بانک مرکزی گزارش داد/ تسهیلات امهالی بانک‌ها چقدر است؟

کدخبر: ۶۷۶۰۵۷
اقتصادنیوز: طبق آمارهای بانک مرکزی در پنج ماهه نخست سال جاری میزان تسهیلات امهالی شبکه بانکی کشور به ۴۸ هزار و ۵۹۴ میلیارد تومان رسیده است.
بانک مرکزی گزارش داد/ تسهیلات امهالی بانک‌ها چقدر است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا،  اخیرا بانک مرکزی طی گزارشی آمار تسهیلات امهالی و غیرامهالی پرداختی توسط شبکه بانکی کشور (تمامی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری) از ابتدای فروردین ماه سال جاری تا پایان مردادماه را منتشر کرده که بر اساس آن در این بازه زمانی؛ مجموعا هفت میلیون و ۸۳۲ هزار و ۲۵۹ قفره تسهیلات خرد و کلان به ارزش بیش از دو میلیون و ۲۹۵ هزار میلیارد تومان از سوی بانک‌ها، پرداخت شده که سهم تسهیلات امهالی از کل تسهیلات پرداخت شده ۴۸ هزار و ۵۹۴ میلیارد تومان (۴۸.۵ همت) است.

بانک1

تسهیلات امهالی چیست؟

تسهیلات امهالی بانکی یا امهال وام به فرایند تاخیر در پرداخت مبالغ معوقه یا اصل و جریمه به توافق بین بانک و مشتری اشاره دارد. به عبارت دیگر، در صورتی که یک مشتری نتواند مبلغ اصل و جریمه را در زمان تعیین شده پرداخت کند، امهال تسهیلات انجام می‌شود و امهال در تسهیلات به معنای مهلت دادن در بازپرداخت آن است که البته براساس موقعیت های مختلف از شرایط ویژه‌ای برخوردار است.

براین اساس، در مواقعی که افراد با مشکلات خسارت‌های طبیعی، دست و پنجه نرم می‌کنند و بحث درآمد آن‌ها با مشکل مواجه می‌شود؛ یک تاخیر زمانی در بازپرداخت وام آن‌ها اتفاق می‌افتد. برای مثال در زمان همه گیری کرونا، امهال تسهیلات برای عده‌ای از افراد ارائه شد که به واسطه آن توانستند بازپرداخت اقساط خود را در مدت طولانی‌تری انجام بدهند.

میزان تسهیلات امهالی بانک‌ها چه قدر است؟

شبکه بانکی کشور طی پنج ماهه نخست سال جاری (تا پایان مرداد ماه) در مجموع ۴۵ هزار و ۸۰۱ فقره تسهیلات امهالی به ارزش ۴۸ هزار و ۵۹۴ میلیارد تومان (۴۸.۵ همت) پرداخت کرده که از این میان سهم پنج بانک ملی، گردشگری، تجارت، صادرات و ملت، بیش از ۸۵ درصد از سهم کل تسهیلات پرداختی از سوی بانک‌ها و موسسات اعتباری است.

بانک2

براساس این آمار، بانک  ملی  ایران با ۲۷ هزار و ۲۷۹ فقره تسهیلات امهالی به ارزش ۱۰۸ هزار و ۸۷۸ میلیارد ریال (۱۰.۸۸ همت)، بانک  گردشگری  با ۵۲ فقره به ارزش ۱۰۸ هزار و ۴۳۸ میلیارد ریال (۱۰.۸۴ همت)، بانک  تجارت  با دو هزار و ۳۹۹ فقره به ارزش ۸۲ هزار و ۸۵۶ میلیارد ریال (۸.۲۸ همت)، بانک  صادرات  با هشت هزار و ۸۶۷ فقره به ارزش ۵۶ هزار و ۲۳۶ میلیارد ریال (۵.۶۲ همت) و بانک  ملت  یک هزار و ۷۱۱ فقره به ارزش ۴۵ هزار و ۹۳۸ میلیارد ریال (۴.۵۹ همت) در جایگاه اول تا پنجم ارائه تسهیلات امهالی از سوی شبکه بانکی قرار گرفته‌اند.

بانک3

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید