گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز

قیمت طلا در سرازیری؛ درهم عقب نشست/ سکه تغییر کانال داد

کدخبر: ۶۸۱۳۸۲
اقتصادنیوز: بازار طلا و ارز امروز شاهد عقب نشینی قیمت طلا و سکه و افت قیمت درهم امارات در محدوده رنج بود.
قیمت طلا در سرازیری؛ درهم عقب نشست/ سکه تغییر کانال داد
عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بازار طلا و ارز آخرین روز کاری هفته را با عقب نشینی محدود قیمت‌ها سپری کرد و میزان تقاضا برای تبدیل سکه به دلار و طلای آبشده همچنان صعودی بود. «عدم ورود سرمایه به بازارهای موازی» و «خروج سرمایه از بورس» از جمله دلایل افزایش قیمت‌ها در هفته اخیر بودند که فشار بیشتری را بر بازار وارد کردند.

با این حال، اونس طلا یکی از مولفه‌های موثر بر نوسانات مثبت قیمت‌ها در هفته جاری، که در روز چهارشنبه (2 آبان) در پی «تقویت ارزش دلار» و «افزایش بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده» به رکورد جدیدی دست پیدا کرده بود؛ امروز در مسیر نزولی گام برداشت و عقب نشست. قیمت اونس طلا در لحظه تدوین این گزارش به 2739 دلار رسید. 

پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز از تکنیکالیست‌ها حکایت از آن دارد که اونس طلا در محدوده‌ حساسی قرار دارد و اگر از سطح 2756 دلار عبور کند، مسیر صعودی همواری را پیش روی خود خواهد دید و دسترسی به مرز مقاومت 2778 دلار آسان خواهد بود. از سوی دیگر، تداوم کاهش قیمت اونس طلا، مرز حمایت 2700 دلار و سپس 2680 دلار را پیش روی این فلز گرانبها قرار خواهد داد که شکست سطوح یاد شده می‌تواند به اصلاح قیمت‌ها و کاهش بیشتر قیمت منتج شود. هر گرم طلای 18 عیار نیز چهار میلیون و 582 هزار تومان معامله شد.

قیمت طلای آبشده هم امروز معاملات را در 19 میلیون و 769 هزار تومان آغاز کرد و در نیمه اول معاملات، هم‌راستا با افزایش قیمت اونس طلا، به 20 میلیون و 65 هزار تومان رسید. اما در نیمه دوم، همزمان با تثبیت قیمت اونس، طلای آبشده نتوانست کانال 20 میلیون تومان را حفظ کند و با عقبگرد به کانال 19 میلیون تومان، 19 میلیون و 875 هزار تومان ارزش گذاری شد. با این حال، قیمت طلای آبشده همچنان نسبت به روز گذشته بالاتر است. نکته قابل توجه اینجاست که طلای آبشده در روز گذشته دو بار از محدوده 19 میلیون و 800 تا 19 میلیون و 900 هزار تومان اصلاح داد و در پایان معاملات امروز بار دیگر  به این محدوده رسیده است.

معامله گران فنی بر این باورند که احتمال شکستن سطح یاد شده قوت گرفته است؛ چرا که مرز 20 میلیون تومان به عنوان ناحیه روانی و سقف کانال میان‌مدتی طلا محسوب می‌شود و در صورتی که قیمت موفق به عبور از این مرز شود، مرز مقاومت بعدی که 20 میلیون و 300 هزار تومان است، در دسترس قرار خواهد گرفت. همچنین اگر قیمت دوباره به پایین مرز 19 میلیون و 800 هزار تومان بازگردد، اصلاح و کاهش بیشتر قیمت محتمل است و طلای آبشده به سمت سطح حمایتی 19 میلیون و 500 هزار تومان حرکت خواهد کرد. 

با این حال، قیمت سکه امامی هم امروز معاملات را در 55 میلیون و 100 هزار تومان آغاز کرد و در نیمه اول روز به 55 میلیون و 400 هزار تومان رسید. سکه در نیمه دوم معاملات به قیمت بازگشایی خود بازگشت و در نهایت با از دست دادن کانال 55 میلیون تومان، 54 میلیون و 350 هزار تومان نرخ گذاری شد. نیم سکه و ربع سکه نیز امروز کاهش قیمت را تجربه کردند و به ترتیب 29 میلیون و 200 هزار تومان و 19 میلیون و 100 هزار تومان معامله شدند. قیمت سکه گرمی هم  نسبت به روز گذشته بدون تغییر بود و هشت میلیون و 800 هزار تومان نرخ‌گذاری شد.

فعالان بازار یکی از دلایل عقب نشینی قیمت سکه را ناشی از تصمیم بانک مرکزی برای عرضه سکه می‌دانند. بانک مرکزی به‌زودی سکه‌های جدید با تاریخ 1403 را وارد بازار خواهد کرد که این اقدام می‌تواند فشار فروش را افزایش و حباب قیمت سکه را کاهش دهد. همچنین، از هفته آینده، حراج سکه سه روز (شنبه، دوشنبه و چهارشنبه) در هفته برگزار خواهد شد؛ اتفاقی که بدون شک نقش مهمی در وضعیت نوسانات بازار خواهد داشت. در همین راستا، معامله‌گران فنی معتقدند اگر قیمت سکه امامی نتواند از سطح 55 میلیون تومان عبور کند، حرکت به سمت سطوح حمایتی که 54 میلیون و 200 هزار تومان است محتمل خواهد بود. به عقیده این گروه در صورت عدم حفظ این سطح، سکه به مرز 53 میلیون و 500 هزار تومان عقب خواهد نشست که نشان‌گر فشار بیشتر بر خریداران است.

همچنین اگر سکه موفق به عبور از سطح مقاومت 55 میلیون و 400 هزار تومان شود، احتمال صعود دوباره قیمت قوت خواهد گرفت و کانال 56 میلیون تومان در دسترس این فلز گرانبهای داخلی خواهد بود.

نوسانات بازار طلا و سکه در بازار ارز تکرار شد و در حالیکه قیمت دلار در محدوده روز گذشته خود نوسان داد، قیمت درهم امارات معاملات را با گپ مثبت 210 تومانی در 18 هزار و 850 تومان بازگشایی کرد و بین پله هفتم و هشتم کانال 18 هزار تومان در نوسان بود. درهم در نیمه دوم معاملات روند نزولی را در پیش گرفت و در نهایت با کاهش دو پله‌ای به 18 هزار و 680 تومان رسید.

قیمت درهم امارات در صورت تداوم روند فعلی می‌تواند به سمت مرز حمایت 18 هزار و 500 تومان حرکت کند. در مقابل اگر درهم بتواند از سطوح کنونی به بالای مرز مقاومت 18 هزار و 800 تومان بازگردد، احتمال ورود به کانال 19 هزار تومان نیز وجود دارد.

بازار رسمی هم امروز شاهد افزایش قیمت دلار و کاهش  قیمت یورو بود. براساس اعلام مرکز مبادله ایران، قیمت هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به روز کاری قبل، به 50 هزار و 388 تومان رسید. حواله دلار هم افزایشی بود و در کانال 49 هزار تومان بازگشایی کرد و در نرخ 49 هزار و 15 تومان معامله شد. همچنین یورو مبادله‌ای امروز با کاهش، 54 هزار و 314 تومان قیمت خورد و ارزش حواله یورو هم به 52 هزار و 835 تومان رسید. درهم امارات هم در مرکز مبادله، 13 هزار و 720 تومان ارزش گذاری شد و درهم حواله نیز 13 هزار و 346 تومان قیمت خورد.

در نهایت سخنان مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران و عباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان در نشست سران بریکس پلاس درباره «ایجاد سبد ارزی»، «تقویت همکاری‌های اقتصادی»، «مقابله با تحریم‌ها»، «تقویت بانک توسعه بریکس» و «مشارکت در ارتقای فناوری‌های نوین» مورد توجه قرار گرفت. همچنین در این اجلاس از ارز نمادین بریکس رونمایی شد. ارز بریکس دورنمای کشورهای عضو این اتحادیه اقتصادی برای جایگزینی دلار است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید