گزارش «اقتصادنیوز» از بازار ارز

قیمت دلار در آستانه ریزش؟/ شرط شکستن مرز حمایت دلار/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۲۹ مهر 1403

کدخبر: ۶۸۰۳۷۹
اقتصادنیوز: معامله‌گران بازار ارز معتقدند قیمت دلار در معاملات روز یکشنبه هم شانس عقب نشینی دوباره و بازگشت به مرزهای حمایتی را دارد؛ پیش بینی که باید دید تا چه اندازه به واقعیت خواهد پیوست؟
قیمت دلار در آستانه ریزش؟/ شرط شکستن مرز حمایت دلار/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۲۹ مهر 1403
عکس:‌ اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بازار ارز معاملات امروز را در حالی آغاز خواهد کرد که معامله‌گران در اولین روز کاری هفته شاهد نوسان منفی قیمت دلار در هرات و تهران بودند؛ روندی که به عقیده معامله‌گران ناشی از «تنش‌های منطقه‌ای» و «شرایط اقتصادی ایران و جهان» است که بر تصمیم‌گیری سرمایه گذاران داخلی اثرگذار بوده است.

با این حال، قیمت دلار هرات معاملات روز شنبه را با گپ مثبت 150 تومانی در سطح 63 هزار و 650 تومان آغاز کرد و با نوسان مثبت به 63 هزار و 800 تومان رسید. این اسکناس در ادامه معاملات به مسیر نزولی بازگشت و در نهایت 63 هزار و 600 تومان قیمت خورد. قیمت دلار در بازار تهران نیز نوساناتی مشابه دلار هرات را تجربه کرد و در نیمه دوم کانال 63 هزار تومان قرار گرفت. قیمت درهم امارات نیز روز شنبه متاثر از نوسان قیمت دلار، معاملات را با گپ منفی 20 تومانی در سطح 17 هزار و 440 تومان آغاز کرد و در ادامه به 17 هزار و 460 تومان رسید. حباب درهم نیز در محدوده 368 تومان قرار گرفت که نشان از تقاضای بالای این ارز در بازار داخلی داشت.

بازار رسمی اما مسیری متفاوت از بازار غیررسمی را در روز شنبه دنبال کرد و با افزایش قیمت دلار همراه شد. براساس اعلام مرکز مبادله ایران، هر اسکناس دلار آمریکا به 50 هزار و 242 تومان رسید و حواله دلار نیز در سطح 48 هزار و 543 تومان معامله شد. در بازار رسمی، یورو کاهش قیمت داشت و به 54 هزار و 531 تومان رسید. این تغییرات نشان‌دهنده تفاوت بین بازار رسمی و بازار آزاد است که عمدتاً به دلیل سیاست‌های دولتی و مدیریت عرضه و تقاضا در بازار ارز رسمی رخ داده است.

بازارهای دیجیتال هم شاهد نوسان بیت کوین و تتر در سایه اخبار سیاسی بود. این دو رمزارز با در پیش گرفتن مسیر صعودی، در کانال 64 هزار تومانی نوسان دادند. بیت‌کوین برای چهارمین بار در پنج روز اخیر با افزایش قیمت روبه‌رو شده و به لطف شتاب قوی و شرایط مناسب اقتصاد کلان، به سمت کانال 70 هزار دلار حرکت کرد. براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، این ارز دیجیتال با رشد 2.9 درصدی به بالای 68 هزار دلار رسید که بالاترین سطح از ماه جولای تاکنون است. در همین حال، سرمایه‌گذاران در هفته جاری بیش از 1.8 میلیارد دلار سرمایه به صندوق‌های قابل معامله بیت‌کوین آمریکا (ETF) وارد کرده‌اند که نشانه‌ از افزایش علاقه به دارایی‌های دیجیتال دارد.

با این همه، معامله‌گران معتقدند که تعادل نسبی بین عرضه و تقاضا در بازار برقرار است و نقش بازارساز در کنترل قیمت دلار باعث شده این ارز در محدوده فعلی ثابت بماند. به عقیده این گروه وضعیت کنونی بازار ارز نسبتاً ساکن است و در صورت بروز شوک‌های جدید اقتصادی یا سیاسی، احتمال تغییر نوسان دلار قوت خواهد گرفت.

پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز از تحلیلگران بازارهای مالی هم نشان می‌دهد، نوسانات بازار ارز و طلا در روزهای اخیر تحت تأثیر «تنش‌های منطقه‌ای»، «عدم تعادل بودجه» و «نگرانی‌ها از افزایش انتشار پول» است.

معامله‌گران فنی بر این باورند که مرز حمایتی مهم دلار هرات 63 هزار و 500 تومان است و در صورت شکست این مرز، احتمال کاهش بیشتر قیمت تا محدوده 63 هزار و 300 تومان وجود دارد. از سوی دیگر، محدوده مقاومتی این اسکناس در سطح 63 هزار و 800 تومان قرار دارد که در صورت عبور از این سطح، مسیر جدیدی برای افزایش قیمت دلار گشوده خواهد شد

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید