چند درصد اقتصاد ایران دولتی است؟

کدخبر: ۶۷۹۲۶۸
اقتصادنیوز: رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه نزدیک به ۹۰ درصد اقتصاد کشور دولتی است گفت: تنها در یک نمونه، برآورد می‌شود که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نزدیک به ۴۵۰ شرکت در اختیار دارد.
چند درصد اقتصاد ایران دولتی است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، «محمود نجفی عرب» رئیس اتاق بازرگانی تهران در اختتامیه هفتمین جشنواره فرهنگی امین‌الضرب که اتاق بازرگانی تهران برگزار شد اظهارداشت:سیاستگذاران در اجرای قانون مترقی خصوصی‌سازی کشور مسیر شتباهی را طی کرده است دولت در سایه این قانون، به تسویه بدهی‌های خود با سازمان‌ها و نهادهای حاکمیتی پرداخت و به جای خصوصی‌سازی، خصولتی‌سازی شکل گرفت.

نجفی‌عرب با بیان اینکه آمار شفاف و دقیقی از سهم بخش‌خصوصی در اقتصاد ایران وجود ندارد، تصریح کرد که برابر برآوردها این میزان از 12 درصد تجاوز نمی‌کند و همچنان دولت سهم عمده اقتصاد و بازار ایران را در اختیار دارد.

خبر مرتبط
برق ایران به چه کشورهایی می‌رسد؟

اقتصادنیوز: وزیر نیرو از مذاکره بین روسیه، آذربایجان، ایران، امارات و عربستان درباره اتصال الکتریکی خبر داد.

وی با این توضیح که در برنامه هفتم توسعه بر واگذاری شرکت‌های تحت مدیریت دولت و خصولتی‌ها به بخش‌خصوصی تاکید شده‌است، یادآور شد که مسیر انتقال این واگذاری‌ها قطعا پرپیچ‌و‌خم و دشوار خواهد بود، همچنان که تنها در یک نمونه، برآورد می‌شود که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نزدیک به 450 شرکت در اختیار دارد که انتقال مالکیت و مدیریت این بنگاه‌ها به بخش‌خصوصی، فرآیندی بسیار زمان‌بر و پرچالش خواهد بود.

رئیس اتاق تهران در ادامه با بیان اینکه اقتصاد دستوری محیط کسب‌و‌کار کشور را در تنگنا قرار داده‌است، افزود: اقتصاد دولتی رفاه مردم و جامعه را در معرض آسیب قرار داده است. اگرچه‌ بخش عمده‌ای از جامعه با قیمتگذاری و استمرار حضور دولت در اقتصاد موافق است، در حالی که بخش‌ خصوصی معتقد است که عدم مداخلات دولت در اقتصاد، سفره و رفاه آحاد جامعه را بهبود می‌بخشد و این تجربه را دیگر کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه نیز از سرگذرانده‌اند.

نجفی‌عرب افزود: در این زمینه اتاق بازرگانی وظیفه خود می‌داند که مردم را نسبت به عواقب اقتصاد دستوری که کیفیت زندگی آنان را نشانه گرفته، با استدلال‌های اقتصادی آگاه کند و در این مسیر نیز از رسانه‌ها و فعالان این عرصه انتظار و توقع دارد که پل ارتباطی میان اتاق و جامعه باشند.

وی همچنین به مساله تعطیلی یک روز اضافه به تعطیلات پایان هفته در کشور اشاره کرد و با بیان اینکه اتاق بازرگانی تلاش کرد تا با هدف نزدیکی و ایجاد فرصت‌های بیشتر و بهتر با دیگر کشورها شنبه جزو تعطیلات پایان هفته قرار گیرد، افزود: به‌رغم تلاش‌ها و مذاکرات صورت گرفته، سرانجام تعطیلی پنجشنبه به تصویب رسید که به اعتقاد بخش‌خصوصی و اتاق بازرگانی این تعطیلی می‌تواند تبعات منفی برای اقتصاد و کسب‌وکار کشور داشته باشد.

بنابراین گزارش در پایان این مراسم از صمد حسن نیا مدیرکل اقتصادی خبرگزاری تسنیم به عنوان بر برگزیده بخش یادداشت و سرمقاله  با حضور علی ربیعی دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور تقدیر شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید