نقش اتفاقات مهم منطقه‌ای بر بازار ارز و سرمایه

کدخبر: ۶۷۵۹۰۴
اقتصادنیوز: در این گزارش اتفاقات مهم منطقه‌ای و اثر آن بر بازار ارز و سرمایه بررسی شده است.
نقش اتفاقات مهم منطقه‌ای بر بازار ارز و سرمایه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، مدتی است که تحریم‌ها علیه ایران تاثر سابق خود را بر بازار ارز و سرمایه ندارد. دلار تهران و بازار سرمایه دیگر کم‌تر تحت تأثیر اعمال تحریم‌های جدید نوسان می‌کند. اما تنش‌های منطقه‌ای هنوز هم اثر شدیدی بر ذهن معامله‌گران دارد.

همزمان با برخی از این اتفاقات و تنش‌ها، تغییراتی آنی در بازارها قابل مشاهده است. پس از عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر (۱۶ مهر ۱۴۰۲) به نظر می‌رسد نقش تنش‌های منطقه‌ای برای بازار ارز و سرمایه پررنگ‌تر نیز شده است. اکوایران در این گزارش به بررسی اتفاقات مهم منطقه‌ای و اثر آن بر بازار ارز و سرمایه می‌پردازد.

۷ اکتبر: عملیات طوفان الاقصی

در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۶ مهر ۱۴۰۳) حماس طی حمله‌ای مفصل اسرائیل را از جنوب غافل‌گیر کرد. پس از این اتفاق دلار تهران تنها دو روز افزایش پیدا کرد و رشد ۳.۱۶ درصدی را ثبت کرد، در ادامه بازار ارز اصلاح کرد و در نهایت به محدوده‌های پایین‌تر از تاریخ حمله کاهش پیدا کرد و درگیر رکود شد. سکه امامی در دو روز ۹.۱ درصد رشد کرد ولی در ادامه شاخص کل بورس تهران در آن روز در ادامه روند نزولی قبل منفی شد و در یک روز ۲.۳ درصد کاهش یافت.

چرا دلار پس از شهادت سید رضی موسوی بالا رفت؟

در چهاردهم دی‌ماه ۱۴۰۲ اسرائیل سیدرضی موسوی از مقامات سپاه پاسداران را در محدوده سیده زینب دمشق ترور کرد. همزمان با این اتفاق دلار تهران یک روند صعودی را تا دهم بهمن ثبت کرده است با بازدهی ۱۴ درصدی.

بررسی اکوایران نشان می‌دهد که رشد دلار چند روز پیش از این ترور آغاز شده بود. با نزدیکی به سال نوی چینی در این دوره تقاضا برای درهم برای عملیات تسویه شرکت‌ها قبل از سال نوی چینی افزایش یافته بود و دلار تهران با رهبری درهم افزایشی شد.

البته در دی‌ماه خبری منتشر شد که طی آن عراق استفاده از ریال را در بازار ارز آن کشور فیلتر کرد. این نیز به رشد قیمت‌ها در بازار ارز دامن زد. در روزهای پایانی دی‌ماه، سپاه یک عملیات در کردستان عراق انجام داد که طی آن یک تاجر مرتبط با موساد کشته شد و پس از آن بازار سلیمانیه عراق برای مدتی از دسترس معامله‌گران بازار ارز خارج شد ولی در نهایت با فرا رسیدن سال نوی چینی بازار ارز وارد اصلاح قیمتی شد.

خبر مرتبط
نرخ ارز دلار سکه طلا یورو امروز یکشنبه ۸ مهر 1403/ کاهش قیمت طلا و سکه+جدول

اقتصادنیوز: امروز قیمت دلار مبادله ای با افزایش ۰.۰۵ درصدی، از ۴۹,۵۹۸ (چهل و نه هزار و پانصد و نود و هشت ) تومان به ۴۹,۶۲۵ (چهل و نه هزار و ششصد و بیست و پنج ) تومان رسید.

سکه امامی هم در این مدت رشد ۱۱.۷ درصدی را ثبت کرده است. شاخص کل بورس ولی نسبت به این حادثه واکنش منفی چندانی نداشت سه روز معاملاتی رنج شد و پس از آن یک نوسان مثبت روبه بالا را ثبت کرد که نشان می‌داد اتفاقات دی‌ماه عامل اصلی در تحرکات بازار ارز، طلا و سرمایه نبود.

بررسی اکوایران از تحلیل تحلیلگران و اظهار نظر معامله‌گران در آن تاریخ نشان می‌دهد افزایش تقاضای درهم در آستانه سال نوی چینی، فیلتر شدن ریال ایران در بازار ارز عراق و در نهایت قطع مقطعی دسترسی به بازار سلیمانیه عواملی بود که در کنار تنش‌ها منطقه‌ای نوسانات دلار در این بازه زمانی بعد از شهادت سیدرضی موسوی را رقم زد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید