نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۶ مهر

انگلیس بخش دوم وام ایران را می‌خواهد

کدخبر: ۶۷۷۲۱۹
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
انگلیس بخش دوم وام ایران را می‌خواهد
عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

16 مهر 1354؛ انگلیس، قسمت دوم وام ایران را می خواهد

«سر دنیس هیلی» وزیر خزانه داری انگلیس برای شرکت در کنفرانس امور مالی ایران و انگلستان وارد تهران شد.

در عرض دو سال گذشته عده زیادی از بانک‌ها و شرکت‌های بیمه انگلستان و سایر کشورهای غربی در تهران دفتر باز کرده اند.

یکی از هدف‌های کنفرانس مالی ایران و انگلستان این خواهد بود که به فعالیت‌های مرکز مالی لندن در ایران نظم و شکل بدهد بیش از 50 تن از شخصیت‌های برجسته بازار لندن مساله کمک‌های انگلستان را در راه تبدیل تهران به یک مرکز مالی خاورمیانه مورد مذاکره قرار خواهند داد.

قبل از این کنفرانس وزیر دارایی انگلستان مذاکراتی با هوشنگ انصاری به عمل خواهد آورد.

شاه: خداشناس واقعی، گرانفروشی نمی‌کند

آیین سلام عید سعید فطر در تالار زیبای سعدآباد در پیشگاه شاهنشاه آریامهر برگزار شد.

آقای هویدا، نخست‌وزیر در تبریک عید سعید فطر معروض داشت: برای ما ایرانیان موجب نهایت خوشوقتی است که امسال نیز این عید بزرگ مذهبی را در شرایطی جشن می‌گیریم که در سایه فرماندهی شاهنشاه بزرگ خود، با الهام از تعلیم مقدس اسلام و با اجرای اصول انقلاب شاه و ملت یکدل و متحد در زیر لوای رستاخیز ملت ایران با سربلندی و افتخار در راه ترقی و تعالی گام برمی‌داریم.

شاهنشاه ضمن تبریک متقابل اظهار امیدواری کردند که هر ایرانی و هر مسلمان بتواند به آینده بهتری مطمئن باشد و افزودند: اگر درست کار کنیم، به این آینده بهتر مطمئن هستم. تا به حال کارها درست انجام شده و از این به بعد نیز هر روز بهتر خواهد شد.

شاهنشاه با اشاره به اصل چهاردهم که مبارزه با گرانفروشی و تاکید بر اینکه این اصل در اصول انقلاب ایران دائمی خواهد بود، فرمودند: فکر می کنم از لحاظ فرهنگی و آموزشی چه در مدارس و چه از طریق وسایل ارتباط جمعی مثل رادیو و تلویزیون باید این جزء فرهنگ و اخلاق ملی و خصوصیات ایرانی قرار گیرد که جر زدن، گران فروختن و کم فروختن و تقلب از بین برود و جهادی بر ضد تقلب بشود.

شاهنشاه پس از تاکید بر اجرای اصل چهاردهم و مبارزه با گرانفروشی فرمودند: نمی‌خواهم در این کار فقط زور و مبارزه باشد بلکه می‌خواهم این روحیه کم کم جزو اخلاق مردم بشود.

16 مهر 1364؛ به متقاضیان فاقد سپرده نیز وام مسکن پرداخت می شود

روابط عمومی و دبیرخانه بانک مرکزی ایران اعلام کرد داشتن سپرده پس انداز برای استفاده از تسهیلات بانکی شرط لازم و حتمی نیست.

روابط عمومی بانک مرکزی توضیح داد: در نظام بانکداری جدید، داشتن پرده پس‌انداز شرط لازم و حتمی استفاده از تسهیلات بانکی نیست و براساس مقررات مصوب، آن دسته از متقاضیان فاقد سپرده وامخواه نیز می‌توانند از تسهیلات اعطایی بانک‌ها در ارتباط با احداث واحدهای مسکونی ارزان قیمت استفاده کنند.

16 مهر 1374؛ موفقیت چشمگیر ایران در بازاریابی و فروش نفت

با موفقیت‌های اخیر ایران در بازاریابی نفت خام صادراتی و نیاز کمتر به اجاره نفتکش ازسوی کشورمان بازار نفتکش‌های اجاره‌ای با نوعی رکود مواجه شده است.

هفته نامه نفتی «انرژی کامپس» چاپ لندن طی گزارشی در این مورد نوشت: کاهش تعداد نفتکش‌های غول‌پیکر تحت اجاره شرکت ملی نفتکش ایران در کنار افزایش تعداد نفتکش‌های قابل اجاره در منطقه خلیج فارس موجب شده است تا هزینه اجاره نفتکش‌های غول‌پیکر سقوط کند.

هفته نامه «پترولیوم ارگوس» چاپ لندن نیز طی گزارشی در همین مورد به کاهش تعداد نفتکش‌های تحت اجاره ایران اشاره کرد و نوشت: برای نمونه، ایران در ماه اوت 9 فروند نفتکش به مقصد «دماغه امیدنیک» در ساحل آفریقای جنوبی بر روی آب داشت لیکن در ماه سپتامبر این تعداد به نفتکش کاهش یافت.

شرکت های مشترک ساختمانی ایران و لبنان تاسیس می شود

یادداشت تفاهم توسعه و همکاری‌های اقتصادی در زمینه مسکن و شهرسازی و مبادله اطلاعات، دانش و تجربه و انتقال تکنولوژی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری لبنان به امضا رسید.

این یادداشت تفاهم توسط عباس آخوندی، وزیر مسکن و شهرسازی ایران و مهندس محمود ابوحمدان وزیر مسکن و تعاون لبنان در تهران به امضا رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید