پیدا و پنهان عدم صدور گواهینامه موتور به روایت زن موتورسوار/ هر وقت تصادف می‌کنم صحنه را ترک می کنم؛ چه مقصر باشم چه نباشم!

کدخبر: ۶۸۱۶۰۱
الهه سال‌ها قبل از اینکه خودش راننده موتور شود، ترک موتور می‌نشست تا ترسی از آن نداشته باشد و بعد از مدت‌ها، رانندگی با موتور را یاد گرفت اما به‌نام یک نفر دیگر موتور خرید.
پیدا و پنهان عدم صدور گواهینامه موتور به روایت زن موتورسوار/ هر وقت تصادف می‌کنم صحنه را ترک می کنم؛ چه مقصر باشم چه نباشم!

به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه هم میهن نوشت:  از همان زمان الهه بعد از هربار تصادف با موتور ترجیح می‌دهد صحنه را ترک کند؛ چون نه گواهینامه موتور دارد، نه بیمه شخص ثالث: «وقتی تصادف می‌کنم، فقط فرار می‌کنم. چه حق با من باشد و چه نباشد. چند وقت پیش با زن دیگری تصادف کردم، او مقصر بود اما وقتی فهمید من زن هستم و می‌توانند موتورم را توقیف کنند، به پلیس زنگ زد و من هم مجبور شدم آنجا را ترک کنم.»

او فقط یکی از زنانی است که بدون اجازه داشتن گواهینامه، با موتور در سطح شهر تردد می‌کنند و اگر تصادف کنند، امکان استفاده از بیمه شخص ثالث را ندارند؛ موضوعی که سال‌هاست به قانون تبدیل شده اما زنان موتورسوار امکان استفاده از آن را ندارند. هفته گذشته مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی، نامه‌ای به معاون زنان رئیس‌جمهوری، زهرا بهروزآذر نوشت و از افزایش پرداخت خسارت تصادفات زنان موتورسوار گفت؛ روندی که به گفته مدیرعامل این صندوق، رو به افزایش است و باید صدور گواهینامه برای زنان موتورسوار را جدی گرفت. 

الهه در هیچ‌کدام از تصادف‌های کوچک و بزرگی که داشته، نمی‌توانست ادعای خسارت و بیمه داشته باشد؛ چون بعد از هربار تصادف، اگر پلیس به محل حادثه برسد، او حتماً برای مدت‌ها موتورش را از دست می‌دهد: «وقتی تخلف را «راکب نسوان» می‌نویسند، هر اتفاقی هم افتاده باشد، فقط به‌دلیل اینکه به‌عنوان یک زن گواهینامه نداری و سوار موتور شده‌ای، موتور را می‌برند. اما ممکن است بسیاری از مردان گواهینامه نداشته باشند و به‌راحتی در شهر تردد کنند.»

توقیف به‌دلیل راکب زن

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا ۲۵ مهرماه امسال خبر داده بود که حدود ۶ میلیون نفر بدون گواهینامه در سطح کشور در حال موتورسواری‌اند. 

«ما می‌خواهیم گواهینامه بگیریم و همیشه مطالبه ما این بود که گواهینامه بدهید و به ما آموزش دهید.»؛ الهه به‌عنوان مادری تنها، در طول روز بارها در سطح شهر تردد می‌کند و ترجیح می‌دهد با موتور رفت‌وآمد کند اما حالا که نمی‌تواند گواهینامه بگیرد، همیشه نگران اتفاقاتی است که ممکن است با موتورسواری بدون گواهینامه برایش رخ دهد که در موارد مشابه برای مردان موتورسوار رخ نمی‌دهد و موتورشان توقیف نمی‌شود: «در بسیاری از موارد مشابه ممکن است موتور مردان را توقیف نکنند. خیلی از آنها را هم به بهانه‌های مختلف می‌گیرند، ولی اگر گواهینامه و کلاه داشته باشند، نمی‌توانند موتور را توقیف کنند.»

۲ ماه توقیف برای موتورهای زنان

روند ترخیص موتور توقیف‌شده از پارکینگ‌های راهنمایی و رانندگی تا مرحله‌ای برای مردان و زنان موتورسوار مشابه است؛ بعد از ارجاع به پارکینگ، نامه‌ای به موتورسوار داده و گفته می‌شود که یک‌ماه بعد برای پیگیری مراجعه کند، اما این اتفاق برای رانندگان زن تا دو ماه هم زمان می‌برد؛ الهه می‌گوید اتفاقاتی که بعد از توقیف موتور و انتقال آن به پارکینگ رخ می‌‌دهد، وحشتناک است و قابل مقایسه با مردان نیست. اگر این روند برای مردان یک ماه طول می‌کشد، برای زنان حداقل دو ماه زمان می‌برد. «هر سری هم با یک اتفاق جدید روبه‌رو می‌شویم. به یکی از دوستانم که برای ترخیص موتورش رفته بود، گفته بودند چون صاحب موتور زن است، هنوز نمی‌دانیم می‌توانیم موتور را به آنها بدهیم یا خیر؟» 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید