دور دنیا

ساز ناکوک لاری گرجستان در بازار ارز؛ درهم امارات و لیر در سراشیبی سقوط/ رنسانس خودروسازی در مالزی

کدخبر: ۶۷۷۹۵۵
اقتصادنیوز: امروز بازار ارز تهران شاهد عقب نشینی قیمت‌ها نسبت به روز گذشته است و قیمت درهم امارات مسیر نزولی را در پیش گرفت و با افت 90 تومانی، 17148 تومان نرخ گذاری شد.
ساز ناکوک لاری گرجستان در بازار ارز؛ درهم امارات و لیر در سراشیبی سقوط/ رنسانس خودروسازی در مالزی

به گزارش اقتصادنیوز، این روزها تب به کارگیری خودروهای برقی به جای خودروهای بنزینی حسابی در جهان بالا گرفته است و کشورهای بسیاری دست به این تغییر بزرگ در صنعت خودروسازی خود زده اند. مانند مالزی که به تازگی از چشم انداز خود برای این تغییر مهم پرده برداشته است.

براساس ارقام منتشر شده توسط انجمن خودروسازی مالزی،‌ در مجموع حدود 720 هزار دستگاه خودرو در سال 2022 و 80 هزار دستگاه در سال 2023 در این کشور به فروش رسیده است و دولت این کشور در صدد است تا سال 2030 خودروهای برقی و هیبریدی، 15 درصد از کل صنعت خودروی مالزی را به خود اختصاص دهد. این در حالیست که مانند بسیاری از بازارهای دیگر، بازار خودروهای برقی مالزی پر از خودروهای الکتریکی از چین است و به غیر از BYD، مواردی که در چند سال اخیر وارد شده اند عبارتند از Chery، Great Wall Motor و MG.

این در حالیست که شرکت بومی خودروسازی مالزی هم دستی بر آتش تولید خودروهایی از این دست داشته است،‌ این شرکت که پروتون نام دارد، در تاریخ ۴۰ ساله خود، خودروهای خود را به بیش از ۷۰ کشور جهان صادر کرده است و در حال حاضر در 20 بازار صادراتی از جمله برونئی، مصر، آفریقای جنوبی و نپال حضور دارد. اما نقطه ضعف همیشگی این کمپانی صادرات آن است که در طی سالیان گذشته روند نزولی پیدا کرده است. اگرچه جیلی امروز 49.9 درصد از سهام پروتون را در اختیار دارد، اما این کمپانی همچنان متعلق به شرکت مالزیایی DRB-HICOM است که مالک 50.1 درصد باقی مانده سهام پروتون است.

به گفته تحلیلگران، این خودروساز باید برای مصرف محلی و ایجاد زیرساخت های بهتر برای خودروهای برقی در مالزی فشار بیاورد و از شراکت خود با جیلی در زمینه انتقال فناوری استفاده کند. روندی که بدون شک با تداوم و برنامه ریزی درست می تواند زمینه ساز اتفاقات مطلوبی در بازار خودروی مالزی شود. نکته جالب توجه اما شباهت وضعیت صنعت خودروسازی مالزی با ایران است. دو کشور در حوزه صادرات هر چند توانسته اند گام هایی بردارند اما همچنان با نقطه مطلوب فاصله دارند و نیازمند تغییر استراتژی برای فتح بازارهای بین المللی هستند. مانند اقدامی که اخیرا ایران خودرو نیز انجام داد و استارت تولید اولین خودروی برقی ایرانی را زد.

با این همه، حال که از وضعیت بازار خودروی مالزی که یکی از مقاصد محبوب گردشگران ایرانی است، آگاه شده اید؛ بهتر است سری هم به بازار ارز تهران بزنیم و از آخرین قیمت ارز رسمی این کشور مطلع شویم.

قیمت رینگیت مالزی امروز 17 مهر 1403

بازار ارز تهران امروز شاهد افت 90 تومانی قیمت رینگیت مالزی نسبت به روز گذشته است که در پی آن 14700 تومان نرخ گذاری و معامله شد.

قیمت درهم امارات امروز

قیمت درهم امارات در جریان معاملات بازار ارز تهران مسیر نزولی را در پیش گرفته است. ارزش واحد پول رسمی کشور امارات امروز افت 90 تومانی را تجربه کرد و 17148 تومان نرخ گذاری شد.

نرخ امروز ریال عمان

ریال عمان هم امروز در بازار به مانند درهم امارات کاهش قیمت را تجربه کرد و 164180 تومان نرخ گذاری شد. ارزش هر ریال نسبت به روز گذشته افت 860 تومانی داشته است.

دینار عراق

قیمت دینار عراق امروز

دینار عراق امروز در حالی میان معامله گران خرید و فروش شد که نسبت به روز گذشته تغییر قیمت را در پیش گرفت و با خروج از محدوده رنج، افت یک تومانی را تجربه کرد و 47 تومان نرخ گذاری و معامله شد.

نرخ امروز لیر ترکیه

معاملات امروز در حالی به پایان رسید که قیمت لیر ترکیه در جریان مبادلات ارزی پایین آمد و با افت ارزش 10 تومانی، به 1840 تومان رسید.

قیمت منات آذربایجان در بازار

امروز همچنین قیمت منات آذربایجان مسیر نزولی را تجربه کرد و 37050 تومان خرید و فروش شد. هر منات با افت قیمت 200 تومانی رو به رو شده است.

منات آذربایجان

قیمت درام ارمنستان امروز

بازار امروز شاهد افت یک تومانی قیمت درام ارمنستان نسبت به روز گذشته است. ارزش هر درام امروز در بازار به 163 تومان رسید.

نرخ امروز لاری گرجستان

لاری گرجستان هم خلاف روند سایر ارزهای مرور شده مسیری جز افزایش را پیش روی خود ندید و 100 تومان گران شد. هر لاری عصر امروز و در پایان مبادلات ارزی 23370 تومان خرید و فروش شد.

آخرین قیمت بات تایلند

حال نوبت به آخرین مقصد دور دنیای امروز رسید؛ بات تایلند در جریان معاملات بازار 16 تومان ارزان شد و 1877 تومان قیمت گذاری شد.

خلاصه معاملات امروز بازار ارز تهران از سقوط محسوس همه قیمت ها نسبت به روز گذشته حکایت داشت که در سایه نوسان کاهشی قیمت دلار اتفاق افتاده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید