جزئیاتی از تجارت ترجیحی ایران و اندونزی/ صادرات ایران بیشتر است

کدخبر: ۶۷۹۳۷۰
اقتصادنیوز: رئیس کمیته مشترک ایران و اندونزی در اتاق بازرگانی گفت: صادرات ایران به اندونزی نسبت به واردات ایران از این کشور به میزان چشمگیری بیشتر است.
جزئیاتی از تجارت ترجیحی ایران و اندونزی/ صادرات ایران بیشتر است

به گزارش اقتصادینوز به نقل از ایلنا، یدالله طاهرنژاد، رئیس کمیته مشترک ایران و اندونزی در اتاق بازرگانی ایران جزئیات برقراری تجارت ترجیحی میان ایران و اندونزی را شرح داد و گفت: در سفری که آیت‌الله رئیسی در دوران ریاست جمهوری خود به اندونزی داشتند توافق تجارت ترجیحی بین دو کشور صورت گرفت و طرفین توافق کردند حجم تجارت را به ۲۰میلیارد دلار افرایش دهند در حالی که این رقم اکنون کمتر از یک میلیارد دلار است، این چشم‌انداز گام بلندی برای توسعه تجارت ایران و اندونزی به شمار می‌آمد و تحقق آن پیش‌نیازهایی را می‌طلبید که یکی از آنها ایجاد تعرفه ترجیحی در تجارت بود. با این حال این موضوع در دولت سیزدهم سرانجام پیدا نکرد و در دولت چهاردهم این موضوع توسط رئیس دولت پیگیری و موافقت‌نامه آن به دست آقای پزشکیان امضا شد، البته وزارت صمت هنوز دستورالعمل آن را ابلاغ نکرده و در عملیاتی شدن این موضوع به این ابلاغ نیاز است و باید نسخه شفاف قابل‌اجرایی ارائه شود، در همین حال گفتنی است که فعالان اقتصادی این موضوع را مصرانه دنبال می‌کنند. 

وی افزود: تعرفه ترجیحی در صادرات کالا از ایران به اندونزی مانند لغو روادید یک‌طرفه است و در صادرات کالا از این کشور به ایران تعرفه ترجیحی تعریف نشده است البته صادرات ایران به اندونزی نسبت به واردات ایران از اندونزی به میزان چشمگیری بیشتر است با این حال ایران و اندونزی این پتانسیل را دارند که ارزش تجارت خود را به میزان قابل‌توجهی رشد دهند، اندونزی جمعیتی حدود ۲۹۰ میلیون نفر را در خود جای داده و بنابراین تجارت ۲۰میلیارد دلاری با این کشور دور از انتظار نیست.  

طاهرنژاد اظهار کرد: اکنون قیر، فولاد و محصولات پتروشیمی سه قلم کالاهایی هستند که پتانسیل صادرات بیش از یک میلیارد دلاری آنها به اندونزی از مبدا ایران وجود دارد ضمن اینکه اقلام صادراتی تنها به اینها محدود نمی‌شود و حتی شامل محصولات نهایی هم می‌شود. کاغذ، کائوچو و قهوه نیز اصلی‌ترین اقلامی هستند که از اندونزی به ایران وارد می‌شود. 

رئیس کمیته مشترک ایران و اندونزی تصریح کرد: موضوعاتی مانند انجام شدن مبادلات بانکی، ارتقای حمل و نقل و ایجاد پرواز مستقیم بین دو کشور پیش‌نیازهای تحقق تجارت ۲۰میلیاردی است که هنوز فراهم نیست.

وی یادآور شد: در حال حاضر بازرگانان ایرانی مبادلات مالی با اندونزی را به سختی پیش می‌برند و ریسک‌های زیادی را در این زمینه متحمل می‌شوند، با این حال پیچیدگی‌هایی که در تجارت ایران با سایر کشورها وجود دارد در تجارت با اندونزی وجود ندارد و با توجه به اشتراکات مذهبی و فرهنگی بسیاری از مسائل با سرعت بیشتری پیش می‌رود. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید