکت می‌کند.

مدیرعامل اتحادیه بازرگانی شرکت‌های تعاونی فرش دستی ایران وابسته به وزارت جهاد سازندگی با اعلام این خبر گفت: این اتحادیه با 2000 تخته فرش اصیل در این نمایشگاه حضور خواهد یافت و در یک غرفه 800 مترمربعی فرش های خود را عرضه می‌دارد.

وی با بیان اینکه ایران هم‌اکنون 67 درصد بازار فرش کشورهای اروپایی را در دست دارد، گفت: به دلیل این حضور قوی، ارائه فرش های ایران در سایر قاره‌های جهان – غیر از اروپا – نیز ضروری به نظر می‌رسد و می تواند سهم زیادی از بازارهای انها را به دست آورد.

اکتشاف نفت از یک حوزه نفتی جمهوری آذربایجان به ایران واگذار شد

تلویزیون باکو گفت: شرکت نفت جمهوری آذربایجان عملیات اکتشاف نفت از یک حوزه نفتی در آبهای ساحلی جنوب شرق این جمهوری را به کارشناسان ایرانی واگذار کرده است.

این منبع به نقل از رئیس شعبه اکتشاف شرکت نفت آذربایجان افزود: کارشناسان وزارت نفت از دو هفته پیش عملیات اکتشاف و رسیدن به نفت را در آب‌های ساحلی آذربایجان آغاز کرده‌اند.

روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران ضمن تایید این خبر به نقل از یک مقام مسوول در وزارت نفت اعلام کرد: هم‌اکنون عملیات حوزه نفتی مذکور تا عمق 710 متری انجام شده و تا عمق 4500 متری پیش‌روی خواهد داشت.

گشایش حساب ارزی سرمایه‌گذاری مدت‌دار در بانک‌ها

تمامی شعبه‌های ارزی بانک ها می‌توانند از امروز از محل ارزهای معتبر به‌صورت نقدی و اسکناس نسبت به گشایش حساب ارزی سرمایه‌گذاری مدت‌دار و با منشاء ارز داخلی اقدام کند.

به این گونه حساب‌ها نیز طبق ضوابط مربوط به حساب‌های ارزی، «سود ارزی» تعلق می‌گیرد.

بر پایه این گزارش، سود موردنظر پس از تسعیر آن به نرخ ارز صادراتی، به ریال به صاحب حساب پرداخت می شود.

این گزارش حاکی است، براساس بخشنامه بانک مرکزی ایران، حداقل مانده برای  این گونه حساب‌ها 2 هزار دلار یا معادل آن به ارزهای معتبر دیگر، است.

چهارم مهر 1384؛ برنامه جدید دولت برای ثبات قیمت و توزیع عادلانه کالا

وزیر بازرگانی از برنامه‌های جدید دولت برای حل مشکل نوسانات قیمت برخی از کالاها و اتخاذ تمهیداتی در بخش ذخیره‌سازی و توزیع خبر داد.

سیدمسعود میرکاظمی با بیان اینکه دولت برنامه‌های جدیدی برای تنظیم بازار در دستور کار خود قرار داده، گفت: جلسات اخیر هیات دولت به این موضوع اختصاص یافت که به نتایج مطلوبی در این خصوص رسیدیم.

وی تصریح کرد: به زودی مشکلات فراروی برخی از اقلام که معمولا در طول سال با نوسان روبرو هستند، رفع می شود.

وزیر بازرگانی در پاسخ به پرسشی درخصوص افزایش قیمت قند و شکر گفت: هم‌اکنون تخلیه شکر خام در حال  انجام و بهره برداری از آن نیز شروع شده است.

وی ادامه داد: به طور معمول دو تا سه ماه آخر سال، بازار با نوساناتی همراه است که با برنامه‌ریزی می‌توان از بروز این اتفاقات جلوگیری کرد.

چهارم مهر 1394؛ عقد «خرید دین» رسمی شد

سیاستگذار پولی در راستای متنوع کردن ابراز مالی بنگاه‌ها،‌ عقد خرید دین را به رسمیت شناخت که با بهره‌گیری از این ابزار، مبدل اسناد تجاری (چک، سفته و برات) به نقدینگی قبل از سررسید فراهم خواهد شد.

این تصمیم سه پیامد مثبت برای فضای کسب‌و‌کار به همراه دارد. «رسمی شدن بازار تنزیل  اسناد تجاری»، «مدیریت جریان نقدینگی و تنزیل اسناد تجاری بدون نیاز به وام بانکی» و «تسهیل خرید با استفاده از اسناد تجاری توسط تقاضاکنندگان» سه تحولی است که با اجرایی شدن عقد خرید این متوجه اقتصاد کشور می‌شود. دروضعیت کنونی، میزان موجودی انبار بنگاه‌های تولیدی در مسیر رشد قرار دارد که این موضوع باعث تشدید رکود در بازار شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید