نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ مهر

قیمت آپارتمان‌های پیش‌ساخته دولتی تعیین شد

کدخبر: ۶۷۴۶۵۰
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
قیمت آپارتمان‌های پیش‌ساخته دولتی تعیین شد

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

پنجم مهر 1354؛ میزان اجاره‌خانه توسط دولت تعیین شد

10 درصد مجموع کل ارزش عرصه و اعیانی و تاسیسات و تجهیزات و ملحقات آن به عنوان اجاره سالیانه هر واحد مسکونی محاسبه خواهد شد.

وزیر مسکن و شهرسازی برای اجرای این مقررات آیین‌نامه موضوع ماده 6 قانون تعدیل و تثبیت اجاره‌بها را تقدیم مجلس سنا کرد.

در ماده یک این آیین‌نامه آمده است، در مورد تعیین ارزش عرصه مستغل ارزش معاملاتی اراضی که در اجرای تبصره 2 ماده 23 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال 1345 به تصویب کمیسیون تقویم املاک در تهران و شهرستان‌ها رسیده یا می‌رسد، ملاک محاسبه قرار خواهد گرفت.

طرح شاهنشاه در کنفرانس اوپک

دکتر جمشید آموزگار وزیر کشور و نماینده ایران در کنفرانس وزیران کشورهای صادرکننده نفت در مصاحبه‌ای با رویتر در وین اعلام کرد که کشوری در نظر دارد از هر بشکه نفتی که می فروشد، مقداری از درآمد صادراتی‌اش را برای کمک کردن به فقیرترین کشورهای جهان اختصاص دهد و این کمک به طور مستقیم و رایگان در اختیار کشورهای نیازمند قرار خواهد گرفت.

از آنجا که ایران در هر سال تقریبا 2000 میلیون بشکه نفت صادر می کند، جمع وجوهی که از فروش این مقدار نفت از طرف ایران برای کمک رایگان به فقیرترین ممالک اختصاص خواهد یافت، در حدود 200 میلیون دلار در سال خواهد بود.

آموزگار اظهار کرد که اجرای طرحی که ایران در این زمینه آماده کرده است از سال آینده آغاز خواهد شد و شاهنشاه ایران قرار است طرح مذکور را در تهران اعلام کنند.

میانجی‌گری الجزایر میان ایران و عربستان

ایران و 11 کشور دیگر از 13 کشور عضو اوپک دیگر با عزم استوار برای به کرسی نشاندن نظر خود که خواستار حصول افزایش متعادل و مختصری در قیمت نفت خام هستند ایستادگی کردند و روش لجاج‌آمیز عربستان سعودی که به وسیله شیخ احمد زکی مانی، وزیر نفت آن ابراز شده است، آنان را از دنبال کردن نظراتشان بازنداشت.

جمشید آموزگار، وزیر کشور ایران در جواب قاطعی که به هنگام رد کردن نظر عربستان سعودی داد، تاکید کرد که یک کشور نمی تواند و اجازه ندارد که نظرش را به 12 کشور دیگر تحمیل کند، با این حال آموزگار پنهان نکرد که در بحث‌های وزیران  اوپک پیشرفت‌هایی نیز در جهت حصول توافقی مصالحه‌آمیز بدست آمده است.

آموزگار گفت که پیشنهاد عربستان سعودی دایر بر اینکه تثبیت قیمت نفت خام به صورتی که از 9 ماه پیش آغاز شده است، ادامه یابد دیگر در مذاکرات وزیران اوپک مطرح نیست و من فکر نمی‌کنم که اوپک به هر تقدیر قبول کند که افزایش جدید قیمت نفت از اول اکتبر آینده نازل تر از سطح 10 درصد باشد.

قیمت آپارتمان‌های پیش‌ساخته دولتی تعیین شد

اولین مجموعه واحدهای مسکونی شرکت خانه‌سازی وابسته به وزارت رفاه برای طبقات کم‌درآمد در شمال غرب تهران  احداث می شود. این مجموعه در قطعه زمینی به مساحت 36 هزار و 365 متر بنا خواهد شد.

در کنار آپارتمان‌های پیش‌ساخته 9 بلوک با بتن آرمه و به طریقه سنتی و معمول در کشور در پنج جلسه بنا شده است.

قیمت آپارتمان‌های پیش‌ساخته چهار اتاقه 1.950.000 ریال، پنج اتاقه 2.250.000 ریال، آپارتمان‌های چهار اتاقه سنتی 2.630.000 ریال برآورد شده است. 25 درصد بهای آپارتمان‌ها را متقاضیان باید نقد و بقیه را با استفاده از وام بانک رفاه کارگران به شرکت‌ خانه‌سازی ایران پرداخت کنند.

وزارت رفاه در شرکت خانه‌سازی ایران 6 میلیارد تومان برای خانه‌سازی جهت کارگران و طبقات کم‌درآمد، سرمایه‌گذاری کرده است.

پنجم مهر 1374؛ اعلام شرایط واردات کالا از جمهوری‌های شوروی سابق

صادرکنندگان کالا – به جز فرش دستباف و پسته – به جمهوری های شوروی سابق در صورتی که با واریز ارز تعهد خود را تسویه نکنند، می توانند در قبال تعهدنامه ارزی خود، پس از ثبت سفارش در وزارت بازرگانی، راسا نسبت به ورود کالاهای قابل ورود خود اقدام کنند.

صادرکنندگان مورداشاره، می‌توانند در مقابل صادرات خود نسبت به واردات کالاهای قابل ورود، از همان کشور مقصد کالاهای صادراتی با سایر جمهوری‌های کشورهای مشترک‌المنافع با ارائه گواهی از کشور مبدا، ظرف مهلت مقرر اقدام و پروانه گمرکی واردات را برای تسویه تعهدنامه ارزی به بانک مربوطه ارائه کنند.

پنجم مهر 1384؛ یارانه‌ها در 30 سال 4 هزار برابر شده است

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی از نحوه پرداخت یارانه ها انتقاد کرد و با اظهار اینکه ایران در سطح دنیا بیشترین یارانه و حمایت‌ها را در بخش کالاهای اساسی، مصرفی، تولیدی و خدماتی اعمال می‌کند، کمترین رضایت را در بین مردم ایجاد کرده است.

سعید شیرکوند گفت: یارانه کالاهای اساسی در سال 1352 حدود 7.3 میلیارد ریال بوده که این مقدار در سال 82 با 4 هزار برابر افزایش به 28 هزار میلیارد ریال رسیده و این یارانه‌ها با قیمت ثابت نیز طی این مدت 21 برابر شده است.

پنجم مهر 1394؛ 500 شرکت لهستانی در صف ورود به ایران

حضور هیاتی دیگر از اروپا در اتاق بازرگانی ایران با پیشنهاد تاسیس شرکت‌های مشترک دو کشور و ایجاد برند مشترک همراه بود.

لهستانی‌ها روز گذشته با هیات تجاری متشکل از 100 نفر به همراه وزیر اقتصاد و معاون اتاق بازرگانی این کشور در پارلمان بخش خصوصی حضور یافتند و خواستار توسعه همکاری با ایران شدند. راه‌اندازی پرواز مستقیم ایران-لهستان ایجاد شورای مشترک بین دو کشور به منظور توسعه و تسهیل روابط، همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های کشاورزی، صنایع غذایی، معدن، ادوات کشاورزی، لوازم خانگی، فعالیت های دانش‌بنیان، فعالیت‌های زیست‌محیطی، آب و تصفیه آب، خودرو، قطعات نفت و گاز، انرژی، تجهیزات پزشکی، دارو، حمل و نقل و نیروگاه از مواردی بود که مورد تاکید دو طرف قرار گرفت.

رنو-نیسان قطب سوم خودروسازی ایران

با آغاز به کار دولت یازدهم، پروژه تشکیل قطب سوم درحالی از سوی مشاور ارشد رئیس‌جمهور مطرح شد که وی همان زمان از «نیسان ژاپن» به عنوان بخت اول این پروژه نام برد.

آن طور که کارگر می‌گوید، رنو در حال فراهم کردن مقدمات حضور نیسان در ایران است. به گفته‌ وی، در آینده با آمدن نیسان و قرار گرفتن این شرکت در کنار رنو، گروه رنو-نیسان به قطب سوم خودروسازی ایران تبدیل خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید