افزایش تجارت غیرنفتی ایران با همسایگان/ 11.9 میلیون تن کالای اساسی وارد شد

کدخبر: ۶۷۴۷۶۵
اقتصادنیوز: رئیس گمرک ایران گفت: میزان تجارت بدون نفت ایران با کشورهای همسایه در ۶ ماهه سال جاری از نظر وزن ۵ درصد و از حیث ارزش ۱۵ درصد افزایش داشته است.
افزایش تجارت غیرنفتی ایران با همسایگان/ 11.9 میلیون تن کالای اساسی وارد شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد رضوانی‌فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران گفت: در ۶ ماهه سال جاری میزان تجارت بدون نفت ایران با ۱۵ کشور همسایه، ۵۰ میلیون تن و به ارزش ۳۲.۶ میلیارد دلار بوده است.

وی گفت: میزان تجارت بدون نفت ایران با کشورهای همسایه در ۶ ماهه سال جاری از نظر وزن ۵ درصد و از حیث ارزش ۱۵ درصد افزایش داشته است.

به گفته وی از مجموع تجارت بدون نفت ایران با ۱۵ کشور همسایه در ۶ ماهه سال جاری، ۳۹ میلیون تن به ارزش ۱۵.۶ میلیارد دلار به صادرات و ۱۱ میلیون تن به ارزش ۱۷ میلیارد دلار به واردات اختصاص داشت.

وی افزود: در این مدت میزان صادرات غیرنفتی به ۱۵ کشور همسایه به لحاظ وزن ۴ درصد و از حیث ارزش ۱۲ درصد افزایش داشت است.

 رضوانی‌فر گفت: میزان واردات از کشورهای همسایه در ۶ ماهه سال جاری از حیث وزن ۸ درصد و از لحاظ ارزش ۱۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی در خصوص عمده‌ی شرکای تجاری ایران در بین ۱۵ کشور همسایه در ۶ ماهه ۱۴۰۳ اظهار داشت: در این مدت کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه، عراق، پاکستان و فدراسیون روسیه عمده‌ شرکای تجاری ایران در بین کشورهای همسایه بوده‌اند.

۲۲ هزار و ۲۴۶ خودرو سواری در ۶ ماهه امسال وارد کشور شد

رضوانی‌فر رئیس کل گمرک ایران، گفت: با توجه به آخرین آمار گمرک از واردات خودروی سواری، در ۶ ماهه امسال ۲۲ هزار و ۲۶۴ دستگاه خودرو سواری از گمرکات ترخیص قطعی و وارد کشور شده و ارزش این تعداد خودرو وارداتی به کشور در بازه زمانی ذکر شده، ۴۳۸ میلیون و ۶۶۸ هزار دلار بوده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد خودروهای سواری وارداتی در ۶ ماهه سال گذشته ۱۷۳۶ دستگاه بوده است، افزود: ارزش واردات خودرو سواری در سال قبل ۳۶ میلیون و ۵۶۵ هزار دلار بود.

رضوانی‌فر در خصوص واردکنندگان عمده خودرو به کشور در ۶ ماهه امسال، تصریح کرد: در این مدت شرکت‌های معین خودرو ایرانیان با واردات ۵۶۵۰ دستگاه، سایپا با ۵۴۴۵ دستگاه، بهمن موتور با ۱۶۵۰ دستگاه و کرمان موتور با ۱۵۲۴ دستگاه به ترتیب بزرگترین واردکننده خودرو سواری به کشور بودند.

رشد ۲۶ درصدی صادرات محصولات کشاورزی در نیمه اول امسال

میزان وزنی محصولات کشاورزی صادراتی در مدت یاد شده ۳.۲ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش داشته است.

این گزارش در خصوص عمده‌ترین اقلام صادراتی محصولات کشاورزی در نیمه اول امسال می‌افزاید: انواع پسته با ۳۷۴ میلیون دلار، انواع گوجه فرنگی با ۲۰۷ میلیون دلار، هندوانه ۱۲۸ میلیون دلار، سیب ۱۱۴ میلیون دلار و انواع خرما با ۷۸ میلیون دلار ۵ قلم اول محصولات کشاورزی صادراتی بودند.بر اساس این گزارش، از مجموع صادرات محصولات کشاورزی در ۶ ماهه امسال، ۹۰۱ میلیون دلار به ۵ محصول انواع پسته، انواع گوجه فرنگی، هندوانه، سیب و انواع خرما اختصاص یافت.

واردات حدود ۱۱.۹ میلیون تن کالای اساسی به کشور

این میزان کالای اساسی وارداتی در این مدت نسبت به سال گذشته از نظر وزن ۷.۷ درصد افزایش و از حیث ارزش ۵ درصد کاهش داشته است.

براساس این گزارش، بیشترین افزایش وزن و ارزش در بین واردات کالای اساسی مربوط به واردات گوشت قرمز سبک گرم و کنجاله سویا بوده است و بیشترین کاهش وزنی و ارزشی مربوط به واردات گندم و انواع روغن خوراکی بوده است.

این گزارش در خصوص ۵ قلم اول کالای اساسی به لحاظ ارزش می‌افزاید: ذرت با یک میلیارد و ۵۲۰ میلیون دلار، انواع دانه‌های روغنی با ۹۴۱ میلیون دلار، کنجاله سویا با ۹۱۶ میلیون دلار، روغن‌های خوراکی نیمه جامد، مایع و خام با ۷۲۴ میلیون دلار و برنج با ۵۶۰ میلیون دلار ۵ قلم اول کالای اساسی در ۶ ماهه سال جاری بودند. 

براساس این گزارش، در بین ۲۰ قلم کالای اساسی، در این مدت واردات ذرت، انواع دانه‌های روغنی، انواع روغن‌های خوراکی، برنج، جو، کاغذ چاپ و تحریر، گندم، سموم تکنیکال شیمیایی و انواع بذر به لحاظ ارزش نسبت مدت مشابه سال قبل با کاهش و کنجاله سویا، شکر خام، گوشت قرمز سرد سنگین، گوشت قرمز سبک گرم، لاستیک سنگین، کودشیمیایی، خمیر کاغذ، چای خشک، حبوبات، گوشت مرغ و کاغذ روزنامه با افزایش روبرو بودند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید