هشدارها درباره ناترازی شدید بنزین بالا گرفت/ ناترازی در زمستان به گازوئیل می‌رسد؟

کدخبر: ۶۷۴۷۱۷
اقتصادنیوز: رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی اعلام کرد که تا پایان سال آینده روزانه ۱۰ میلیون لیتر ناترازی بنزین و در فصل زمستان ناترازی گازوئیل خواهیم داشت.
هشدارها درباره ناترازی شدید بنزین بالا گرفت/ ناترازی در زمستان به گازوئیل می‌رسد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، احمد معروف‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره اوضاع ناترازی سوخت در کشور و راهکارهای عبور از این شرایط اظهار داشت: اکنون کشور ما درگیر پکیجی از ناترازی‌ها از جمله ارز اقتصاد، آمار زاد و ولد ازدواج و البته بنزین، گازوئیل برق و گاز است که تاکنون راه‌حل بلندمدتی برای رفع آنها اندیشیده نشده است.

هیچ برنامه‌ای برای مدیریت و کنترل مصرف نداریم

وی افزود: ریشه مسئله ناترازی بنزین به این برمی‌گردد که مدیریت درستی روی مصرف نداریم و مصرف به صورت افسارگسیخته‌ای مرتبا در حال افزایش است و هیچ برنامه‌ای هم برای مدیریت و کنترل آن نداریم، از طرف دیگر توجه و سرمایه‌گذاری لازم در حوزه پالایشگاهی نیز نداشته‌ایم و این منجر به این شده که امروز با این حجم از ناترازی روبرو هستیم.

صادرات ریفرمیت به امارات!

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه به صورت کوتاه‌مدت با تنظیم‌گری درست و مدیریت متمرکز می‌توان بخشی از ناترازی را جبران کرد، گفت: اکنون بسیاری از پتروشیمی‌های داخل کشور افزودنی‌های تولید بنزین را صادر می‌کنند، مثلا هفته گذشته شاهد صادرات ریفرمیت به بازار امارات بوده‌ایم در صورتی که همین محصول می‌تواند در داخل کشور با فرایند ترکیب با نفتا تبدیل به بنزین مطلوب و باکیفیت شود.

لزوم جلوگیری از صادرات افزودنی‌های بنزین

وی بیان داشت: وزارت نفت باید رگولاتوری و تنظیم‌گری داشته باشد که ادتیو و فرآورده‌های مربوطه صادر نشود زیرا اکنون محصولات و افزودنی‌های بنزین به کشوری مثل امارات ارسال می‌شود و مجددا تبدیل به بنزین شده و به کشور خودمان بازمی‌گردد بنابراین چاره اساسی این است که در کوتاه‌مدت از صادرات این محصولات جلوگیری کنیم تا کمک حال تامین سوخت کشور باشیم.

تدوین سیاست‌های تشویقی برای ورود سرمایه‌های مردمی

معروف‌خانی خاطرنشان کرد: با جلوگیری از صادرات این دسته از مواد آروماتیکی که توسط پتروشیمی‌ها و همچنین برخی پالایشگاه‌ها تولید می‌شوند، می‌توان بخشی از ناترازی را در کوتاه‌مدت جبران کرد، در بلندمدت هم افزایش ظرفیت تولید پالایشگاهی و همچنین توجه و تمرکز لازم جهت تدوین سیاست‌های تشویقی برای ورود سرمایه‌های مردمی و بخش خصوصی به این بخش و مدیریت مصرف می‌تواند ناترازی را رفع کند.

ناترازی روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین

وی با بیان اینکه تا پایان سال آینده روزانه ۱۰ میلیون لیتر ناترازی بنزین و در فصل زمستان ناترازی گازوئیل خواهیم داشت، تصریح کرد: اولین پروژه‌ای که امیدواریم به ناترازی کمک کند پروژه مهر خلیج‌فارس است که در بهترین حالت در بهمن ماه ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد و به حل ناترازی کمک می‌کند اما باید در نظر داشت که اگر برای مدیریت مصرف برنامه‌ای نداشته باشیم دوباره در چند سال بعد دچار ناترازی خواهیم شد.

فعلا ناگریز از وارداتیم

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: متاسفانه اکنون کشور درگیر واردات بنزین است حال آنکه با تنظیم‌گری درست در داخل کشور می‌توانیم از واردات بخش زیادی از بنزین جلوگیری کنیم، در هر حال فعلا ناگزیر هستیم چون کالا؛ کالای استراتژیک است و باید مرتب تامین شود، هرچند دغدغه‌ای بابت واردات نداریم اما مسئله هزینه و سرمایه ملی است که صرف واردات می‌شود.

مردم باید بدانند تورم با اصلاح قیمت حامل‌های انرژی قابل کنترل است

وی درباره راهکار قیمتی برای کنترل مصرف و ساماندهی اوضاع بنزین توضیح داد: افزایش قیمت بنزین یک راهکار اساسی است اما همت جمعی و مدیریت صحیح نیاز دارد باید همه قوا با هم همکاری کنند، باید اجرا درست باشد، این اقدام پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی نیاز دارد، باید مردم متوجه شوند که بخشی از ناترازی اقتصادی و کمبود بودجه است که منجر به تورم، افزایش قیمت‌ها و بهم‌ریختگی اقتصادی می‌شود و از طریق واقعی‌سازی قیمت حامل‌های انرژی قابل جبران است اما این موضوع باید برای مردم ملموس باشد تا از تبعات منفی افزایش قیمت جلوگیری شود، باید پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی این حرکت و جراحی بزرگ اقتصادی بدرستی تفهیمم شود.

بدون پیوست فرهنگی و اجتماعی جراحی نکنیم

معروف‌خانی تاکید کرد: مردم باید بدانند اگر قیمت بنزین افزایش پیدا کند چه تبعاتی برایشان در پی خواهد داشت و واقعی شدن نرخ بنزین منجر به کنترل تراز اقتصادی و کنترل تورم و در گام بعد به رشد اقتصادی و بهبود اوضاع زندگی کمک می‌کند؛ در این صورت حتما کمک خواهند کرد. اما بدون هیچگونه پیوست فرهنگی و اجتماعی و یک شبه منجر به اتفاقات خوشایندی نمی‌شود، اگر مردم با کار کارشناسی درست متوجه این موضوع و آثار مثبت آن باشند به مدیریت دولت برای کنترل ناترازی سوخت و اقتصادی کمک می‌کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید