گزارش «اقتصادنیوز» از معاملات امروز بازار سرمایه

رشد شاخص بورس دوام نیاورد+‌ اینفوگرافیک

کدخبر: ۶۷۸۹۳۳
اقتصادنیوز: رشدی که دیروز مهمان بورس بود ماندگار نشد و امروز مجددا با قرمزپوشی اغلب نمادهای بورسی به پایان رسید.
رشد شاخص بورس دوام نیاورد+‌ اینفوگرافیک
عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بازار سرمایه روز گذشته فعالیت خود را با بازگشایی دامنه نوسان به مثبت و منفی 3 درصد از سر گرفت و با استقبال سهامداران مواجه شد. این استقبال البته بیشتر متوجه سهام بزرگ و شاخص‌ساز بود تا در صورت بروز ریسک جدیدی بر سر بازار سهامداران بتوانند از خاصیت نقدشوندگی بیشتر این سهام استفاده کنند. همین موضوع نشان می‌داد که احتمالا این رشد تا به روند تبدیل شود راه درازی پیش رو دارد.

امروز 62 درصد نمادها در محدوده منفی معامله شدند و 195 نماد در صف فروش ماندند. شاخص کل بورس با تنها 0.05 درصد رشد در محدوده دو میلیون و 114 هزار واحد به کار خود پایان داد اما شاخص هموزن همین رشد جزئی را نیز ثبت نکرد و با افت 0.06 درصدی مجددا قرمزپوش شد و در محدوده 696 هزار و 476 واحد به کار خود پایان داد.

photo_2024-10-13_13-24-23

ارزش کل معاملات امروز بازار امروز 26 هزار و 178 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 4هزار و 174 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام  و حق تقدم بوده است. امروز 16 درصد از کل ارزش معاملات مربوط به معاملات خرد بود. همچنین با توقف ورود پولی که دیروز بعد از 11 روز تجربه شده بود و بازار سرمایه مجددا 323 میلیارد تومان سرمایه حقیقی از دست داد.

از نکات قابل توجه بازار امروز منفی شدن صندوق‌های اهرمی بود، آن هم در حالی که مثبت باز شده بودند. در حال حاضر صندوق‌های اهرمی حباب منفی دارند و زیر ارزش ذاتی خود معامله می‌شوند. در مقابل اما نگاهی به وضعیت صندوق‌های طلا نشان می‎دهد که این صندوق‌ها به طور کلی با ورود پول مواجه هستند.  در شرایطی که در بازارهای موازی نیز با افزایش قیمت مواجهیم استقبال از صندوق‌های طلا به عنوان دارایی‌های کم‌ریسک و در مقابل خروج از اهرمی‌ها نشان می‌دهد که سهامداران همچنان احساس ریسک می‌کنند.

دلار نیما که از ابتدای سال جاری با رشد 18 درصدی روبه‌رو بوده در آستانه ورود به کانال 48 هزار تومان قرار گرفته است. و بر اساس شواهد روند رو به رشد ادامه خواهد داشت، روز گذشته همتی، وزیر اقتصاد گفته بود: «یک عده می‌گویند اگر نرخ نیما را بالا ببریم تورم ایجاد می‌شود. به نظر بنده اصلا این گونه نیست، خود من به یاد دارم در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ دلار نیما و بازار آزاد را یکی کردم و با همه‌ی فشارها این اتفاق افتاد. در اردیبهشت آن سال اختلاف بین نیما و بازار آزاد اختلاف بین ۲ تا ۵ درصد بود و نرخ تورم تغییری نکرد.»

بنابراین به نظر می‌رسد در حالی که خبری از کاهش میانگین نرخ اسناد خزانه اسلامی (اخزا) نیست و این نرخ همچنان در محدوده 32 درصد است، دلار نیما توانسته به عنوان یکی از وعده‌های در حال تحقق دولت بر بورس اثر مثبت بگذارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید