پیشتازی تورم کالاهای مصرفی در شهریور ۱۴۰۳

کدخبر: ۶۷۹۱۴۴
اقتصادنیوز: در شهریور ماه سال جاری، همانند ماه‌های گذشته تورم نقطه‌ای گروه خدمات از تورم گروه کالاها بالاتر به ثبت رسیده است. همچنین کالاهای کم دوام و مصرفی نسبت به سایر کالاها تورم بالاتری را تجربه کرده‌اند.
پیشتازی تورم کالاهای مصرفی در شهریور ۱۴۰۳

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، در شهریور ماه سال جاری تورم نقطه به نقطه ( تغییرات قیمت  شهریور ماه سال جاری نسبت به شهریور ماه سال گذشته) کالا ها ۲۴.۲ درصد و تورم گروه خدمات ۴۰.۲ درصد گزارش شده‌است.

از آنجایی که تورم از دو مجرای کالا ها و خدمات منشعب می‌شود بررسی تورم هر دو مجرا اهمیت  ویژه‌ای دارد . با تقسیم بندی کالا ها به ۳ دسته ، بادوام ، کم دوام و بی دوام متوجه می‌شویم کالاهایی مانند نمک و صابون که معمولا با چند بار مصرف تمام می‌شوند شاهد نرخ تورم بالاتری  نسبت به سایر کالاها هستند.در مقابل کالاهایی مانند خودرو و گوشی تلفن همراه که به سرعت فرسوده و مستهلک نمی‌شوند تورم کمتری را نسبت به سایر انواع کالا ها ثبت کرده‌اند. نرخ تورم کالاهای کم دوام در شهریور ماه سال جاری شاهد تورم ۲۸.۱ درصدی بوده  و رکورد دار تورم در بین گروه های کالایی است ، این در حالیست که تورم نقطه ای گروه  کالا های بی دوام با نرخ ۲۳.۶ درصد شاهد کمترین نرخ تورم در میان گروه های کالایی بوده است.

تورم خدمات همچنان بالاست

نگاهی به تورم نقطه به نقطه کالاهای بادوام ، بی‌دوام و کم‌دوام نشان می‌دهد که در شهریور ماه سال جاری این نرخ در این سه گروه با کاهش بسیار جزئی همراه بوده‌است. نرخ تورم نقطه ای در گروه های کالایی با کاهش ۰.۴ واحد درصد نسبت به مرداد ماه سال جاری به ۲۴.۲ درصد رسیده و تورم نقطه ای گروه خدمات با کاهش ۰.۶ واحد درصدی ، ۴۰.۲ درصد ثبت شده است.همچون ماه های گذشته نرخ تورم گروه خدمات بالاتر از گروه کالاها گزارش شده است. تفاوت نرخ تورم گروه کالا ها با گروه خدمات ۱۶ واحد درصد بوده‌است. این اختلاف فصل گذشته حدود ۱۶.۲ واحد درصد گزارش شده است.

تورم بالا

پیشتازی تورم کالاهای کم دوام نسبت به سایر کالاها

همان طور که گفته شد تورم نقطه به نقطه (کالا ها) در شهریور ماه ۱۴۰۳ ، حدود ۲۴.۲ درصد بوده است . به بیان دیگر در شهریور ماه سال جاری قیمت انواع کالا ها حدود ۲۵ درصد بیشتر از قیمت آن ها در شهریور ماه سال ۱۴۰۲ بوده است. بررسی تورم هر یک کالا ها نشان می‌دهد، بیشترین میزان تورم نقطه به نقطه برای گروه  کالاهای ((کم دوام )) همانند نمک با نرخ ۲۸.۱ درصد ثبت شده است. تورم نقطه ای در گروه کالایی کم دوام در ماه گذشته سال جاری حدود یک واحد درصد کمتر از نرخ تورم شهریور ماه ثبت شده است.

خبر مرتبط
مسکن؛ عامل تمایز تورم دهک دهم از نهم/ فشار تورمی 1403 روی کدام گروه بیشتر است؟

اقتصادنیوز: بررسی‌ها نشان می‌دهد، چون در شش ماهه نخست امسال تورم بیشتر از ناحیه غیرخوراکی‌ها و خدمات بوده، بنابراین هر چه به سمت دهک‌های بالاتر حرکت می‌کنیم تورم افزایش می یابد.

تورم نقطه ای کالا های بادوام مانند لوازم خانگی در شهریور ماه سال جاری به ۲۵.۲ رسیده است . به عبارت دیگر شاخص قیمت در شهریور ماه سال ۱۴۰۳ نسبت به شاخص قیمت  در شهریور ماه سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۵ درصد افزایش یافته است. این نرخ در ماه گذشته حدود ۲۴.۶ درصد ثبت شده است . این گروه کالایی تنها گروهی است که در این ماه  بر خلاف سایر گروه کالا هایی شاهد افزایش نرخ تورم بوده است.نرخ تورم نقطه ای این گروه در مرداد ماه سال جاری حدود ۲۴.۶ درصد گزارش شده‌است.

 همچنین کالا های بی دوام در این ماه تورم نقطه ای نزدیک به ۲۳.۶ درصد را تجربه کرده‌است . این نرخ کمترین نرخ تورم را در میان گروه های کالایی ثبت کرده است.این گروه کالایی ، به کالاهایی اطلاق می‌شود که با یک بار استفاده تمام می شوند مانند نان . این گروه کالایی نیز شاهد کاهش ناچیزی بوده است . نرخ تورم نقطه ای در این گروه کالایی در مردادماه سال گذشته حدود ۲۴ درصد بوده است.

تورم گروه خدمات در ماه گذشته

آمارهای تورم نقطه ای خدمات نشان می دهد تورم نقطه به نقطه خدمات در مرداد ماه سال جاری ۴۰.۸ درصد بوده است که با رشد منفی ۰.۶ واحد درصدی به ۴۰.۲ درصد در شهریور ماه امسال رسیده‌است. به بیان دیگر قیمت خدمات در شهریور ماه سال جاری نسبت به شهریور ماه سال گذشته بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید