بررسی «اقتصادنیوز» از برنامه‌های جدید وزارت صمت

خطر بیخ گوش بازار خودرو؛ این محصولات کیمیا شدند؟

کدخبر: ۶۷۵۸۲۵
اقتصادنیوز: وزارت صمت برنامه‌های خود را برای واگذاری ارز به شرکت‌های خودروساز تغییر داد.
خطر بیخ گوش بازار خودرو؛ این محصولات کیمیا شدند؟
عکس:‌ اکوایران/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، محصولات خودروسازان خصوصی در بازار نایاب می‌شود؟ این سوالی است که بعد تغییر برنامه وزارت صمت برای واگذاری ارز مورد نیاز صنایع گوناگون از جمله صنعت خودرو، ذهن بازار خودرو را به خود مشغول کرده است؟ 

آن‌طور که سیاست گذار حوزه صنعت اعلام کرده است، ارز به همه شرکت‌ها از این به بعد در چارچوب و قواعد خاصی تخصیص پیدا می‌کند و این مساله علاوه بر شرکت‌های خودروساز خصوصی، شرکت‌های واردکننده خودرو را نیز در بر می‌گیرد. براساس اعلام معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت، سهمیه ارز وارداتی بعد رتبه‌بندی به وارد‌کنندگان تعلق می‌گیرد. در واقع تخصیص ارز به شرکت‌های واردکننده در گرو نحوه خدمات پس از فروش و شفافیت‌های اجباری است. 

علیرضا شاه‌میرزایی اعلام کرده است هر تجهیزاتی که به کشور وارد می‌شود، باید مورد ارزیابی قرار گیرد. طبق قانون واردکننده باید بابت کم و کیف خدمات پس از فروش از سازمان استاندارد یا بقیه نهاد‌های مربوط تاییدیه دریافت کند. بنابراین خودروسازان خصوصی و شرکت‌های وارد‌کننده خودرو باید رضایت وزارت صمت را جلب کنند. این مساله می‌تواند هشداری برای شرکت‌های مونتاژکار و واردکننده خودرو باشد. زیرا اگر آن‌ها نتوانند رضایت مدیران صمت را جلب کنند؛ سهمیه ارز تخصیص یافته به آنها کاهش یافته و به دنبال آن تیراژ تولید و همچنین واردات محصولات آنها کاهش می‌یابد.

براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز،‌ آمارهای سال گذشته نشان می‌دهد خودرو در مجموعه حدود چهار میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار ارزی بری داشته است که سهم عمده آن را شرکت‌های خودروساز خصوصی و همچنین شرکت‌های وارد کننده به خود اختصاص داده‌اند. همچنین تخصیص ارز سبب شده است تا شرکت های خودروساز خصوصی بتوانند رشد تولید خود را در سال ۱۴۰۲ به نسبت سال ۱۴۰۱ افزایش داده و با تولید حدود ۲۵۲ هزار دستگاه انواع محصولات سواری رکورد قابل توجهی از خود به جای گذارند. اما تغییر برنامه صمت برای تخصیص ارز می‌تواند جاده تولید و به دنبال آن عرضه خودروسازان خصوصی را باریک کند.

کاهش عرضه محصولات خودروسازان خصوصی می‌تواند روی قیمت‌های بازاری محصولات این خودروسازان تاثیر منفی داشته و نمودار قیمت آن‌ها را صعودی کند. پیش‌بینی می‌شود که خودروسازان خصوصی امسال نتوانند تیراژ تولید خود را به نسبت سال گذشته افزایش دهند و این مساله با معنای آن است که خطر کاهش عرضه خودروسازان خصوصی بیخ گوش بازار است. بنابراین به نظر می‌رسد که بازار تا حدی خلا حضور محصولات مونتاژی خودروساران خصوصی را در ادامه سال جاری حس می‌کند و باید خود را برای شرایط جدید آماده کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از روند معاملات بازار سهام

      اقتصادنیوز: روز یکشنبه برای سومین روز معاملاتی با خروج پول حقیقی از بازار مواجه شد تا طی سه روز بیش از ۱۵۰۰ میلیارد…

    کارگزاری مفید